April 5, 2014

Yayasan Pelajaran Islam Juga Turut Menganjurkan Peraduan Cerpen Berunsur Islam

-->
BBB, 04 Jamadil Awwal 1435 = 04 April 2014 (Jumaat):

Tiga dekad terakhir abad 20 (1970-2000) adalah dekad-dekad emas dari segi perjuangan bahasa Melayu (termasuk pendidikan) dan memartabatkan sastera, termasuklah Sastera Islam. Sebagaimana disebutkan Sastera Islam bermula dengan penghuraian mengenai konsep-konsep dari tokoh-tokoh berkenaan melalui seminar, wacana dan symposium, diikuti dengan kelahiran buku-buku panduan mengenai Sastera Islam dan melahirkan karya-karya kreatif sebagai contoh sebagaimana dianjurkan Peraduan Menulis Cerpen oleh pihak Jabatan Perdana Menteri, Bahagian Hal Ehwal Islam, kerajaan Negeri, agensi Kerajaan dan badan tertentu.


Bersama dengan kerancakan perjuangan bahasa dan memertabatkan sastera, termasuk Sastera Islam, maka turut serta menganjurkan Peraduan Mengarang Cerpen Berunsur Islam ialah Yayasan Pelajaran Islam. Berhubung dengan Yayasan Pelajaran Islam sebagai sebuah NGO Pendidikan, maka yayasan ini tidaklah begitu terkenal. Yayasan ini berpusat di Pulau Pinang, tetapi bergerak di Kuala Lumpur. Pengerusinya ialah saudara Mohamed Iqbal yang mempunyai hubungan rapat dengan Dato` Seri Anwar Ibrahim yang merupakan Timbalan Perdana Menteri dan Menteri Pelajaran pada masa itu. (Peraduan Penulisan Berunsur Islam ini dilancarkan dengan rasminya oleh Dato` Seri Anwar Ibrahim Timbalan Perdana Menteri pada tahun 1987 dan beliau pernah menyampaikan Hadiah Pemenang Cerpen Berunsur Islam ini bagi kali ke IV pada 18.5. 1993 bertempat di Pusat Islam, Kuala Lumpur). Peraduan Mengarang Cerpen Berunsur Islam yang dianjurkan oleh Yayasan Pelajaran Islam mendapat kerjasama dari pihak Dewan Bahasa dan Pustaka yang terletak di bawah Kementerian Pelajaran Malaysia.

Keterlibatan Yayasan Pelajaran Islam menganjurkan Peraduan Menulis Cerpen Berunsur Islam ini seolah-olah menyambung kegiatan berkenaan yang telah dilakukan oleh Jabatan Perdana Menteri Bahagian Hal Ehwal Islam yang nampaknya selepas 1987 tidak diteruskan lagi. Peranan ini seolah-olah disambung oleh Yayasan Pelajaran Islam. Penulis dijemput dan terlibat dengan peraduan ini mulai dari Peraduan Menulis Cerpen Berunsur Islam kali ke 3 bermula dari tahun 1990 hingga kali ke 5 tahun 1994. Untuk mengendalikan penilaian seperti ini sebagai panel tidaklah rumit berdasarkan pengalaman Penulis mengendalikan Peraduan Mengarang Cerpen Berunsur Islam di bawah Jabatan Perdana Menteri Bahagian Hal Ehwal Islam sebelumnya. Cuma panel penilai di bawah Yayasan Pelajarn Islam ini berubah, tapi masih tiga orang, iaitu Syed Othman Syed Omar (S. Othman Kelantan sebagai Ketua), Penulis dan dari DBP sdr. Sofian Mohamad (1991) ditukar kepada Haji Hamzah Hamdani (1993) dan Haji Mohamad Ali Majod (1995). Ini bererti Penulis dengan panel-panel yang lain diberi kesempatan menjadi panel sebanyak tiga kali. Peraduan antara 1990-1995 (ke III ke V)  menghasilkan tiga buah antologi cerpen berunsur Islam, iaitu:

1)      Embun Hidayah - Ketiga (1991)
2)      Syahdu – Keempat (1993)
3)      Baitullah Ke Nabilah – Kelima (1995).

Cuma agak berbeza dengan Peraduan Mengarang Cerpen Berunsur Islam di Bawah Jabatan Perdana Menteri, Hal Ehwal Islam, bahawa judul Antologi sebagai penghormatan diberi menurut tajuk cerpen yang memenangi Hadiah Pertama, tetapi bagi Peraduan di bawah Yayasan Pelajaran Islam dipilih dari mana-mana judul yang difikirkan sesuai termasuk dari yang memenangi walaupun pada peringkat sagu hati. Ketiga-tiga judul bagi antologi yang Penulis terlibat tidak dipilih dari judul-judul pemenang utama (satu – tiga).


Pemenang pertama bagi peraduan kali ke 3 – Antologi Embun Hidayah ialah cerpen berjudul `Di Ambang` oleh Hasidah Dasin. Cerpen ini banyak menggunakan teknik imbas balik tentang watak `Aku` yang angkuh, saeorang ahli perniagaan yang berjaya, berumur 50 puluh tahun mempunyai seorang isteri dan sepuluh anak. `Aku` seorang ayah yang bongkak, memaksa kemahuannya ke atas anak-anaknya, menyebabkan mereka tidak mesra dan tidak rapat dengan anak-anaknya. Dua anaknya kahwin lari, anaknya sulungnya Khadijah yang tidak disetujui dengan pemilihan pasangannya, patuh dan tidak kahwin walaupun sudah berusia lebih dari 30 tahun. Berita mengejut diterima `Aku` isterinya meninggal dunia dan pulang dalam keadaan tergesa-gesa dan mengalami kemalangan jalan raya dan selepas itu hidup dengan menggunakan `wheel chair` dijaga anak setianya Khadijah. Kesal bertindah, apa lagi mengingatkan isterinya berharap dia patut mengimamami mereka sekeluarga berjamaah di rumah, tapi kini harapan tak dapat dilaksanakan. Hidupnya sepi. Khadijah berusaha mendapatkan guru agama bagi mengajar ayahnya. Cerpen Di Ambang bersifat plotless dan menggunakan elemen `arus sedar dan imbas muka watak `Aku`. Panel menyifatkan cerpen Di Ambang – mempunyai nilai estetik yang boleh dibanggakan.
(Di Ambang, dlm. Embun Hidayah, Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur, 1991: XIV-XVI, 1-14).

Manakala cerpen `Retak` oleh Amy Suzana Mohd Ainuddin yang memenangi Hadiah Pertama bagi Peraduan Menulis Cerpen bagi kali ke IV dalam antologi `Syahdu` mengambil tema kekeluargaan yang mengejar kehidupan dunia semata-mata. Suami isteri angkuh dan tidak mematuhi agama, kering dari kasih sayang menyebabkan berlaku perceraian, Kakak Fariza tinggal dengan ibu dan `Aku` watak utama selaku adik Fariza tinggal dengan bapa beribu tiri. Perkembangan cerita melalui teknik surat diterima `Aku` dari kakaknya Fariza dan imbas kembali peristiwa melalui watak `Aku`. Mereka berdua beradik tertekan dan berusaha mencari ketenangan di tengah keluarga di mana ibu bapanya dulu tidak sembahyang, tidak berpuasa dan tidak pernah menyebut untuk menunaikan haji, walaupun harta ada lebih dari cukup. Aku tertekan dan lebih bersikap memberontak ketika sedang menghadapi pelajaran di dalam keluarga ayah dengan ibu tirinya Mak Cik Salamiah dan anak-anak. Kakak menasihati adiknya `Aku` mencari ketenangan dengan kembali dan patuh kepada suruhan agama. Itulah yang cuba diikuti kedua beradik yang terpisah itu. Retak menggunakan bahasa yang lembut dan mengharukan – pergolakan jiwa anak-anak yang terpisah akibat dari perceraian ibu bapa menyebabkan retaknya hubungan kekeluargaan.
(Retak, dlm. Syahdu, Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur, 1993: XII – XVI, 1-20).

Manakala cerpen memenangi hadiah pertama bagi peraduan menulis cerpen kali keV (1994) ialah berjudul `Siti Fatimah` oleh Olias Mat Ali mengambil teknik penceritaan biasa tentang tekanan yang dihadapi Siti Fatimah pelajar STPM setelah menganut Islam bersama ibu dan adik lelakinya. Tekanan makin terasa bila Ustazah Khadijah yang mengislam dan membimbing keluarganya bertukar bersama suaminya Ustaz Muhammad kembali ke Semenanjung. Siti Fatimah juga menghadapi sindirin dari guru-gurunya dan juga sahabat-sahabat yang sama beragama Kristian sebelumnya. Tekanan memuncak apabila Siti Fatimah tidak kecukupan wang untuk membayar pendaftaran peperiksaan STPMnya dan dia terpaksa bekerja sambilan untuk mendapat kewangan. Penyelesaian berlaku bila Ustazah Khadijah yang sejak pulang ke Semenanjung menghantar duit untuk STPM dan bantuan lain kepada Siti Fatimah. Ini menyedarkan Siti Fatimah tentang sifat ehsan Ustazah Khadijah gurunya dan sifat persaudaraan dalam Islam yang bersifat tolong menolong. Cerpen ini agak langsung dengan mesej yang jelas.


(Siti Fatimah, dlm Baitullah ke Nabilah, Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur, 1994: XI – XIII, 1-19).

Keseluruhan cerpen-cerpen di dalam ketiga kumpulan agak sederhana. Berbanding dengan cerpen-cerpen peraduan di bawah Jabatan Perdana Menteri Hal Ehwal Islam, maka cerpen-cerpen peraduan di bawah Jabatan Perdana Menteri, Hal Ehwal Islam secara menyeluruh lebih bermutu. Adalah didapati peserta-peserta yang mengambil bahagian dalam Peraduan Menulis Cerpen anjuran Yayasan Pelajaran Islam bukan dari kalangan cerpenis-cerpenis yang pernah di kenali, kecuali beberapa orang seperti Harun Haji Salleh, Othman Dol, Tuan Sharif Tuan Putera, Ahmad J.Hussein, Abu Hassan Morad, Maskiah Masrom dan Hasidah Disan. Walau bagaimana dengan adanya peraduan menulis cerpen berunsur Islam yang dianjurkan oleh Yayasan Pelajaran Islam ini memperkayakan bahan-bahan sastera Islam serta mempopularkan jenis sastera Islam berkenaan yang dapat menyampaikan pendidikan Islam secara tidak langsung, iaitu melalui sastera.

Sekian.

No comments:

Post a Comment