BBB, 26 Jamadil Akhir 1435 = 26 April 2014 (Sabtu):
Kita telah membicarakan tokoh-tokoh yang menerima anugerah
penulisan yang bercirikan Islam dan beberapa tokoh yang menghasilkan kumpulan
puisi yang kuat dengan ciri keislaman, tetapi penulisan yang bercirikan Islam
tidak semestinya dari pemenang atau tokoh yang identik dengan Islam atau yang
melonggakkan ke dalam karya dengan istilah-istilah keislaman, sedangkan mutunya
tidak sampai sebagai sebuah puisi bercirikan Islam. Sebaliknya dengan
pengluahan rasa dan keluhuran jiwa yang menyentuh rasa kemanusiaan yang tinggi,
bahkan menyentuh jiwa tentang kebesaran Pencipta, tanpa menyebut kalimah Allah
dan istilah keislaman mampu membawa tema-tema keislaman yang bernilai. Ianya
tidak semestinya diluahkan oleh mereka yang dikenali tinggi dengan pembawaan
keislaman sahaja.
Mari kita baca puisi ini:
Gerimis Tumbuh
Pada dinihari
Gerimis tumbuh
Dari langit ke bawah
Menjunjung benih basah
.
Esok hari
Bunga-bunga hujan
Akan membiak di sana
Akarnya melata melengkar
Ke pintu ke ruang jendela
Menggelapkan pandangan.
Di saat itu
Mengertilah kami
Gerimis tumbuh
Dari langat ke bawah
Menjunjung perintahMu.
(Latiff Mohidin, Pesisir Waktu, Dewan Bahasa dan Pustaka,
Kuala Lumpur, 1981: 3).
Membaca puisi di atas tidakkah terasa keindahannya ? Memang
puisi di atas begitu indah. Penyairnya menggambarkan suasana di waktu dinihari
secara metaphor. Penggunaan kata `gerimis tumbuh` adalah lebih indah dari
menggunakan istilah `hujan turun` yang merupakan kata biasa yang mungkin
ungkapan yang sudah klisye. Penyair mengungkapkan maksud turun kepada `dari
langit ke bawah` dan bagi hujan diungkapkan secara metaphor `menjunjung benih
basah` yang memaksudkan bukan setakat maksud hujan, tetapi membawa maksud lebih
jauh daripada itu yang bererti `sumber kehidupan, atau `rahmat` bukan saja bagi
manusia, tetapi bagi hewan dan memaksudkan menumbuhkan benih-benih pokok dan
pohon. Begitu indah disebutkan `menjunjung benih basah. Adalah sesuatu di luar
jangkaan, bila pengarang begitu kreatif mengungkapkan ungkapan yang lebih luas
dapat ditafsirkan dari ungkapan yang konotatif di bawah:
`dan meletakkannya
Di tengah-tengah halaman rumah kami.`
Di saat itu
Mengertilah kami
Gerimis tumbuh
Dari langit ke bawah
Menjunjung perintahMu.
Puisi ini walaupun tidak menyebut secara langsung tentang
kekuasaan Allah, sebenarya membawa mesej yang kukuh tentang kekuasaan dan
keagungan Allah dan rahmat yang diterima daripadaNya.
Latiff Mohidin adalah penyair/pelukis terkenal tanahair.
Berkelahiran di Seremban, anak bekas Syeikh Haji, berkelulusan School
Certificate di Sekolah King George Seremban. Menyambung pelajaran di University
of Fine Arts di German (1960). Banyak mengermbara sambil menghasilkan karya dan
pameran lukisan. Antara kumpulan puisinya Sungai Mekong (1972), Kembara Malam
(1974), Wayang Pak Dalang (1977), Pesisir Waktu (1981 ), Sajak-Sajak Dinihari
(1983), Rawa-Rawa (1992) dan lain-lain. Memenangi berkali-kali Hadiah Puisi Malaysia , iaitu
pada tahun 1971, 1972, 1973, 1974, 1975 dan 1976. Pemenang Anugerah Puisi Putra
I (1980) dengan kumpulan puisinya Pesisir Waktu.
(Wajah Biografi Seratus Penulis, Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala
Lumpur, 1981: 14-17).
Puisinya yang bernilai Keislaman yang juga tidak sangat
membawa istilah-istilah keislaman ialah berjudul:
Kaabah Kuyup
Hening pun datang
Meniupkan
Cahaya cakerawala
Ke telingamu
Lalu ke matamu.
….
Saksikanlah kini
Kau yang berada di Baitul
Bagaimana doa para arwah
Tumpah dengan lebatnya
Ke bumi ke
bumi.
Padang Arafah memutih
Kaabah kuyup
Di bawah hamparan salji
7 Mac, 94.
(Latiff Mohidin, Sajak-Sajak Dinihari, Ma`ruf Publisher
& Distributors Sdn. Bhd., Kajang Selangor, 1983: 42).
Puisi di atas menggambarkan suasana di Arafah pada musim
haji.
Dan puisi di bawah yang merakamkan kematian seorang penyair:
Waktu Telah Memanggil Kau Pulang
(Buat Seorang Penyair)
Waktu telah memanggil kau pulang
Dan anginpun menggoncangkan tingkap
Kolam gementar di belakang rumah
Seekor anak ikan tiba-tiba menggelepar
Di langit awan berenang perlahan
Meninggalkan lautan rembang
Dan kaupun meletakkan penamu
Berjalan keluar ke padang
luas
….
(Latiff Mohidin, Rawa-Rawa, Pustaka Cipta Sdn. Bhd, Kuala
Lumpur, 1992: 3).
Jelas memperlihatkan bahawa Latiff Mohidin, bukanlah penyair
yang dikaitkan puisi-puisinya dengan tema keislaman, walau bagaimana terdapat
beberapa buah puisinya, antaranya sebagaimana petikan-petikan di atas
memperlihatkan keindahan dan kekuatan dengan tema-tema keislaman. Kekuatan tema
keislaman bukan sangat bergantung pada penggunaan istilah-istilah keislaman
yang banyak, tapak kerena tema dan sudut pandangan dan pengucapan yang halus,
mengharukan dan membangkitkan rasa tentang keagungan Pencipta.
Sekian.
Salam. Saya mahu beli buku2 pak Latiff, tuan mahu jual?
ReplyDeleteSalam. Saya mahu beli buku2 pak Latiff, tuan mahu jual?
ReplyDelete