April 15, 2014

Di Malam Gelita Ini - Buku Puisi Memenangi Hadiah Sempena Abad 15 Hijrah

-->
BBB, 13 Jamadil Awwal 1435 = 13 April 2014 (Ahad):

Salah satu bidang penulisan kreatif yang diadakan peraduan yang dianjurkan oleh Bahagian Hal Ehwal Islam, Jabatan Perdana Menteri sempena menyambut Abad 15 Hijrah ialah penulisan buku (kumpulan) puisi perseorangan. Bidang ini mendapat sambutan yang hangat dalam mana pihak penganjur menerima sejumlah 75 kumpulan puisi. Tetapi menurut panel penilai (Penulis tidak terlibat) dari jumlah puisi yang dinilai tersebut, tidak ada yang layak menerima Hadiah Pertama dan tidak ada juga yang layak menerima Hadiah Kedua. Panel bersetuju mengakui memberi Hadiah Ketiga kepada kumpulan Puisi Di Malam Gelita ini, manakala Hadiah Saguhati diberi kepada kumpulan Tafakur dan  Jika Malam Al-Qadr Akan Kuriba.


Kumpulan Puisi Di Malam Gulita Ini telah diterbitkan oleh Dewan Bahasa dan Pustaka (1982). Penulis Suhaimi Haji Muhammad (meninggal 4 Januari 2014) disifatkan sebagai seorang yang cukup rajin menulis sejak 1950an dan berterusan hingga ke akhir hayatnya. Beliau menulis cerpen, drama dan esei, tetapi tumpuan utamanya ialah puisi. Kerjaya Suhaimi ialah guru berkelulusan SITC dan Senior Cambridge. Mengajar di beberapa Sekolah di Perak dan mulai 1975 berkhidmat dengan Dewan Bahasa dan Pustaka menjadi anggota redaksi Majalah Dewan Sastera dan Dewan Bahasa yang kemudian dipindahkan ke Cawangan Kajian, Bahagian Pembinaan dan pengembangan Sastera seterusnya dilantik ke jawatan Pembantu Penyelidik Kanan (Wajah, 1981: 383-384).

Suhaimi menghasilkan lebih dari 10 buah kumpulan puisi. Antaranya Tulang (Syarikat S.S, 1986), Alam Anggur (DBP, 1988), Nyanyian Undan (DBP, 1991), Wujud (Tempo Publishing, 1997), As-Salam (DBP, 2006), Asyik (DBP, 2006), dan Bunga-Bunga Suci (DBP, 2010). Dalam perjalanan panjang Suhaimi di dalam penulisan beliau melalui dan menemui berbagai aliran penulisan, tetapi tidak ketara beliau terpengaruh dengan sebarang aliran. Suhaimi pernah terlibat dengan polimik `Sajak Kabur` sekitar 1959. Beliau menentang aliran ini. Ia adalah selari dengan sajak-sajaknya yang lebih mesra dengan penggunaan bahasa biasa yang kadang-kadang dianggap sebagai prosaic. Beliau juga menyarankan (1971) agar seorang penulis seorang yang kaya. Saranan beliau mendapat tentangan kalangan penulis yang menyebabkan beliau terpaksa menjelaskan, maksud kaya ialah kaya rohani dan bahan sebagaimana kaya dan rajinnya beliau menulis.

Suhaimi pernah memenangi Hadiah Karya Sastera – Puisi ``Bumi Hijau`` (1971) dan Pemenang S.E.A. Write Award (1995). Menuju kematangan dan sesuai dengan usia makin lanjut Suhaimi cenderung menulis puisi-puisi rohani sebagaimana terbukti di dalam kumpulan puisi beliau Wujud  (1997), Bunga-Bunga Suci (2010), lihat (Mana Sikana, Puisi Mistik Dan Kerohanian Bunga-Bunga Suci Karya Suhaimi Haji Muhammad Pandangan Takmilah, dlm Teori Takmilah Perluasan & Penafsiran, Selenggaraan Abdul Halim Ali, Persatuan Penulis Budiman Malaysia, Tanjung Malim, 2014: 110-130). Elemen-elemen ini juga kedapatan di dalam - Di Malam Gelita Ini.


Di Malam Gelita Ini terdiri dari 31 buah puisi yang keseluruhannya disifatkan oleh panel sebagai bercirikan keislaman.
Cara Suhaimi membicarakan sesuatu tema agak aneh. Beliau mengambil dan menampilkan sesuatu yang di luar jangka dari kebiasaan. Kita ambil puisi pertama di dalam Kumpulan Di Malam Gelita Ini yang berjudul:

Doa

Pada usia menjelang tua ini
Telah kulihat ular menjalari langit
Api menyala mengepung ruang
Seorang tua dengan tergesa
Mendukung cucunya dari ular dan api
Berkuasakah seorang tua
Menjadi penyelamat ?

Imej dan metafora yang dipilih agak jauh dan di luar dari perbandingan biasa. Doa yang diminta agar dia menjadi sempurna agar dapat mengusir ular (hlm. 1). Namun tidak dinafikan elemem dan mesej keislamannya. Puisi Di Malam Gelita yang menjadi judul bagi kumpulan puisi – agak menyimpang dari imej malam dalam Islam, iaitu suatu suasana biasanya hening dan tenang untuk ibadat, bermunajat, tahajud dan doa. Tetapi imej malam bagi Suhaimi nampaknya kontras, iaitu suasana yang gelita dan menakutkan, kontras pula dengan apa yang dilihat pada malam, iaitu sinar dari gelita Alam (hlm. 6). Begitulah kontras dan berlainan apa yang dilihat oleh Suhaimi. Mungkin bagi memfokuskan tentang cahaya yang dimaksudkan dengan hidayah:

Di urat-urat saraf awan malam ini
Kuperoleh atma kilauan dari cahaya
Kuperoleh rahsia dari hidupan abadi
Kulihat sinar dari
Gelita alam.
(hlm. 6).

Selain dari keanihan pemilihan imej , contoh `urat-urat saraf awan`, penggunaan `atma` yang merujuk kepada pengaruh `Hindu`, mungkin lebih sesuai dipilih istilah keislaman seperti rohani, kudus, jiwa dan seumpamanya. Daripada sekian banyak puisi yang umumnya menampilkan imej-imej yang anih, agak sukar untuk memilih puisi yang menampilkan persoalan dengan lebih jelas. Tetapi beberapa antaranya menarik, seperti:

Sebagai Khalifah

Mawar bertambah indah
Jika tanganmu menyentuhnya;

Madu bertambah nikmat
Andai madahmu mendendangnya;

Mutiara bertambah seri
Oleh seri wajahmu;

Fajar yang indah itu
Berasal dari seri kalbumu;

Yang dipancarkannya
Ialah pancaran atmamu.

(hlm. 12).

Terasa ada keindahan dari ungkapan di atas lantaran imej dipilih  ada kewajaran dan persoalan berhubungan.

Dan puisi terakhir dalam kumpulan Di Malam Gelita Ini,

Makam Muhammad

Aku masih mencium
Harum baunya.

Fatimah
Apa yang kau bisik
Dari kalbu hayatmu
Sungguh benar.

Memang
Hingga kini
Belum ada kembang
Di jantung maya ini
Yang dapat menandingi
Haruman bau makam Muhammad.

Dari timur ke barat
Aku masih mencium
Harum baunya.

Aku tidak mau mencium
Haruman bau yang lain.
(hlm. 31).

Pada Penulis dua buah puisi di atas adalah normal dan tidak menyimpang jauh dari segi penampilan imej-imej. Dapat dirasakan keindahan dan ketara dari ciri keislaman.

Walau apa pun itulah gaya dan cara pengucapan puisi yang menjadi identiti bagi Suhaimi Muhammad. Suhaimi membawa gayanya tersendiri dan dengan keanihannya sukar bagi orang lain mengikutinya. Beliau boleh dikatakan tiada pengikut. Namun itulah yang mengukuhkan kedudukannya.

Sekian.

No comments:

Post a Comment