BBB, 13 Rabiul Akhir 1435 = 15 Mac 201 (Sabtu):
Kesesakan lalu lintas dan ketidakcukupan tempat parking
adalah masalah utama bagi Bandar Kajang. Masalah berlaku oleh kerana antaranya
dengan bangunan lama tiga baris kedai sedia ada dan kekurangan tanah untuk
diperluaskan menghalang untuk pembesaran Bandar Kajang. Perluasan hanya dapat
ditambah dengan Jalan Tun Abdul Aziz ke Pasar Baru Kajang & lanjutan dan
Jalan Haron pada 1980an, namun tidak dapat menampung pertambahan kenderaan.
Adalah sesuatu yang ironi, Kajang sebagai Bandar Komersil dan Bandar Sate yang
memerlukan ramai pengunjung datang untuk membeli belah dan makan sate terpaksa
diambil tindakan bagi mengurangkan kemasukan kenderaan dan mengurangkan
pengunjung datang ke Kajang. Pada masa Penulis menjadi Adun Kajang beberapa
tindakan diambil secara jangka pendek dan jangka panjang bagi mengurangkan
kesesakan Bandar Kajang, bererti mengurangkan pengunjung datang.
Antara tindakan jangka pendek ialah menyusun laluan di
jalan-jalan Bandar Kajang menjadi jalan `Satu Hala` seperti Jalan Tukang
dijadikan jalan satu hala keluar ke Kuala Lumpur-Sungai Chua dan ke Semenyih,
manakala Jalan Tengah menjadi Jalan Sehala bagi kenderaan masuk ke Kajang sama
ada dari Kuala Lumpur, Sungai Chua atau Semenyih, manakala Jalan Sulaiman
adalah bagi jalan keluar.
Sementara itu bagi Jalan Tun Abdul Aziz adalah Jalan dua
hala dengan ada divider di tengah, manakala jalan Raja Haron adalah jalan
sehala ke Jalan Abdul Aziz, Sulaimana atau keluar jalan Semenyih-Kuala
Lumpur-Sungai Chua. Dengan penyusunan ini membuka ruang melancarkan pergerakan
kenderaan, tetapi tidak cukup ruang bagi parking. Dapat dikatakan halangan
kesesakan dan ketidakcukupan parking membuat orang mau mengelak diri dari
memasuki Bandar Kajang, takut terperangkap dengan masalah lalulintas yang
memang merugikan bagi Kajang dari segi komersil dan pelancongan.
Semasa Penulis menjadi Adun Kajang, banyak perubahan besar
berlaku, terutama bagi menyuraikan lalu lintas agar tidak melalui Bandar
Kajang. Tindakan jangka panjang yang diambil ialah:
1) Membina
Lebuhraya Plus yang peringkat awal ialah antara Kuala Lumpur-Bangi sahaja yang
siap pada 1977 membolehkan kenderaan terus ke UKM, Bangi dan tidak perlu
melalui Kajang sebagaimana sebelumnya. Selepas 1980an baru jalan Plus ke
Seremban dibina, diikuti dari Seremban ke Johor Bharu dan ke Utara dibina
secara berperingkat. Pada peringkat permulaan lebuhraya Kuala Lumpur-Bangi
belum dipungut Tol, termasuk jalan ke Kajang yang kemudian dikenakan tol.
2) Melebarluaskan
jalan Kuala Lumpur Kajang melalui jalan Cheras di bawah Syarikat Grand Saga dan
menyuraikan jalan berkenaan ke Bangi dan ke Semenyih dan Seremban, termasuk
bagi mengurangkan kesesakan di Bandar Kajang. Grand Saga mula digunakan pada
1998.
3) Membuka
jalan baru dari Semenyih ke Kajang Utama dan ke Tol Kajang di bawah Syarikat
SILK. Jalan ini juga bagi menyuraikan kenderaan dari memasuki Bandar Kajang.
Jalan ini mula beroperasi sekitar 2001. Banyak masalah yang ditimbulkan oleh
jalan Silk, termasuk mengasingkan Kajang Utama dan banyak kali berlaku tunjuk
perasaan yang mau agar dibina jejambat atau terowong antara Kajang Utama dan
Kajang. Janji Samy Vellu mau membinanya sebelum pilihanraya ke 12, tapi hingga kini
masih belum dibina. Tunjuk perasaan juga diadakan bagi membantah penduduk
Kajang Utama dikenakan tol, hasilnya tol adalah di luar dari kawasan Kajang
Utama dan penduduk Kajang Utama bebas tol, namun terbeban dengan kos minyak dan
merugikan masa, kerana terpaksa membuat U turn melalui jarak jauh untuk masuk
ke Kajang Utama.
4) Pembinaan
Lebuhraya Kasih (Kajang-Seremban) dan ditukar kepada nama Lebuhraya LEKAS
(Lebuhraya Kajang-Seremban) juga bagi mengurangkan kesesakan jalan ke Kajang
dan juga mengurangkan volume kenderaan di Lebuhraya Plus, khususnya pada
hari-hari perayaan.
5) Memindahkan
semua jabatan Kerajaan Negeri dan Persekutuan dari Kajang ke Bangi, kecuali dua
jabatan sahaja yang masih kekal di Bandar Kajang, iaitu Jabatan Bekalan Air
Selangor (kemudian dikenali dengan Syabas) dan Majlis Perbandaran Kajang (MPKj).
Perjanjian penukaran hartanah antaranya tapak Pejabat Daerah Lama – juga MPKj
dan beberapa tanah lain dilakukan dengan Syarikat Metro Kajang yang pernah
diketuai oleh Datuk Lim Kim Sai di bawah kerajaan BN (MCA), tanah tersebut
diganti kosnya oleh Syarikat Metro membina Pejabat Daerah di Bandar Baru Bangi.
Bandar
Baru Bangi, pada hakikatnya kini selain dari dikenali sebagai Bandar Ilmu,
adalah Bandar Pentadbiran bagi Daerah Hulu Langat.
Bandar Kajang sebagai Bandar dari Pekan lama Kajang (kadang-kadang
dipanggil sebagai pekan cowboy) di tengah kesebokan pembangunan, tidak banyak
berlaku pembangunan, kerana kedudukan Bandar itu yang sempit dan tidak banyak
ruang untuk membangun, maka kemajuan mengelak dari Bandar itu, bahkan
jalan-jalan yang dibangun bagi `Mengelak` pengunjung dari datang ke Bandar itu,
kerana takut terperangkap dengan kesesakan dan ketiadaan jalan selesa bagi
keluar-masuk ke Bandar itu.
Ironinya kita mau Kajang maju sebagai Bandar komersil dan
Bandar Sate dengan ramai nya orang, khususnya pelancong datang tapi dalam masa
yang sama kita berusaha elak orang datang ke Kajang, lantas kita bertanya,
pembangunan yang bagaimanakah mau dan patut dilakukan terhadap Kajang bagi
mereka yang ingin menguasai Kajang ?
Sekian.
No comments:
Post a Comment