BBB, 12 Sya`ban 1435 = 10 Jun 2014 (Selasa):
Sejak awal Profesor Dr. Syed Naquib al-Attas berkhidmat di
UKM sebagai Dekan Fakulti Sastera dan mengajar di Jabatan Bahasa dan
Kesusasteraan Melayu di Fakulti berkenaan sejak kampus UKM di Jalan Pantai
Baru, Kuala Lumpur beliau membawa kelainan-kelainan yang berkesan yang
dicetuskan di dalam kuliah-kuliah beliau. Sebagai seorang tokoh falsafah yang
diakui dunia beliau melontarkan idea-idea yang berat, tetapi bernas dan
mencabar.
Pendapatnya yang bernas dan jitu, antaranya bahawa beliau
menyangkal pendapat orientalis Barat yang melihat bahawa Islam di Alam Melayu
adalah datangnya dari India ,
bahkan cara datangnya juga sama dengan cara datangnya agama Hindu ke Alam
Melayu sebelumnya. Menurut orientalis kepercayaan masyarakat Melayu terhadap
kefahaman Hindu begitu mendalam, sedangkan kepercayaan terhadap Islam yang
datang kemudiannya juga melalui India
menipis dan bersifat luaran seperti kulit bawang. Pendapat orientalis ini
menjadi pegangan dominant di pengajian-pengajian tinggi berpengaruh, khususnya
tentang kebudayaan Melayu:
Tentang Pengaruh Hindu-Buddha ini antaranya kata J.C. van
Leur tentang Indonesia
(Termasuk Tanah Melayu):
``The culture of early Indonesia and early Indo-China
bears the stamp of Brahmanism and Buddhism, and the sea routes carried the
Indian there.``
(J.C.van Leur, Indonesian Trade And Society, W. van Hoeve
Publishers Ltd, The Hague, 1967: 4).
Syed Naquib menyanggah pendapat seperti Winstedt, Van Leur,
Roelofsz dan lain-lain dengan menyatakan:
``In the general survey, my purpose will be merely to draw
pertinent conclusion derived from historical facts and theoretical analysis
outlining the major changes in the world view of the people of the Archipelago
which were brought about by the coming of Islam. Indeed, I would go so far as
to assert that, with reference to the above remark, the coming of Islam, seen
from the perspective of modern times, was the most momentous event in the
history of the Archipelago.`` Tambah
Naquib:
``Hinduism, as the people of the Archipelago practiced it, was
a super-structure maintained by the ruling group above an indifferent
community. The community`s participation in Hinduism was a necessary influence
from above; the religion was imposed on the community by the authority of the
ruling group. The Malay-Indonesian society was therefore not a Hinduized
society, rather the Malay-Indonesian dynasties were, to use the expression of
Van Leur, ``legitimized sacrally by an Indian hierocracy.``
(Al-Attas, Syed Naguib , Preliminary Statement On A General
Theory Of The Islamization Of The Malay – Indonesian Archipelago, Dewan Bahasa
dan Pustaka, Kuala Lumpur, 1969: 2).
Banyak hujah-hujah logic yang diketengahkan yang
menunujukkan bahawa Islam yang diterima masyarakat di Alam Melayu bukannya dari
India ,
tetapi dari pendakwah-pendakwah Asia Barat. Antara hujah bahawa pegangan Islam
masyarakat di Alam Melayu tidak mengikut Mazhab Hanafi sebagaimana yang
dipegang oleh sebahagian besar penganut Islam di India, sedangkan penganut
Islam di Alam Melayu adalah bermazhab Shafie. Jika ada pendakwah turun dari
jalan pelayaran melalui India ,
tidak semestinya dari India .
Contoh Nuruddin al-Raniri seorang pendakwah Islam yang datang ke Aceh,
sungguhpun beliau turun dari Gujerat, tetapi beliau adalah seorang Arab,
bukannya India, bahkan beliau yang bermazhab Shafie yang berketurunan dari
Makkah mengarang dan mengajar Islam menurut Mazhab Shafie, bahkan beliau
mengarang Kitab Sirat al-Mustaqim yang merupakan Kitab Fiqh terawal yang
terkarang dalam bahasa Melayu menurut Mazhab Shafie dan masih kedapatan dan
digunakan pada hari ini.
Selain daripada itu pembacaan Al-Qur`an yang diwajibkan bagi
seorang muslim sekurang-kurangnya untuk dibaca di dalam solat, memperlihatkan
bahawa cara bacaan orang Melayu langsung dari gaya bahasa orang Arab dengan
fasih sebutan dan bacaan dan berlainan sekali dari lidah India-Muslim yang
slang dan gaya bacaan mereka begitu berlainan sekali.
Satu dinamika yang dibawa oleh Islam ialah falsafah tauhid
yang mengesakan Allah dan menolak syirik yang memuja patung sebagaimana banyak
terhasil di Bukit Seguntang – Sumatera sebagai saki baki kerajaan Sriwijaya,
iaitu patung-patung berbagai jenis dan bentuk yang menjadi kepercayaan kalangan
pemerintah dari masyarakat feudal. Islam juga menolak mitos dan legenda yang
dikaitkan dengan golongan atasan feudal bagi mengukuhkan kedudukan di pandangan
mata rakyat.
Satu lagi dinamika yang di bawa oleh Islam, ialah melahirkan
pusat perdagangan dan pusat pemerintahan yang dimakmurkan oleh
pedagang-pedagang Islam. Pusat-pusat dagang dan menjadi pusat pemerintahan
ialah seperti Pasai, Melaka, Acheh, Kuala Berang, Hulu Terengganu, Patani,
Gresik Jawa, Makasar, Riau, Manila (dibangunkan oleh Sultan Sulaiman sebelum
dikuasai Spanyol) dan Brunei. Melalui pusat-pusat perniagaan dan pusat
pemerintahan berkembangnya pengajaran Islam dan darinya contoh Melaka dan Acheh
menjadi pusat dakwah dan berkembangnya agama Islam ke seluruh Alam Melayu.
Bila Barat datang menggugat kedudukan, maka dengan prisai
dan jiwa keislaman umat Islam di pusat-pusat berkenaan menyanggah dan berjihad
menentang kehadiran Barat. Walaupun Barat akhirnya dapat menguasai wilayah-wilayah
Islam di Alam Melayu, mereka hanya dapat menguasai dari segi politik
pemerintahan, tetapi tidak dari segi jiwa dan keyakinan keislaman, kecuali
dengan paksaan yang keras seperti terjadi di Manila Flipina, lantaran itu umat Islam
di Alam Melayu tetap dengan dinamika keislaman yang terus dipertahan dan
diperjuangkan.
Sekian.
This comment has been removed by the author.
ReplyDelete