BBB, 21 Jamadil Awwal 1435 = 21 April 2014 (Isnin):
Kita telah membicarakan tentang Suhaimi berhubung dengan
kemenangannya dalam peraduan Penulisan Puisi Sempena Abad 15 Hijrah.
Kemenangannya ialah dengan kumpulan puisi beliau yang berjudul `Di Malam Gelita
Ini`. Sebenarnya dengan kemenangan tidak bererti itulah yang terbaik bagi
seorang penulis. Kumpulan ini pun hanya menang tempat ketiga. Tidak ada yang
memenangi pada peringkat pertama dan tidak ada juga yang memenangi pada
peringkat kedua. Apa yang menarik kemenangan ini merupakan `turning point` dan
`katalis` bagi Suhaimi kepada menumpukan penulisan puisi yang bercirikan Islam
atau yang dikatakan `sastera mistik` yang bermakna juga `sastera sufi` atau
kerohanian. Kata Suhaimi:
``Perlu juga saya katakan, saya telah meninggalkan penulisan
puisi-puisi mengikut aliran surealisme yang saya sukai dalam tahun-tahun
1950-an, 1960-an dan 1970-an mulai 1980, yakni sebaik saya memenangi Hadiah
Puisi Islam yang dianjurkan oleh Jabatan Perdana Menteri Malaysia dengan kumpulan puisi saya
berjudul `Di Malam Gelita Ini` (1981). Mulai daripada saat itu, saya menulis
puisi daripada aliran mistik Islam dan kerohanian, dan hasilnya lahirlah
beberapa kumpulan puisi daripada aliran ini, antaranya kumpulan puisi Wujud
(1997) mengandungi sebanyak 206 buah puisi, kumpulan berjudul Simfoni
Perjalanan (1999) mengandungi 108 puisi, Kumpulan At-Tariq(2000) mengandungi 61
puisi, kumpulan An-Nur (2003) mengandungi 200 puisi dan akhir sekali As-Salam
(2006) mengandungi 2002 puisi. Semoga karya ini menjadi amal jariah saya kepada
semua kaum muslimin dan muslimat
khasnya, dan kepada manusia keseluruhannya.``
(As-Suhaimi, As-Salam Kumpulan Puisi Mistik Dan Kerohanian,
Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur ,
2006: XVIII).
Menarik perjalanan perpuisian Suhaimi yang melibatkan masa
selama 6 dekad. Separuh pertama (1950-1980) Suhaimi berlegar di dalam ruang
realisme dan surealisme dan separuh ke dua 1981-2011 ditumpukan kepada
puisi-puisi yang bersifat keislaman-kerohanian. Tidak ada salahnya dengan
perjalanan perpuisian Suhaimi, bahkan adalah menarik bahawa dapat dilihat
perkembangan dan peningkatan perpuisian Suhaimi. Sebagaimana Kemala berkembang
dengan perkembangan keilmuan yang dipelajari, demikian juga perkembangan
perpuisian Suhaimi ke arah kerohanian adalah hasil dari pengajian beliau –
walaupun tidak melalui pengajian melalui institusi formal. Menurut Mana Sikana, Suhaimi:
``Mempelajari bahasa Arab melalui abangnya dan beberapa orang guru yang terdiri dari
pensyarah-pensyarah di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM). Suhaimi
juga mempelajari agama Islam seperti ilmu Tauhid, Fiqh, Hadis dan Tasauf,
Tafsir dan Tajwid. Akhirnya beliau mendapat ijazah mengamal tarekat
Naqsyabandiah daripada Tuan Guru Haji Ma`aruf bin Ya`akub dari Negeri Sembilan
pada tahun 1980.``
(Mana Sikana, Puisi Mistik Dan Kerohanian Bunga-Bunga Suci
Karya Suhaimi Haji Muhammad Pandangan Takmilah, dlm. Abdul Halim Ali
(Penyelenggara), Teori Takmilah Peluasan & Penafsiran, Persatuan Penulis
Budiman Malaysia, Tanjung Malim, 2014: 112).
`Wujud` yang menjadi judul satu daripada kumpulan puisi
Suhaimi ialah istilah falsafah Islam yang berhubung ilmu akidah yang sekaligus
mencerminkan persoalan yang dibicarakan mengenai kewujudan – secara luas
termasuk bidang kerohanian. Suhaimi banyak bermain dengan lambang yang abstrak
dan mengulang-ngulang prasa dan kata yang
menjadi antara ciri puisinya contoh:
Burung Gembala
Di padang
luas
Pasir
berhamburan
Bertengger
Burung-burung gembala
Mengisi tangisan
Manusia
Zaman berzaman
Terbanglah burung-burung
Dari
tenggeran
Meninggalkan
Kesan
Kejatuhan manusia.
…
(Suhaimi, Wujud, 1997: 23)
Melambangkan roh suci mau meningkat tinggi, sedangkan
manusia dalam kekotoran tidak mampu meningkat, bahkan dalam kejatuhan.
Jangan Hairan
Jangan hairan
Hari ini
kuhancurkan piala-piala
Dan
kuletakkan
Di
sudut-sudut kembara.
Jangan hairan
Hari ini tiada
lagi
Piala-piala
indah
Di sudut-sudut kembara
….
(Suhaimi, Wujud, 1997: 25).
Usaha Suhaimi membersih diri dari keduniaan, antaranya
mendekati alam kesufian sebagaimana diungkapkan dalam `Al-Salam`:
Perihal Ahli Sufi
Hati yang suci dan amal yang suci
Tanpa keduanya tersisihlah dia dari jalannya ini
Ilahi dijadikannya Kekasih diri
Tidaklah dia mementingkan diri sendiri
Yang dipentingkan ialah kasih sayang Ilahi
Dia melihat segala dengan mata hati
Tidaklah dia menggeletar menahan derita
Tetapi diamlah sahaja dia
Baginya menggeletar bererti tidak reda
Diam itu tandanya reda
Mematikan dirinya itulah sentiasa amalannya
Ilahi tidak pernah lekang daripada dirinya
Dirinya ialah cermin bagi melihat Kekasihnya
Rindulah dia sangat menatap wajah Kekasihnya.
(As-Suhaimi, As-Salam,
Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala
Lumpur , 2006: 20).
Demikian melalui kesufian dapat mendekat diri kepada Allah,
bahkan mencintainya. Dalam ulasan mengenai aspek rohani, kata Suhaimi:
``Di dalam rohani inilah terletaknya begitu banyak khazanah
yang tersembunyi, khazanah yang indah murni, khazanah yang masih utuh dengan
martabatnya yang tinggi, apa lagi jika dihubungkan dengan sifat-sifat dan nilai
teologi (Ilmu ketuhanan) dan rabbani, yang ternyata penuh dengan nilai-nilai
kekudusannya. Mata kerohanian akan tidak henti-hentinya menyelidik dan menatap rahsia-rahsia yang
terkandung di celah-celah dan lapis-lapis khazanah tersembunyi Ilahi. Ini
bersesuaian dengan firman Tuhan dalam hadis Qudsi, ``Aku adalah perbendaharaan
yang tersembunyi``, dan bersesuaian pula dengan sifat Tuhan, Yang Zahir dan
Yang Batin.``
(As-Suhaimi, Asyik, Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur , 2006: IX).
Kata Suhaimi:
Dari-Nya Wujud Cinta Abadi
Dari-Nya wujud cinta abadi
Dari-Nya turunlah rahmat
Dan melimpahkan cinta murni-Nya kepada
Dan melimpahkan cinta murni-Nya kepada
Sesiapa yang dipilih-Nya
…
(As-Suhaimi, Asyik, 2006: 44).
Lantaran itu kata Suhaimi dalam Bunga-Bunga Suci (hlm. 47).
Aku ini seorang muslim
Tuhanku Allah
Tuhan Yang Maha Esa
Aku amat merindui-Nya
Aku amat rindu menyaksi wajah-Nya
Aku amat rindu pada kerajaan cinta-Nya..
(Teori Takmilah Perluasan & Penafsiran, 2014: 126-127).
Apa yang dapat dilihat Suhaimi lebih menekankan mesej yang
mau disampaikan dan tidak mementingkan ciri bahasa puisi. Ayat-ayat seperti
petikan di atas semacam prosa. Yang menjadi tarikan dari puisi ini ialah persoalan
dan perluahan perasaan cinta Ilahi.
Suhaimi selama tiga dekad telah menumpukan jiwa raganya
terhadap aspek rohani di dalam menyucikan jiwanya, yang diharap dari usahanya
dapat memberi manfaat kepada muslimin dan muslimat dan dikira sebagai sadaqah
jariah. Kita percaya doa Suhaimi kepada Allah supaya memberinya kekuatan
mengejar masa meluahkan ilham dalam penulisan sehingga tulisan terakhir yang
kita dapat nikmati, `Bunga-Bungi Suci` dikabul oleh Allah sebelum Allah
memanggilnya kembali ke sisi-Nya pada 02 Rabiul Awwal 1435 = 04 Januari 2014.
Sekian.
No comments:
Post a Comment