BBB, 10 Rabiul Akhir 1435 = 12 Mac 2014 (Rabu):
Sebelum dari tahun 1977 (tahun Kampus UKM di Bangi dibuka),
jalan yang menghubung Kajang ke Kuala
Lumpur ialah jalan lama – Jalan Cheras, manakala untuk
ke Seremban juga melalui jalan lama – Kajang-Mantin-Seremban. Hubungan antara
kedua tempat di atas boleh juga menggunakan perkhidmatan Keretapi Tanah Melayu.
Tetapi perkhidmatan yang paling popular adalah dengan menggunakan bas dari
Kajang ke Kuala Lumpur .
Perkhidmatan bas dari Kajang dijalankan oleh Syarikat Bas Foh Hup. Ada perkhidmatan terus dan
henti-henti. Syarikat Bas Foh Hup ini menjalankan perkhidmatannya sejak dari
sebelum Perang Dunia Kedua lagi. Syarikat Bas ini mempunyai perhentian di
Kajang, ialah pada tapak lama bangunan Pasaraya Metro Kajang sekarang yang di
sebelah kanannya ialah station minyak Shell, manakala jauh sebelah kiri ialah
Pasar Basah lama Kajang. Syarikat ini mempunyai Pejabat dan Bengkel tidak jauh
dari Station Bas Foh Hup Kajang, iaitu sebelah kiri dari warung Sate kini di
Jalan Utama. Hentian di Kuala Lumpur
ialah Perhentian Bas Pudu sebelum ada Hentian Bas sekarang. Tambang bas dari
Kajang ke Kuala Lumpur
pada masa itu ialah RM1.00.
Bila Penulis menjadi Adun Kajang, mulai November 1999,
Syarikat Bas Foh Hup masih menjalankan perkhidmatannya, namun pada masa itu
Syarikat Bas Foh Hup mulai menghadapi persaingan, antaranya pembukaan Lebuhraya
Kuala Lumpur- Seremban yang mana beberapa syarikat bas lain masuk ke Kajang
dengan menggunakan highway ke Kajang dan memberi perkhidmatan yang lebih baik
dan lebih cepat sampai, kerana jalan yang baik. Lebih dari itu bas-bas moden
yang diberi lesen oleh pihak Kementerian Pengangkutan menawarkan perkhidmatan
yang lebih selesa, misalnya mempunyai air-cond. dan tempat duduk yang lebih
selesa, manakala bas Foh Hup berwarna hijau itu masih menggunakan bas lama yang
agak uzur dan tidak berair-cond. Semakin lama persaingan semakin sengit dan Syarikat
Foh Hup sukar hendak bertahan.
Lantaran itu pada Khamis 18 April 2002 Syarikat yang
mempunyai puluhan bas dan lebih dari 50 pekerja itu mengeluarkan notis kepada
pekerja-pekerjanya, bahawa Syarikat Bas Foh Hup menghentikan operasinya mulai
pagi kelmarin (Rabu 17 April). Pekerja-pekerja yang terkejut itu berhimpun di
hadapan bangunan Syarikat (juga Bengkel) sejak pagi kelmarin itu kerana tidak
berpuashati dengan penamatan perkhidmatan Bas Foh Hup. Ini bermakna juga
pekerja-pekerja hilang pekerjaan dan hilang sumber pendapatan yang mereka
bergantung kepada pekerjaan di Syarikat bas berkenaan. Sebagai tempat mengadu
Penulis sebagai Adun Kajang dijemput ke pertemuan dengan pekerja-pekerja bas. Penulis
hadir dengan diiringi oleh saudara Jamil Saring. Turut sama hadir ialah
pemberita-pemberita. Adun menemui pekerja-pekerja dan mendengar masalah dan
aduan mereka.
Menurut pekerja-pekerja pihak Syarikat Foh Hup tidak
membayar gaji mereka sejak berbulan-bulan yang lepas dan KWSP mereka juga tidak
dibayar. Menurut Jurucakap Syarikat, mereka terpaksa `golong tikar` kerana
tidak mampu bersaing dengan syarikat-syarikat bas baru yang menjadi saingan
mereka, sejak lebuhraya Kuala Lumpur Seremban dibuka.
Dalam sidang akhbar kepada pemberita-pemberita, Penulis
selaku Adun Kajang memohon dari Kementerian Pengangkutan dapat memulihkan Syarikat
Bas Foh Hup dan mencegah syarikat-syarikat bas yang baru dari beroperasi di
Kajang. Penulis juga memohon dari Kementerian Perusahaan memberi peluang kepada
syarikat mendapat modal bagi memulihkan perjalanan bas yang telah terhenti dan
membeli bas-bas baru bagi memberi perkhidmatan yang lebih selesa.
Penulis juga memberi cadangan, kiranya operasi bas Foh Hup
tidak dapat dipulihkan dan terpaksa diambil alih oleh Syarikat yang lain, maka
pekerja-pekerja yang ada yang terdiri dari kaum India, Cina dan Melayu
hendaklah mengambil pekerja-pekerja berkenaan, kerana mereka mempunyai
pengalaman sebagai pekerja-pekerja bas. Penulis juga menyesali pihak
Kementerian Pengangkutan membuat saingan terbuka, sehingga sebuah Syarikat Bas
Tertua di Kajang, tidak mampu menghadapi saingan
Walaupun rayuan dibuat dan piket pekerja dilakukan, Syarikat
tidak berkemampuan memulih diri dan akhirnya syarikat terus terhenti dan
pekerja-pekerja terpaksa mencari pekerjaan yang lain.
Syarikat Bas Foh Hup mempunyai sejarah tersendiri sebagai
sebuah syarikat bas tertua di Kajang.
Kini sudah 12 tahun Syarikat Foh Hup ditutup. Syarikat terpaksa ditutup
oleh kerana tidak berdaya kreatif dan inovatif dalam menghadapi perubahan dan
saingan. Pihak pemerintah pada masa itu – Kerajaan BN, tidak peka untuk membela
sebuah syarikat bas tertua yang mewarnai sejarah Kajang. Kita melahirkan
kekesalan.
Sekian.
Sebab utama Foh Hup tutup ialah persaingan tidak sama rata. Foh Hup terpaksa melalui laluan2 yg tidak menguntungkan seperti Seremban-Broga, Mantin-Lenggeng, Mantin-Nilai, Kajang-Kacau, Kajang-Sg Tekali, KL-Taman Connaught, Kajang-Taman Seri Semenyih. Dan pada masa yg sama bagi laluan2 yg menguntungkan mereka terpaksa bersaing dengan syarikat2 lain seperti MetroBus, ShuttleBus, bas mini. Foh Hup pula mengikuti jadual dan syarikat2 lain main hentam saja. Ini punca utama. Sepatutnya laluan yg memberi untung boleh membantu menutup kos untuk laluan lain yg tidak ramai penumpang. Ini silap kerajaan. Sehingga kini laluan2 luar bandar tu tiada perkhudmatan bas.
ReplyDelete