BBB, 05 Jamadil Awwal 1435 = 05 April 2014 (Sabtu):
Dalam soal memulakan penulisan sastera Islam pada masa
moden, kita berpendapat secara institusi Kolej Islam dengan Guru dan
pelajar-pelajarnya yang melibatkan diri di dalam penulisan sastera adalah
pemula bagi kesedaran dan penghasilan sastera Islam (mulai pertengahan 1950an),
walau bagaimana ianya tidak mencetuskan kesedaran dan perbincangan bersifat
massa. Di dalam hal ini `Penyedar Ketara` dan terawal secara berorganisasi
adalah dimulai oleh Kerajaan Terengganu. Timbulnya kesedaran ketara tentang
Sastera Islam di Terengganu adalah satu kewajaran di dalam mana negeri itu
mempunyai bukti terawal tentang keislaman di alam Melayu, iaitu dengan
terjumpanya Batu Bersurat Terengganu (702/1303) dan sesuai pula dengan
kesedaran tinggi dengan pengajian dan pendidikan Islam di negeri itu. Seminar
sengaja diadakan di negeri Terengganu atas kesedaran dengan faktor-faktor ini. Menyebut
Kerajaan Terengganu bermaksud badan penulis di negeri itu mengadakan kegiatan
dan mendapat sokongan dan tunjangan dari Kerajaan Negeri Terenggnu. Sebuah
badan penulis tertua negeri itu yang bergerak sejak 1960an dan mempunyai
cawangan-cawangan di negeri itu ialah Persatuan Sasterawan Terengganu atau lebih dikenali dengan nama
PELITA yang ketua utamanya ialah Tuan Haji Abdul Rashid Ngah dan Setiausahanya
Tuan Sharif Putera. Badan ini menganjur kursus penulisan, kewartawanan dan
peraduan penulisan.
1) Penganjuran
seminar tentang Sastera & Agama dan sastera Islam
2) Penganjuran
pertandingan penulisan & penghargaan
3) Hasil-hasil
Sastera Islam yang dipertandingkan
Dalam masa bermula dan meningkatnya kesedaran Islam di dalam
dan luar Negara, maka kita dapati seawal pertengahan tahun 1973, Kerajaan
Negeri Terengganu melalui PELITA dan kerjasama Gapena yang relatifnya baru
ditubuhkan (1971) telah menganjurkan seminar Sastera dan Agama pada 28-29 Julai
1973 di Kuala Terengganu. Kertas yang dibentangkan oleh Muhammad `Uthman
El-Muhammady berjudul:
Peranan Intelektual (Ulama) Islam Di Malaysia Dalam
Pembentukan Kebudayaan
Mewakili pandangan seminar berkenaan yang antaranya
mengingatkan bahawa:
Tradisi intelektual dan persuratan yang bersifat akliah dan
rohaniah telah wujud di dalam bahasa Melayu yang peranannya dilakukan oleh para
ulama terutama pada abad ke 18 dan 19. Seperti yang dilakukan oleh Shaykh Abdul
Malik bin Abdullah abad 18, Shaykh Daud bin Abdullah al-Fatani dan Shaykh Abdul
Samad bin Muhammad Salih al-Kelantani (Tuan Tabal) dalam abad ke 19. Shaykh
Abdul Malik mengarang Hikam Melayu, Shaykh Daud antaranya mengarang Manhal alSafi
dan Shaykh Abdul Samad mengarang Jala` al-Qulub bi Dhikri Allah. Ketiga-tiga
kitab di atas adalah membicarakan aspek intelektual dan kerohanian.
(Muhammad `Uthman el-Muhammady, Peranan Intelektual (Ulama)
Islam Di Malaysia Dalam Pembentukan Kebudayaan, Dewan Bahasa, Dewan Bahasa dan
Pustaka, Kuala Lumpur, Jilid XVII Bilangan 10 Oktober 1973, hlm. 438-439).
Dapat ditambah lagi pada akhir abad 19 di Terengganu juga
lahir `Ulama` Sasterawan seperti Syed Muhammad bin Zainal Abidin (Tok Ku Tuan
Besar) yang mengarang nazam antaranya Kanz al-`Ula (Sirah), Jawahir al-Saniyyah
(Aqidah), Sirah al-Nabawiyyah (Sejarah), Tahliyat al-Wildan (Fiqh) dan Durrat
al-Fakhirah (Aqidah), manakala Syed Abdul Rahman bin Syed Muhammad mengarang
Ma`arij al-Lahfan (Tasawuf) dan beberapa pengarang lain.
(Shafie Abu Bakar, Peranan Ulama Dan Kesannya Terhadap Sikap
Anti Penjajahan Dengan Rujukan Kepada Pengajaran Tasawwuf Syed Abdul Rahman Bin
Muhammad (Tok Ku Paloh) Berasaskan Karangannya Ma`arij al-Lahfan, Masyarakat
Melayu Abad Ke 19, Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur, 1991: 188-189).
Fakta-fakta di atas mengingatkan bahawa bila berbicara
bahawa Terengganu Penyedar Awal tentang Sastera Islam zaman moden, juga mengingatkan
bahawa Terengganu juga merupakan peneroka di dalam menghasilkan kitab-kitab
dalam bahasa Melayu di Malaysia seperti dilakukan oleh Shaykh Abdul Malik bin
Abdullah (m. 1736M.) dengan Kitab Hikam Melayu, Kifayah dan Kitab Naql, fakta
juga mengingatkan bahawa di Terengganu bukan saja terhasilnya penulisan prosa
(kitab) tentang ilmu, tetapi juga menghasilkan karya-karya kreatif (Puisi
Nazam) seperti yang dihasilkan oleh Syed Muhammad bin Zainal Abdin pada akhir
abad ke 19.
Dengan peringatan di atas, perhatian juga ditarik, bahawa
Terengganu bukan saja mempelopori bidang persuratan pada zaman tradisi, tetapi
penyedar tentang kepentingan perlunya dihasilkan persuratan moden yang lebih
dikenali Sastera Islam. Peranan inilah diambil oleh Kerajaan Negeri Terengganu
dengan usaha PELITA dan kerjasama dengan Gapena menganjurkan Seminar
Kesusasteraan Melayu Dan Islam sempena Hari Sastera `78` di Kuala Terengganu
pada 24-27 Julai 1978 yang dirasmikan oleh YAB Dato` Haji Wan Mokhtar bin Ahmad
Menteri Besar Terengganu (kini Tan Sri) pada masa itu. Seminar menyedar dan
mencetuskan kegiatan yang menghasilkan persuratan dan Sastera Islam yang
antaranya telah menjelaskan.
1) Islam
dibawa Nabi Muhammad dalam masa masyarakat Arab menyanjung tinggi kehebatan
sastera dan al-Qur`an kaya dengan bahan sastera yang boleh menjadi panduan para
sasterawan muslim (Ingatan YAB Dato` Wan Mokhtar Ahmad dalam ucapan perasmian).
2) Islam
tidak saja memertabatkan bahasa Melayu tetapi memperkenalkan berbagai bentuk
prosa dan puisi yang harus dipertahan dan dikembangkan dalam bentuk sastera
Moden sesuai dengan cita rasa Sastera Islam.
3) Mengulas terhadap kertas kerja Penulis berjudul `Sastera Melayu Dan Islam` Shahnon menyeru dan terluah darinya ungkapan, ``Terokalah
bidang Sastera Islam demi kerana Allah dan berhikmah untuk kita semua (Shahnon
Ahmad, Sastera Melayu dan Islam, hlm. 86).
4) Islam
berperanan di dalam menggarap kehalusan jiwa seni penulisnya dengan
ungkapan-ungkapan yang halus melayang dengan makna bercabang dengan mencontohi
ramai penyair-penyair terkenal Islam yang dibincangkan (Hashim Musa, hlm.
209-210).
5) Perlulah
dihasilkan sastera Islam di dalam bahasa Melayu bagi mempertingkatkan bahasa
dan citra keislaman.
Berikut dari seminar perbincangan tentang Sastera Islam
makin meluas dan lahir berbagai pendapat mengenai ciri dan bentuk Sastera
Islam.
Sekian.
No comments:
Post a Comment