BBB, 20 Jamadil Awwal 1435 = 20 April 2014 (Ahad):
Kemala nama pena Ahmad Kamal Abdullah meskipun turut menulis
cerpen dan drama, tetapi puisi adalah bidang keutamaan dan cita-cita dan cintanya
`Menjadi Penyair` (Kumpulan Puisi Pilihan Kemala, DBP, 2012: XI). Cita-citanya
ini kejap dan mantap dan Kemala konsisten dan terus berpuisi sejak 1970 dan
berterusan hingga kini. Era perpuisiannya bermula semasa mendapat latihan di
Maktab Perguruan Sultan Idris Tanjung Malim Perak (1958-1963) dan penulisannya
berkembang bersama dengan peningkatan dirinya dalam pengajian. Selepas keluar
dari Maktab Perguruan beliau mengajar di Tanjung Karang dan Telok Gong,
Pelabuhan Kelang. Kemudian (1958) berkhidmat di Dewan Bahasa dan Pustaka, antaranya
selaku Sidang Pengarang Dewan Sastera, Dewan Masyarakat, Dewan Bahasa dan
Budaya. Beliau menyambung pengajian di USM dan menerima Ijazah Sarjana Muda
(1980) dan Sarjana Kesusasteraan lulus dengan cemerlang (1985) dan pada tahun
2000 menerima Ijazah Doktor Falsafah (Persuratan Melayu) dari Universiti
Kebangsaan Malaysia. Kemala sebelumnya
turut memimpin selaku Setiausaha Satu Gapena (1982-1984), Presiden Pena
(1983-1986), Presiden Persatuan Kesusasteraan Bandingan Malaysia (1993-1995). Kemala memenangi
Hadiah Sastera Malaysia/Hadiah Sastera Perdana pada tahun 1972, 1995 dan 1999.
Pada tahun 1986 Kemala menerima S.E.A. Write Awards daripada Kerajaan Thailand . Pada
tahun 2001 menerima Anugerah Dato` Paduka Mahkota Selangor (DPMS) yang membawa
gelaran Dato`. Pada tahun 2003 Dato` Dr. Kemala menerima gelaran Pujangga dari
UPSI, pada tahun 2005 menerima anugerah Sebagai Sasterwan Negeri Selangor dan
pada tahun 2011 menerima Anugerah Sasterawan Negara.
Era perpuisian Sasterawan Negara Dato` Dr. Ahmad Kamal
Abdullah adalah merupakan era kesedaran Islam dan juga era memperkatakan
tentang sastera Islam, lantaran itu di dalam taman perpuisian Kemala
berkembangnya kuntuk-kuntum puisi bernadakan Islam. Kemala tidak saja terdedah
kepada suasana keislaman, bahkan pengajian dan kajiannya adalah terhadap
puisi-puisi Islam. Misalnya pada peringkat sarjananya beliau mengkaji dan
menulis tesis bertajuk, ``Unsur-unsur Islam Dalam Puisi Melayu Moden - di USM,
dan pada peringkat Doktor Falsafah beliau mengkaji dan menulis tesis berjudul,
``Simbolisme Dalam Puisi Islam Di Malaysia 1970-1990 - di Jabatan Persuratan
Melayu, UKM (Biodata Kemala, dlm. Mata, Rumah Dan Merpati, Dewan Bahasa dan
Pustaka, Kuala Lumpur ,
2012: 148).
Sepanjang keterlibatannya di dalam puisi beliau berterusan
menghasilkan karya puisi yang mencerminkan perkembangan perpuisiannya.
Kumpulan-kumpulan puisi yang telah dihasilkan ialah, Timbang Terima (1970),
Meditasi (1972), Era (1975), Kaktus-Kaktus (1976), `Ayn (1983), Pelabuhan Putih
(1989), Titir Zikir (1995), Mim (1999), Ziarah Tanah Kudup (2006), Syurga Ke
Sembilan (2006) dan Menyirat Cinta Haqiqi (2012).
Melihat kepada beberapa judul kumpulan puisi di atas sudah
mencerminkan kandungan keislaman seperti `Ayn, Pelabuhan Putih, Titir Zikir dan
Mim, tapi untuk lebih jelas kita jelajahi ke sebahagian taman-taman puisi
berkenaan.
Kumpulan Puisi `Ayn nampaknya paling banyak membawa
puisi-puisi keislaman seperti Di Hadapan al-Qur`an, Umar, Tasbih, Islami,
Mengenang-Mu, Sudah Kudengar, `Ayn, Cakerawala, Bukit, dan Rindu, Contoh:
Di Hadapan Al-Qur`an
(Untuk Ainul Azam yang mula membaca aliflammim)
Selepas mukaddam
Berapa kali air matamu titik
Waktu membaca
Ayat suci Ilahi ?
Suara kecilmu sayu
Kedip mata, bersimpuh duduk
Pada maghrib muda. Tak selalu
Aku tenang dengan rawanganmu
Pertama bismillah
Awal tauhid ampuh
Teguh dalam iman
Di hadapan al-Quran
…
(Kemala, Kumpulan Puisi Pilihan Kemala, Dewan Bahasa dan
Pustaka, Kuala Lumpur ,
2012: 153).
Petikan di atas menggambarkan yang Kemala sendiri mendidik
anak-anaknya mengaji al-Qur`an yang mana setiap anak-anak orang Islam sejak
kecil harus mendapat didikan membaca al-Qur`an daripada guru-guru al-Qur`an
atau jika berkemampuan mengajar sendiri sebagaimana dilakukan oleh Kemala.
Atau puisi:
Mngenang-Mu
Mengenang-Mu
Bagai menatap diri pada butir embun pertama
Menyaring air pada tapis halus batini
Menebar iktibar pada rindu yang panjang
Titis air mata iman di dalam sujudku
Mengenang-Mu
Umpama tasbih dan istirah angin di hujung, daun
Belayar lancar kapallku di awan-awan baldu
Cendekia khidir, rindu Musa bertaut Satu
Asyik al-Amin di Hira` sepi-Mu
…
(Kumpulan Puisi Pilihan Kemala, 2012: 175).
Dapat dirasa betapa halusnya rasa dan sentuhan jiwa Kemala
terhadap kekudusan peristiwa yang dialaminya, bukan setakat mengenang, tetapi
menggenag air mata.
Bukit
Bukit itu perkuatkan
Lembah ini kawal, jangan kalian lepaskan
Desa ini berikan erti hidup
Jangan terharu dengan harta rampasan
Orang tua, wanita, kanak-kanak jangan dizalimi
Tuhan benci kepada orang yang zalim
Dan cinta pada orang yang banyak kembali !
Allah perkuatkan barisan Islam dengan tentera malaikat
Deru taufan memukul barisan kafirin
Al-fath, kemenangan menjelma, tentera musuh patah.
…..
Tentera Islam pecah dan bubar
Bukit, lembah pertarungan
Menjadi saksi peri hati diselinapi
Bujuk rayu sang iblis
Taktik biadabnya
Barisan pecah, musyrikin merempuh kembali
`Bukit ini perkuatkan !`
Himbau amanah Rasulullah
Jauh, jauh
Menusuk hati !
(Kumpulan Puisi Pilihan Kemala, 2012: 191).
Tema dan persoalan yang diperkatakan Kemala di dalam puisi
`Bukit` ialah mengenai `Peperangan Uhud` yang terkenal dalam sejarah Islam.
Pengajaran yang diambil – panduan sepanjang zaman, bahawa membelakangi arahan
Rasul mengakibatkan penerimaan bala dana balasan dari Allah. Juga ketamakan dan
nafsu tidak terkawal membawa kepada kemusnahan.
Dari Kumpulan Pelabuhan Kasih, ialah puisi Pelabuhan Kasih
itu sendiri, Dari Era ialah Kasih Ramadan. Dan dari Semusim Bulan Rawan, ialah
Lidah Syahadah:
Lidah Syahadah
Menegakkan alif dari sengketa dan tindas buas
Putus sebelah tangan, robek telinga sebelah
Namun lidah syahadah tak pernah mati.
Menggerakkan rindu dari cemeti jahili
Berbilur rekah daging berkecai darah
Namun lidah syahadah membasah kalimah.
Menjalarkan tasbih dari iktikad Satu
Betapa keras tentangan betapa ranggas mendatang
Namun lidah syahadah mengenal jalan pulang
2010.
(Kumpulan Puisi Pilihan Kemala, 2012: 202).
Puisi memperkatakan tentang kekukuhan Iman seorang muslim
betapa diseksa, syahadah adalah pengukuh dalaman, penguat azam dan tidak
sedikit berganjak, biar betapa fizikal diseksa. Peristiwa begini dialami oleh
sahabat-sahabat radiyallahu `anhum menghadapi seksaan seperti yang dihadapi
Bilal Ibn Rabah dan yang lain-lain.
Dalam beberapa kumpulan Kemala mengambil tajuk berilhamkan
ayat-ayat al-Qur`an dengan huruf-huruf ringkas seperti Alif lam mim, Ha mim dan
banyak lagi. Kemala memberi tajuk bagi dua buah kumpulan puisinya, iaitu `Ayn
dan Mim (Judul-judul dalam kumpulan Mim juga bermula dengan Mim). Kandungan di
dalam Mim ini antaranya bersifat dialog dan monolog dalam diri Kemala mengenai
berbagai perkara, khususnya yang bersifat kerohanian.
Kemala dengan kumpulan dan puisi-puisinya memperkukuhkan identiti
kepuisiannya yang bersifat lembut rasa, halus jiwa dan kaya dengan ciri-ciri
keislaman.
Sekian.
Salam sejahtera. Saya baca blog ini sangat kagum. Mohon kirim buku-buku Anda puisi atau lainnya. Saya kawan dato. sangat ingin mengapresiasi.
ReplyDelete