Shah Alam, 22 Jamadil Awwal 1435 = 22 April 2014 (Selasa):
Sempena jemputan yang dibuat oleh pihak Perpustakaan terhadap
Penulis bagi menyertai himpunan `Jom
Baca Bersama 10 Minit` pagi ini, maka pada minggu lepas bila pihak Perpustakaan bertanya sama ada akan hadir atau
tidak pihak Penulis memaklumkan akan hadir dan sempena kehadiran ini pihak
Penulis berjanji pada hari himpunan Jom Membaca ini akan menghadiahkan
buku-buku terbaru untuk menambahkan koleksi buku-buku di Perpustakaan.
Sebenarnya menyerahkan buku-buku terutama yang dihasilkan oleh Penulis kepada
perpustkaan adalah biasa, lantaran melalui perpustakaan buku kita dibaca serta
diambil manfaat dan kekal tersimpan. Misalnya pada 24.5.2012 Penulis menghadiri
Mesyuarat AJK Induk Pesta Buku Negeri Selangor sempena Hari Ilmu 2012 bertempat
di Bilik Mesyuarat Tingkat 4, Perpustakaan Raja Tun Uda, Shah Alam jam 10.00 pagi,
maka Penulis telah menghadiahkan buku Bangi Bandar Ilmu (4 naskhah) dan Madu
Ilmu – Puisi (2 naskhah) kepada Puan Mastura Pengarah Perpustakaan.
Bertolak pagi ini dari Kajang Utama bersama saudara Azizi
dan tiba jam 9.40 pagi. Sebaik masuk ke ruang kaunter perpustakaan Penulis
bersua dengan Puan Mastura Pengarah Perpustakaan dan Puan Suziliana
Timbalannya, maka sebagai menunaikan janji maka di situ juga Penulis menyerahkan
5 naskhah buku Puisi Puncak Rindu dan 5 naskhah buku Teori Takmilah, Perluasan
& Penafsiran. Di samping itu Puan Mastura akan menyampaikan dua buku
berkenaan (tambahan) kepada Y.A.B. Tan Sri Dato` Seri Abdul Khalid Ibrahim
Dato` Menteri Besar Selangor sebagai cenderahati, sebuah buku Teori Takmilah
berkulit mewah (jilid tebal) dan sebuah buku Puisi Puncak Rindu. Ketika
cenderahati disampaikan oleh Puan Mastura termasuk 2 buku yang Penulis
sertakan, exco-exco dan adun-adun yang duduk di baris hadapan bertanyakan
Penulis, tidak adakah buku-buku berkenaan untuk mereka. Sebenarnya memang
Penulis bawa extra dan dapat dibahagiakan 2 buku berkenaan kepada Y.B. Dr.
Halimah Ali, Y.B. Puan Radziah Ismail, Y.B. Puan Nor Hanim dan Y.B. Ustaz
Shafie Ngah.
Buku Puncak Rindu (2013) adalah kumpulan puisi dihasilkan
dalam masa 20 tahun (1974-1994). Bagi Penulis ia adalah kumpulan terakhir
(setakat ini) dan mungkin terbaik berbanding dengan dua kumpulan puisi Penulis
yang lain iaitu Wajah Diri (1995) dan Madu Ilmu (1999).
Manakala buku Teori Takmilah, Perluasan & Penafsiran
Mempunyai significant yang tersendiri:
1) Esei-Esei
yang terkumpul di dalam buku ini (diselenggarakan oleh saudara Abdul Halim Ali)
adalah ditulis oleh pelajar-pelajar Penulis
dari UKM, UM, UPM dan UPSI yang kini sedang berkhidmat di
universiti-universiti berkenaan dan juga di Institut-Institut Pendidikan di Negara
ini. Penulis berterima kasih kepada mereka di atas penghormatan yang diberi
kepada Penulis.
2) Dari
tulisan-tulisan mereka berhubung dengan Teori Takmilah dan aplikasinya, Penulis
teroja mengetahui bahawa begitu ramai sudah pelajar-pelajar yang menggunakan
Teori Takmilah di dalam kajian mereka pada peringkat Ph. D, Sarjana dan Ijazah pertama.
Mereka juga mengguna dan mengajar teori tersebut di dalam pengajaran mereka.
Penulis sebenarnya dapat mempelajari dari mereka kaedah pendekatan dan
pengolahan yang mereka gunakan.
3) Sejak
Penulis menerima Penobatan Tokoh Persuratan Dunia Nusantara Melayu Raya
(NUMERA) 2013 pada 20 November 2013 di Dewan Bahasa dan Pustaka lantaran
menghargai dan mengiktiraf sumbangan Penulis kepada Persuratan dengan Teori
Takmilah, maka Penulis menganggap ia adalah satu kepercayaan dan amanah yang
besar terhadap Penulis dan menuntut Penulis lebih meneliti dan mendalami Teori Takmilah
agar lebih banyak sumbangan yang dapat dijana daripadanya dan lebih banyak
dimanfaat oleh pengkaji-pengkaji yang mendalaminya.
4) Wacana
Teori & Kritikan Sastera Kedua 2014 yang diadakan di UPSI pada 27 Mac 2014
Anjuran Persatuan Penulis Budiman Malaysia (Budiman) dengan kerjasama Dewan
Bahasa dan Pustaka (DPB) dan Fakulti Bahasa dan Komunikasi UPSI di Kampus UPSI
memberi peluang kepada Penulis membentangkan wawasan baru tentang Teori
Takmilah, bahawa Teori Takmilah tidak saja dapat diaplikasi terhadap bidang
sastera, tetapi boleh dijana dan diaplikasi kepada bidang-bidang seni yang lain,
pada wacana itu Penulis menyebut boleh diaplikasi bagi seni kaligrafi, seni
bina, seni lagu & muzik dan permuziuman.
5) Dengan
perluasan fungsi Teori Takmilah, maka jika sebelum ini Penulis memfokus Teori
Takmilah kepada seni sastera sahaja, seolah-olah penulis hanya berdepan dengan
sebuah tasik kecil di taman sastera, maka dengan perluasan ini Penulis berdepan
dengan lautan yang luas dan dalam menuntut Penulis merentasi dan mendalami bagi
mengeluarkan permata keilmuan dan mutiara keindahan yang berkait dengan
bidang-bidang berkenaan.
Secara lebih lengkap, maka Teori Takmilah dapat
diaplikasikan kepada bidang-bidang seni berikut, (tambahan dari apa yang
dibentangkan di UPSI):
I) Takmilah Sastera
Bidang sastera ini fokus utama dan terawal bagi Teori Takmilah.
Kajian terhadap bidang ini diteruskan dan akan terus diperluaskan
II) Takmilah Seni Al-Qur`an
Dan Kandungan
Takmilah di sini dimaksudkan kepada diri pengkaji dan
khalayak, bukan kepada Al-Qur`an yang sudah sempurna – Kalam Allah.
Bayangkan betapa
luasnya kajian ini yang menuntut kefahaman dari segi bahasa, sastera –
cerita-cerita di dalam al-Qur`an dan ciri-ciri estetikanya, tafsir, balaghah, tajwid, aqidah, fiqh,
tasawuf, sirah dan sebagainya.
III) Takmilah Dari
Segi Khat (Kaligrafi)
Mempelajari dan memahami asal usul huruf Arab dan
naskhah-naskhah yang diwarisi dalam peradaban Islam, kehadiran huruf-huruf
berkenaan ke Alam Melayu yang dikenali sebagai huruf Jawi. berbagai bentuk khat
dan kaedah menulisnya, ciri seni dan perbezaan antara berbagai bentuk. Kaedah
menulis di atas berbagai-bagai objek dan peralatan tradisi dan moden serta
kegunaannnya. Priority dari segi pemilihan ungkapan yang menimbulkan rasa
halus, qudus dan fungsi khat-khat berkenaan.
IV) Takmilah Bidang
Seni Bina (Architecture)
Satu bidang yang luas dan menarik yang melibatkan seni bina
masjid, bangunan pentadbiran, rumah kediaman, premis perniagaan dan lain-lain. Semua
harus besesuaian dengan tempat dan iklim setempat. Contoh masjid di tengah
kawasan kediaman. Bagaimanakah semuanya mampu dibina menurut perspektif
keislaman ?
V) Takmilah Pada Landscaping Dan Seni Taman
Permukaan kawasan kediaman hendaklah dipilih menurut
kesesuaian, misalnya di kawasan yang lebih tinggi, di kawasan hijau dan sunyi
dari gangguan bunyi. Tidak di perlembahan atau tepi sungai untuk mengelak dari
banjir dan tidak di cerun antara dua bukit untuk mengelak dari runtuhan tanah.
Kediaman rumah haruslah berjauhan dari industri untuk mengelak dari kesan bunyi
dan habuk. Jalan pula teratur dan tenteram. Terletak di kawasan hijau berbukit
dan bertasik.
Bagaimanakah landscaping dan seni taman yang dapat membangunkan
sebuah kawasan idaman yang harmoni yang selaras dengan kehendak Islam ?
VI) Takmilah Perfileman
Maksud film di sini bukan saja yang ditayangkan dipawagam,
tetapi termasuk lakunan yang dikenali dengan drama dan seumpamanya yang
ditayang kepada khalayak sama ada melalui alat telekomunikasi seperti tv, radio
dan alat-alat canggih yang baru yang banyak mempengaruhi masayarakat moden.
Sebagai bidang yang berpengaruh ianya hendaklah diguna bagi mendidik khalayak
masyarakat. Bidang ini adalah luas dan perlu kefahaman dan pendekatan yang
bersifat pendidikan, antaranya melalui Teori Takmilah.
VII) Takmilah Seni
Suara Dan Muzik
Bidang yang agak kontroversi, tapi ia adalah sebahagian dari
alam dan kehidupan. Dia dapat mengharmoni, bahkan merosakkan. Kalangan muda-mudi
amat meminati bidang ini dan kita tidak boleh mengabaikannya. Apakah pendekatan
terbaik bagi kedua bidang berkenaan ? Juga perlu ditangani melalui pendidikan.
Kini banyak lagu-lagu yang bersifat keagamaan yang banyak mempengaruhi
masyarakat. Perlu digalak dan diperluaskan.
VIII) Takmilah Seni Lukis, Grafik dan Animasi
Ia adalah gambaran dan salinan dari fenomena alam yang kita
alami dan menjadi sebahagian dalam kehidupan berkomunikasi kita. Bidang ini
begitu berpengaruh dan perlu didekati secara keislaman yang mampu mempengaruhi
dan mendidik masyarakat. Perlu menanganinya sebaik mungkin dan selari dengan
aspirasi keislaman.
IX) Takmilah Seni
Kraf Dan Anyaman/Tenunan
Ianya adalah merupakan hasil kegiatan budaya setempat dan
murni. Bahan-bahan adalah dari tumbuhan dan keluaran setempat. Budaya setempat
ini perlu dipertahan dan dikembangkan sebagai identity warisan dan daya tarikan
pelancongan, juga sumber pendapatan.
X) Takmilah Permuziuman
Sebagai Aspek Seni dan Pembelajaran
Pusat koleksi budaya tampak dan nilai yang bersifat
kepurbaan. Usaha mengembalikan yang rosak atau hilang kepada keaslian adalah
satu seni. Muzium adalah merekonstruksi kembali kesilaman yang sebahagian sudah
hilang kepada kekinian agar dapat dihayati masyarakat kini dan bermegah dengan
kewujudan artifek-artifek dan warisan berharga sebagai identity masyarakat dan
warga. Muzium adalah `Sekolah Pendidikan`
yang difahami dan dihayati secara langsung yang tidak semestinya melalui
tulisan.
Demikianlah 10 bidang yang dapat dilihat dan diaplikasi dan
dikaji dengan Teori Takmilah bagi mengolah dan meningkatkan bidang-bidang
berkenaan secara ilmiah. Dengan pengutaraan bidang-bidang berkenaan ketara luas
peranan takmilah dan lebih luas lagi bidang-bidang dikaji (10 bidang). Untuk
mencapai tahap takmilah yang sempurna di dalam bidang-bidang berkenaan sudah
tentulah diluar dari kemampuan tenaga dan pemikiran berseorangan. Ianya
memerlukan institusi dan kelompok pengkaji yang melibatkan semua bidang
berkenaan agar matlamat visi dan misi dapat dicapai secara maksimim.
Antara tujuan pendekatan Teori Takmilah di atas ialah
menggunakan kaedah ilmiah dan teratur bagi memahami dan meningkatkan
perspektif, kualiti dan penggunaan bidang-bidang berkenaan. Teori Takmilah
tidak berdiri secara persendirian, bahkan melengkap dan menyempurnakan
bidang-bidang yang diaplikasikan. Pada akhirnya ia adalah berperanan menyumbangkan ke arah kualiti hidup
masyarakat secara berperadaban dan bertamadun di dalam sebuah negeri atau
Negara yang disifatkan sebagai Baldah Tayyibah wa Rabbun Ghafur.
Sekian.
No comments:
Post a Comment