BBB, 01 Jamadil Awwal 1435 = 01 April 2014 (Selasa):
Teori Takmilah adalah teori dinamik dan fleksibel.
Sungguhpun ianya diikat dengan istilah-istilah falsafah yang ketat dari segi
penggunaan, tetapi berkembang dari segi skop teori dan ruanglingkup serta
cakupan bidang secara terkawal. Perluasan yang mencerminkan dinamikanya adalah
diakibatkan oleh penyelidikan dan penelitian berterusan, seminar dan wacana
yang terus diadakan. Dengan demikian terserlah dan terbuka ruang-ruang yang
selama ini belum diteroka dan bidang-bidang yang sebelum ini belum dijangka.
Peranan ini bukan dimainkan oleh Penulis semata-mata, tetapi sama oleh
pendukung-pendukung dan pelajar-pelajar yang meminatinya.
Banyak tahap masa dan skop diperlukan bagi meluaskan Teori
Takmilah. Setakat ini dikenalpasti ada lima
tahap yang membawa kepada tercetus dan berkembangnya Teori Takmilah:
1) Tahap
Keterlibatan Membicarakan Konsep Sastera Islam
2) Tahap
Pendalaman Tentang Estetika dan Pengajaran
3) Kelahiran
Takmilah
4) Tahap
Aplikasi
5) Tahap
Perluasan Bidang
1) Tahap
Keterlibatan Membicarakan Konsep Sastera Islam
Teori Takmilah adalah hasil dari pembicaraan dan
perkembangan tentang sastera Islam. Dapatlah dikatakan bahawa kelahiran Teori
Takmilah adalah hasil dari pemantapan pembicaraan Sastera Islam yang dibuktikan
dengan terhasilnya berbagai genre Sastera Islam. Perkembangan berlaku secara
logic dan teratur. Pada era 1950an & 1960an bidang sastera dikuasai oleh
Asas 50, tapi pada akhir 1960an berlaku kegoncangan dalam dan luar masyarakat
yang mendekatkan masyarakat kepada Islam. Dalaman berlakunya Peristiwa 13 Mei
1969 yang membuat masyarakat, khususnya Melayu mencari akar dan umbi yang
mengukuhkan diri. Antara pencarian utama ialah kembali kepada Islam. Luaran
ialah berlakunya Revolusi Iran
yang mengalahkan Amerika lantas mencelikkan masyarakat, bahawa Amerika kuasa
dunia itu boleh dikalahkan dengan pegangan dan kekuatan Islam. Secara serentak
pula berlaku perubahan persepsi di pengajian-pengajian tinggi dan gerakan
pelajar cenderang kepada Islam yang sedikit demi sedikit merubah budaya sosial
di dalam masyarakat di kampus-kampus cenderung kepada Islam dan mempengaruhi
masyarakat.
Di kalangan tenaga pengajar ada kecenderungan kepada
ideologi-deologi berbeza yang turut mempengaruhi pelajar. Misalnya Profesor
Zainal Abidin Wahid (Ketuanan Melayu),
Prof. Dr. Syed Husin Ali (Rakyat – Sosialis), Profesor Abu Bakar Hamid
(Perjuangan Bahasa) dan Prof. Dr. Syed Naguib al-Attas kepada Islam, manakala
kepimpinan pelajar yang memimpin PMIUM dan PMUKM lebih cenderung kepada Islam,
ini termasuklah dari Pimpinan PKPIM yang tidak terhad kepada satu universiti,
manakala PBMUM (Persatuan Bahasa Melayu Universiti Malaya) memperjuangkan
bahasa. PMUKM dalam keluaran lidah rasminya Gemasiswa 20 Jun 1972 jelas menuntut
UKM dan PMUKM mengambil pendirian dari segi perjuangannya ialah:
``Identiti UKM Hendaklah Bersifat Kebumiputraan Dan
Keislaman.``
Gerakan kemahasiswaan yang terdiri dari aktivis UM, PMUKM,
PBMUM, PKPIM yang turut sama digerakkan oleh ABIM yang lahir kemudiannya
mempengaruhi bidang persuratan. Sekitar 1970an timbul pandangan-pandangan tentang
Sastera Islam pada asasnya seharusnya berpandukan kepada al-Qur`an, Hadith Nabi
dan tokoh-tokoh sasterawan Islam pada zaman Nabi seperti Hassan bin Thabit,
Ka`b bin Malik, Abdullah bin Rawahah dan selanjutnya. Perbincangan tentang
sastera Islam di Malaysia membawa kepada berlangsungnya Simposium Sastera dan
Agama (28-29 Julai 1973) mendapat tunjangan dari Kerajaan Negeri Terengganu –
anjuran PELITA dengan kerjasama Gapena. Antara yang membentangkan kertas kerja
tentang sastera dan agama ini ialah Muhammad Uthman El-Muhammady yang
membicarakan tentang peranan ulama di dalam pembinaan akliyah dan rohaniyah
masyarakat Melayu (Muhammad Uthman El-Muhammady, Peranan Intelektual (Ulama)
Islam di Malaysia Dalam Pembentukan Kebudayaan, Dewan Bahasa Jil. XVII Bilangan
10 Oktober 1973: 438-449).
Yusof Zaky Yaacob salah seorang pembentang kertas kerja di
dalam seminar berkenaan Sastera Islam menyatakan:
``Sastera Islam adalah Sastera Dakwah.``
(Utusan Zaman 18 Ogos 1974).
Hasil dari Seminar di atas dan perbincangan-berbincangan mengenai
Sastera Islam mendorong golongan aktivis muda Islam kepada menubuhkan Gabungan
Penulis Islam Malaysia (GAPIM) pada 1 Jamadil Akhir 1396 = 30 Mei 1976 (Shafie
Abu Bakar, Sastera Melayu Dan Islam, Sekitar Pemikiran Kesusasteraan Islam,
Gabungan Penulis Islam Malaysia (GAPIM), Kampung Baru, Kuala Lumpur, 1980:
1-25) yang mana Penulis turut sama sebagai AJK mengendalikan dan menjalankan
kegiatannya seperti Malam Puisi Islam yang diadakan di Sudut Penulis Dewan
Bahasa dan Pustaka pada 16 Jun 1979 – Antara tokoh yang menjadi inspirasi bagi
puisi Islam seperti Zulkifli Muhammad, Amir Hamzah dan Iqbal, Simposium Bahasa
dan Persuratan yang diadakan di Dewan Malik Faisal, Maktab Perguruan Islam,
Petaling Jaya pada 11 Safar 1400=30 Disember 1979 yang dirasmikan oleh Prof.
Dr. Syed Naquib al-Attas dan kegiatan-kegiatan yang lain termasuklah
penerbitan.
Pembicaraan tentang Sastera Islam berterusan yang
memperkayakan pendapat tentang konsep Sastera Islam seperti Mohd Kamal Hassan,
``Sastera Islam ialah hasil dari komitment penulis terhadap Islam (Forum
Sastera Islam, Dewan Sastera, Ogos 1977: 3) dan Ismail Ibrahim berpendapat,
``Sastera Islam ialah sastera yang berasaskan tauhid.`` (Ibid., hlm. 5). Tetapi
perbincangan tentang Sastera Islam bersifat polimik secara panjang lebar
berlaku di antara Kassim Ahmad dan Shahnon Ahmad yang disiarkan di dalam Dewan
Sastera Secara Bersiri Februari 1983- Januari 1984) yang antara pendapat Kasim Sastera
Islam adalah bertujuan memperjuangkan kebenaran, kebaikan dan keindahan dan
boleh dihasilkan, walaupun oleh bukan orang Islam (Kassim Ahmad, Menuju Sebuah
Teori Sastera Islam, dlm. Polemik Sastera Islam, Dewan Bahasa dan Pustaka,
Kuala Lumpur, 1987: 21), manakala bagi Shahnon, Sastera Islam sastera yang
dicipta kerana Allah berhikmat untuk manusia (Shahnon Ahmad, Kesusasteraan Dan
Etika Islam, Fajar Bakti, Kuala Lumpur, 1981: 3).
Sungguhpun Sastera Islam bukan sesuatu yang baharu, tetapi
perbincangan tentang Sastera Islam dalam konteks kini membuka ruang dan
persepsi baharu terhadap Sastera Islam yang boleh dikatakan ketinggalan dalam
konteks moden. Ianya merupakan cabaran bagi sasterawan Islam bagi mengisikan
kekosongan berkenaan.
Sekian.
No comments:
Post a Comment