BBB, 03 Jamadil Awwal 1435 = 03 April 2014 (Khamis):
Berikutan dari kerancakan membicarakan konsep Sastera Islam
pada tahun 1970an dan berterusan hingga 1990an, maka suatu yang menggembirakan,
ialah terhasilnya karya-karya kreatif berunsur Islam. Penghasilan ini melalui
beberapa cara.
Cara formal iaitu melalui keterlibatan kerajaan negeri dan
jabatan kerajaan menganjurkan peraduan-peraduan menulis karya kreatif.
Cara lain ialah melalui inisiatif penulis-penulis
menghasilkan karya-karya kreatif dan diterbitkan oleh agensi-agensi kerajaan
atau atas daya usaha penulis menerbitkannya secara bersendirian.
Cara seterusnya ialah melalui penghantaran kepada penerbitan
seperti di dalam majalah-majalah dan akhbar-akhbar.
Sejak tahun 1970 berbagai-bagai galakan peraduan menulis
dianjurkan. Misalnya DBP bagi pihak Kerajaan Malaysia sejak 1971 menilaikan
secara tahunan dan kemudian dwi-tahunan terhadap hasil-hasil penulisan kreatif
sama ada sajak, cerpen, novel dan drama dengan memberi hadiah galakan.
Penilaian berterusan sehingga ke tahun 2000. Hadiah berkenaan dinamakan Hadiah
Sastera Malaysia .
Berikut darinya sejak 1980an pihak Esso-Gapena juga menganjurkan penilaian
terhadap peraduan dan jenis karya yang dipertandingkan, turut memberi hadiah
terhadap karya kreatif ialah Utusan Melayu dengan kerjasama Public Bank sejak
1986-91 yang melibatkan bidang cerpen, sajak dan novel remaja.
Apa yang menarik bahawa sejak pertengahan 1970an pihak Jabatan
Perdana Menteri Bahagian Hal Ehwal Islam mengambil inisiatif bagi memajukan
sastera Islam. Peraduan secara penilaian terhadap skrip/teks yang dihantarkan
ini adalah khusus dalam bidang cerpen. Tujuan peraduan diadakan dapat difahami
dari kata pengantar salah satu antologi yang diterbitkan. Menurut Ketua
Pengarah Jabatan Perdana Meneteri, Bahagian Hal Ehwal Islam pada masa itu (Mohd.
Yunus bin Lahadi):
``Usaha pembukuan seperti yang dilakukan amatlah perlu
kerana dengan cara ini kita akan dapat memberikan penerangan terhadap beberapa
aspek penulisan Sastera Islam kepada para sasterawan yang berminat untuk
membicarakannya seterusnya menyampaikan mesej `Al-amr bil ma`ruf wal-nahyi
`anil munkar, kepada masyarakat kita. Justeru itu dengan adanya usaha-usaha
yang seperti ini saya berharap ia akan dapat membantu kita menambahkan lagi
kefahaman tentang sudut sastera yang berdasarkan kepada ajaran Islam sesuai
dengan dasar penerapan nilai-nilai Islam yang sedang dilaksanakan sekarang.``
(Kata Pengantar, Pulangnya Pemuja Ombak, Antologi Pemenang
Peraduan Mengarang Cerpen Berunsur Islam
(1984), Jabatan Perdana Menteri, Bahagian Hal Ehwal Islam, Kuala Lumpur,
1985, ii.)
Sebuah panel penilai dilantik. Penulis sendiri terlibat
menjadi panel penilai bagi penilaian sejak 15 September 1982 sehingga 1986.
Penilaian dibuat terhadap Peraduan Cerpen bagi kali ke V, VI dan ke VII. Antara
antologi cerpen yang dihasilkan yang Penulis terlibat menjadi panel bersama
antaranya Dr. Ismail Ibrahim dan Kamaluddin M. Zain ialah:
Sebuah Lampu Antik (1983), Pulangnya Pemuja Ombak (1985) dan
Persinggahan (1986).
Bagaimana dengan cerpen berunsur Islam dapat difahami dari
penilaian panel Hakim Peraduan Cerpen Berunsur Islam Kali Ke 5:
``Kerja pengadil menjadi bertambah berat dan sulit lagi …
bila menyebut cerpen berunsur Islam, maka berlumba-lumbalah para cerpenis
mengemukakan khutbah-khutbah tentang dosa pahala, haram halal dan
berbagai-bagai fatwa agama yang kebanyakannya bertentangan dengan fatwa-fatwa
para mufti dan para ulama Islam sendiri.``
Tambah panel ada penulis memahami Islam secara sempit tentang
soal ibadat secara terhad dan soal hidup mati sahaja. Kata panel:
``Skop cerpen Islam sebenarnya amat luas seluas kewujudan
itu sendiri yang dengan sendirinya merangkumi persoalan fizika dan metafizika, lahiriah
dan rohaniah, ketuhanan dan keadilan.`
(Panel Penilai, dlm. Sebuah Lampu Antik, Jabatan Perdana
Menteri, Hal Ehwal Islam, Kuala Lumpur ,
1983: I – iii).
Dari aspek tema, ``Penal penilai berpegang dengan
bersungguh-sungguh kepada prinsip bahawa tema Islam dalam cerpen haruslah
disampaikan dalam bentuk yang sopan dan bersandarkan kepada nilai-nilai moral
Islam yang unggul. Islam itu adalah indah, maka cerpen berunsur Islam juga seharusnya tegak atas nilai-nilai
estetika Islam dan dasar keindahan yang sesuai dengan Islam. Gambaran-gambaran
buruk yang tidak sesuai dengan Islam atau gambaran-gambaran mungkar dan yang
bertentangan dengan Islam seharusnya dibataskan dalam batasan yang paling
minimum dan diperlihatkan semata-mata untuk membantu penulis dalam menyampaikan
mesejnya.``
(Laporan Penal Penilai, Pulangnya Pemuja Ombak, Antologi
Pemenang Peraduan Mengarang Cerpen Berunsur Islam, Jabatan Perdana Menteri
1984, Kuala Lumpur, 1985: V).
Selain dari skop persoalan dan tema, tentulah banyak lagi
keperluan penilaian bagi cerpen, Misalnya dari segi plot, mesej, bahasa, estetika,
sudut pandangan, teknik, intro, ending, konflik, flashback (sorotan kembali), suspend,
peleraian, watak dan perwatakan dan sebagainya.
Peraduan cerpen anjuran Jabatan Perdana Menteri, Hal Ehwal
Islam (kini JAKIM) mendapat sambutan yang baik dari kalangan penulis. Antaranya
disertai cerpenis-cerpenis terkenal tanahair yang memenangi hadiah seperti
Harun Haji Salleh, Ismail Restu, Hj. Ali bin Ahmad, Wan Hamzah Awang, Nurhisham
Mustafa, Wardziah bt. Abdul Rahman, Zurinah Hassan, Kamaruzzaman Osman, Sujaidi
Dasuki dan ramai lagi. Mereka memilih berbagai-bagai tema sebagai contoh
pemenang Hadiah Pertama daripada 142 cerpen diadili bagi peraduan kali ke V
(1983) berjudul `Sebuah Lampu Antik` oleh Harun Haji Salleh yang dijadikan
judul bagi buku ini menggambarkan kekeciwaan seorang watak yang telah bertaubat
dari sifat keji sebelumnya– Mat Kana, dan berjinak dengan surau, tetapi apabila
berlaku kehilangan Lampu Antik disurau, tiada yang lain dituduh, tentulah Mat
Kana, kerana ia bekas pesalah. Alangkah luka hati Mat Kana kerana dituduh
sebagai pencuri dan terpaksa meninggalkan Kampung Tempurung yang diharap dia
dapat hidup tenteram di situ. Tetapi ternyata kemudian yang mencuri adalah anak
Pak Karim yang selama ini menuduh bahawa `Mat Kana` adalah pencuri. Kekusutan
dapat dikembalikan bila yang benar-benar salah menerima hukuman. Moralnya
janganlah membuat tuduhan kepada seseorang tanpa usul periksa dan orang yang bersalah
boleh kembali insaf dengan bertaubat dan menjadi baik.
Sebuah lagi contoh cerpen Pulangnya Pemuja Ombak oleh
Zurinah Hassan yang memenangi Hadiah Pertama bagi peraduan (1984). Mengambil
tema pergaulan bebas. Kamal seorang seniman terkenal. Dia mengahwini perempuan
sosial, tapi dari kebebasan dia meragui tentang ketulinan anaknya bersama
isterinya yang diketahuinya begitu bebas hatta setelah berkahwin dengannya hingga
membawa kepada keretakan rumah tangga dan berlaku perceraian. Dia mendapat
kebahagian selepas berkahwin dengan sepupunya dikampung. Tidak ada keraguan
tentang kesahihan anak dengan isteri barunya dan dia bahagia dalam kehidupannya
bersama keluarga. Moralnya pergaulan bebas tanpa batas boleh memudaratkan.
Perlu memilih pasangan bersih bila berkahwin bagi menjamin kebersihan
keturunan. Pemilih juga seharusnya juga bersih.
Kedua-dua pemenang membawa tema kemasyarakatan, tetapi
dipersembahkan dengan menarik, ada konflik dan ketegangan yang dialami
watak-watak, tetapi dapat diselesaikan dengan peleraian yang menarik menurut
batas-batas yang di tuntut Islam.
Sesungguhnya cerpen berunsur Islam seperti di atas dapat
menyampaikan mesej yang menarik, kaya dengan pengajaran dan menginsafkan
pembaca.
Sekian.
No comments:
Post a Comment