April 11, 2014

Fajar Di Hujung Malam - Pemenang Novel Berunsur Islam ASDI II

-->
BBB, 11 Jamadil Awwal 1435 = 11 April 2014 (Jumaat):

Peraduan Novel Berusur Islam bertemakan Sirah Rasulullah s.a.w. bagi Anugerah Sastera Darul Iman II adalah dimenangi oleh naskhah novel berjudul:

Fajar Di Hujung Malam

Pemenang bagi naskhah ini ialah saudara Hasan Ali. Pemenang Hasan Ali berprofesyen pendidik berkelulusan Maktab Perguruan Sultan Idris Tanjung Malim (1948-50) dan Maktab Perguruan Bahasa Bukit Senyum Johor Bahru (1958). Mengajar di beberapa buah Sekolah di Tapah, termasuklah sebagai Guru Bahasa di Sekolah English di Tapah dan kemudian menjadi Guru Bahasa di Pusat Bahasa Universiti Malaya. Bergiat dalam persatuan penulis termasuklah Pena dan Gapena.


Menulis puisi, cerpen dan novel. Novelnya yang mendapat Anugerah Pertandingan Novel Dewan Bahasa ialah Musafir (1959) yang mengambil watak seorang mualaf. Sebuah lagi novel beliau ialah Tugu (1965) yang mengambil tema kerjaya seorang polis pada zaman darurat. (Wajah, Biografi 100 Penulis, Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur, 1981: 201-202).

Fajar Di Hujung Malam (1992) ialah novel Ketiga Hasan Ali yang khusus bertemakan Islam mengenai Sirah Rasulullah secara kreatif. Ia juga merupakan novel pemenang pertama bahagian Novel Berunsur Islam anjuran ASDI, Terengganu. Novel ini diterbitkan oleh DBP, 1992, 308hlm.

Judul Fajar Hujung Malam merupakan judul yang bersifat bahasa perlambangan bermaksud Hidayah datang selepas zaman kegelapan, juga bermaksud Perutusan Rasulullah s.a.w. sebagai rahmat ke seluruh alam selepas kegelapan zaman Jahiliyah.
Novel Fajar Di Hujung Malam mengambil tema berhubung dengan Sirah Rasulullah s.a.w. bermula dari era pra kebangkitan - latar keturunan Rasulullah s.a.w. khususnya bermula dari Datuknya Abdul Muttalib bin Hashim, perkahwinan bapanya Abdullah dengan Aminah sehinggalah kelahiran Rasulullah dan pengasuhan dan kehidupan sebagai anak yatim piatu selepas kematian bondanya Aminah yang dipelihara oleh nindanya Abdul Muttalib dan kemudian bapa saudaranya Abu Talib. Kehidupan baginda semasa remaja, keterlibatan baginda ke Sham bersama bapa saudaranya kerana berniaga dan kemudian perniagaan baginda ke Sham dengan dagangan Siti Khadijah hinggalah kepada perkahwinan dan baginda menjadi Rasul.

Seterusnya diikuti Era Kebangkitan Rasulullah s.a.w. menjadi Rasul semasa di Makkah dengan penerimaan wahyu. Dakwah secara sembunyi dan terang, ancaman dan kepungan dari kuffar Makkah. Kewafatan pembelanya Abu Talib dan Khadijah. Ancaman untuk membunuhnya dan isyarat wahyu untuk berhijrah.

Era Hijratul Rasul ke Madinah bersama Abu Bakar dan pembinaan Negara dan pemerintahan Madinah, ancaman-ancaman peperangan – diplomasi dan perang dan perluasan kawasan dan dakwah. Pembukaan Makkah dan lengkapnya penerimaan wahyu hinggalah kepada kewafatan Rasulullah s.a.w.

Noval Sirah Rasulullah s.a.w. setebal 308 halaman ini dipecah kepada 24 pecahan mengikut episode-episode penting dalam sirah berhubung dengan Rasulullah s.a.w. di atas.
Pendeknya riwayat secara kreatif tentang Sirah Rasulullah s.a.w. adalah riwayat lengkap dari awal kelahiran Rasulullah s.a.w. sehinggalah kepada kewafatan Baginda.

Dilihat dari segi teknik nampaknya Hasan Ali memperpanjangkan jalan ceritanya episode demi episode secara kronologi, Barangkali jalan ini lebih selamat dari menggunakan berbagai teknik misalnya secara sorotan dan imbas kembali yang boleh mengelirukan pembaca. Barangkali cara ini juga memudahkan guru dan pelajar mengajar dan mempelajarinya. Di dalam karangannya ini Hasan Ali turut menyertakan bukti-bukti dengan ayat al-Qur`an. Misalnya maksud Surah al-Fil yang burung-burung ababil menggugurkan batu-batu ke atas tentera bergajah Abrahah yang menyebabkan tenteranya mengalami wabak cacar  (al-Fil, 1 – 5) hlm.16 yang membawa kepada kematian dan menghalang Abrahah dari meruntuhkan Ka`bah, tentang keyatiman Muhammad dan di dalam lindungan Allah (al-Duha, 6-7) hlm. 22 dan banyak lagi.

Kekuatan yang dapat dilihat pada Fajar Di Hujung Malam karya Hasan Ali ini ialah  kekuatan daya imaginasinya dan diperturunkan ke dalam bahasa yang indah dan kreatif. Banyak contoh yang dapat dibuktikan. Umpamanya untuk intro bagi menggambarkan suasana alam di Makkah pra kelahiran Rasulullah digambarkan:

``Bunyi tiupan seruling gembala kambing itu terapung-apung menuju ke puncak gurun. Daun-daun kurma di sekelilingnya mengepak-ngepak dipupuk angin petang yang gersang. Sebatang pohon kurma tua terbaring di celah pohon-pohon muda  yang berbuah lebat. Kelihatan pada pohon-pohon kurma itu bergayutan beberapa tandan buah kurma berwarna merah, menandakan ia sedang mengkal.`` (hlm. 1).

Di tambah dengan gambaran – Menjelang Fajar – (Kematian Abdullah ayah Nabi Muhammad):
``Kedamaian keluarga Abdul Muttalib tiba-tiba menjadi tercalar apabila mendapat berita bahawa Abdullah mendapat keuzuran semasa dalam perjalanannnya.
Menurut Harith Anak sulung Abdul Muttalib yang pernah menemani Abdullah dulu, Abdullah telah pergi ke Gaza, kemudian balik semula ke Madinah untuk menemui keluarga ibunya sambil beristirihat disebabkan perjalanannya yang berbulan-bulan itu. Harith pulang dulu ke Makkah. Ketika Harith meninggalkan Madinah, pada waktu itu Abdullah dalam keadaan sihat.
``Harith segera kamu pergi ke Madinah, bawa pulang adikmu itu.`` Abdul Muttalib  menyuruh Harith.
``Baiklah kita ubati dulu, sesudah sembuh, saya akan bawa dia pulang.`` Harith bersuara hormat.
Sesungguhnya Harith di Madinah, dia ditemui oleh keluarganya.
``Abdullah sudah meninggal, sebulan selepas kamu pulang.`` Keluarganya memberitahu dengan suara sedih.
Alangkah hampanya Harith mendengar berita itu. Dia segera pulang ke Makkah menemui ayahnya. (hlm. 10).

Manakala gambaran pada pengakhiran Fajar Di Hujung Malam,
``Walau bagaimanapun, kehendak Allah tetap akan berlaku. Muhammad Rasulullah s.a.w. telah meninggalkan dua warisan penting untuk dihayati oleh seluruh umat Muslimin iaitu al-Qur`an dan Hadith Rasulullah. Kedua-dua harta warisan ini terus kita junjung tinggi dan hayati sehingga hari ini. Dengan itu, fajar yang menyingsing di hujung malam akan tetap melimpahkan sinarnya hingga ke akhir zaman.`` (hlm. 308).

Jelas dari petikan-petikan di atas jalan cerita bukan setakat menceritakan, tetapi dihidupkan dengan dialog-dialog yang hidup dan segar.

Sebagai pengakhiran dipetik sebahagian kata-kata panel penilai (Profesor Dr. Hashim Awang dan Penulis) sebagaimana berikut:

``Novel Fajar Di Hujung Malam  mengangkat riwayat hidup Nabi Muhammad s.a.w. sebagai tema utama untuk dipaparkan kepada pembaca. Daripada kisah benar yang berlaku pada zaman pra-Islam dan setelah kedatangan Islam di bumi Arab, pembaca disogokkan dengan pelbagai peristiwa yang memberi banyak pengajaran dan keinsafan.


Novel ini bermula dari kisah perigi zamzam yang menjadi lambang kemakmuran kota Makkah pada zaman Jahiliah. Dari situ penceritaan tentang sejarah Nabi dipaparkan, peristiwa Abrahah dan kelahiran Nabi serta kehidupan zaman bayi (penyusuan); Zaman selepas kematian Abdul Mutalib; pemergian nabi ke Syam dan perkahwinannya dengan Khadijah, peristiwa Hajar Aswad dan kebangkitan Nabi menjadi Rasul, rintangan-rintangan yang dihadapi, meninggalnya Abu Talib dan Khadijah; persetiaan Aqabah dan perpindahan ke Madinah; dakwah dan perkembangan Islam di Madinah; Perang Uhud; Perang Badar; Perjanjian Hudaibiyah; pembukaan Makkah dan diakhiri dengan kewafatan Nabi Muhammad s.a.w.

Membaca novel ini, kita dapat melihat keperibadian Nabi Muhammad s.a.w. melalui peristiwa, dialog dan tindakan atau aksi ahli keluarga dan sahabat handainya. Inilah satu-satunya novel Melayu yang mengangkat riwayat hidup Nabi Muhammad s.a.w. lalu diadun ke dalam satu bentuk karya kreatif yang indah dan menyegarkan (Kulit luar – belakang).

Novel ini sewajarnya disebarkan secara meluas sebagai bahan bacaan pelajar dan orang dewasa agar sirah Nabi Muhammad s.a.w. menjadi contoh tauladan dan panduan di dalam kehidupan.

Sekian.

No comments:

Post a Comment