BBB, 13 Sya`ban 1435 = 11 Jun 2014 (Rabu):
Sebelum abad ke 13M. Alam Melayu di bawah pengaruh kerajaan
Sriwijaya (abad k 7-12M.), diikuti Kerajaan Majapahit sehingga Islam datang
pada akhir abad ke 13, iaitu dengan kenaikan kerajaan Pasai (Abad 13-15).
Istilah Melayu sebelum Islam tidak dikenali. Yang mendominasi kebahasaan
sebelum Islam ialah bahasa Sanskrit campuran dengan bahasa tempatan sebagaimana
terbukti di banyak prasasti seperti prasasti Kutai sejak awal abad 4 SM. yang
menggunakan huruf Pallawa (Abad ke 4 ke pertengahan abad ke 8), diikuti dengan
tulisan Kawi Tua (750M. ke Awal abad
ke10M.) diikuti tulisan huruf Rencong di Palembang (Abad 14-15). Penggunaan
huruf-huruf ini berlaku di kalangan atasan, tetapi tidak berlaku di kalangan
masyarakat awam.
(Teuku Iskandar, Kesusasteraan Klasik Melayu Sepanjang
Abad,, Jabatan Kesusasteraan Melayu, Universiti Brunei
Darussalam , Brunei , 1995: 6-10).
Menurut Prof. Dr. Teuku Iskandar, bahawa Istilah Melayu
sebelum Islam tidak dikenali. Menurutnya istilah `Melayor` adalah merujuk
kepada satu daerah terpencil di Sumatera pada zaman kerajaan Pasai. Bila Islam
datang ke Kepulauan Melayu, khususnya ke Pasai pada zaman Sultan Malikul Saleh
(m.1297M.) - Islam tiba tentu lebih awal dari itu, maka Islam berdepan dengan
masalah bahasa yang mau digunakan bagi menyampaikan dakwah Islam kepada
penduduk setempat. Telah dibicarakan bahawa bahasa setempat pada zaman sebelum
Islam amat dipengaruhi bahasa Sanskrit yang melibatkan bukan bahasa biasa,
tetapi falsafah agama Hindu-Buddha sebelum zaman Islam. Keadaan yang sama
berlaku pada bahasa Jawa di Kepulauan Jawa dan sekitar pada zaman Kerajaan
Majapahit. Istilah Jawa mempunyai hiraki Ngoko dan Kromo misalnya. Implikasinya
jika dipilih bahasa yang tebal dengan pengaruh Sanskrit Hindu-Buddha, maka
Islam berdepan dengan istilah-istilah Sanskrit Hindu-Buddha yang kelak
bercampur aduk dengan istilah-istilah keislaman yang mengelirukan untuk
disampai dan diterima masyarakat. Lantaran itu Islam memilih bahasa yang bersih
dari pengaruh falsafah Hindu-Buddha. Bahasa yang dilihat bersih dari kawasan
Melayor yang dari tempat ini diambil nama bagi bahasa tersebut yang dikenali
dengan bahasa Melayu. Maka melalui bahasa inilah Islam dikembangkan bermula di
Pasai. Maka bahasa Melayu yang asalnya bersifat pinggiran mulai menerima
istilah-istilah falsafah dan berbagai keilmuan seperti persoalan dan istilah
aqidah, keilmuan fiqh, tasawuf, akhlak, keilmuan yang berhubung dengan
al-Qur`an dan al-Hadith, falak dan berbagai lagi. Menurut Profesor Dr. Syed Naquib:
``One of the most important single cultural phenomenon
directly caused by the influence of Islamic culture was the spread of the Malay
language as a vehicle, not only for epic, romance literature, but even more so
for philosophical discourse. The use of Malay as the language of Islamic
philosophical literature in the Archipelago enriched its vocabulary and
technical terminology considerably and was one of the paramount factors that
displaced the hegemony of Javanese, Further, the use of the Malay language for
the flowering of Islamic literature modernized the language, making possible
its widespread usage in the
Archipelago.``
(Syed Naguib Al-Attas, Preliminary Statement On A General
Theory Of The Islamization Of The
Malay-Indonesian Archipelago, Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur, 1969:
6-7).
Demikianlah kawasan yang terpencil dan bahasanya yang
terpinggir diangkat oleh Islam menjadi bahasa perantaraan bagi menyibarkan
Islam dari Pasai dan berkembang ke seluruh Nusantara dengan menggunakan bahasa
Melayu. Amat menarik bahawa bahasa Melayu yang diangkat menjadi bahasa
perantara ini juga turut mengangkat kawasan yang menggunakan bahasa tersebut
menjadi negeri Melayu yang asalnya dari Pasai dan Palembang .
Dari Palembang ini Raja Kecil Besar dan pengikutnya turun
dari Bukit Seguntang ke Melaka menerima Islam bergelar Raja Iskandar. Baginda
dan turunannya membangun Melaka dan Melaka sebagai negeri Melayu
memperkembangkan Agama Islam dan dalam masa yang sama memajukan Melaka sebagai
pelabuhan enterport yang datang kepadanya pedagang-pedagang Islam dan lain-lain
memajukan Melaka. Melaka mencapai puncak keagungan pada zaman Sultan Mansur
Shah dengan Bendaharanya Tun Perak dan Pahlawannya Hang Tuah yang pernah
mengungkapkan:
``Takkan Melayu Hilang Di Dunia``
Melayu yang diangkat oleh Islam sehingga kini Bahasa Melayu
merupakan bahasa kelima terbanyak digunakan di dunia !
Terkenalnya bahasa Melayu yang diangkat oleh Islam, maka
bahasa yang digunakan di alam Melayu sebelum Islam yang lebih dikenali dengan
nama tempat seperti bahasa Jawa kerana berkembang di Jawa, bahasa Sriwijaya
kerana berkembang di Sriwijaya dan sebagainya, maka bahasa-bahasa lama yang
berkembang sebelum terkenalnya bahasa Melayu, juga diberi pengenalan sebagai
bahasa Melayu klasik. Ertinya istilah Melayu dikenakan kepada bahasa lama dan
purba berkenaan. Demikianlah popularnya bahasa Melayu diperkenalkan oleh Islam.
Lantaran itu kalau kita baca msnuskrip atau kitab-kitab Jawi seperti Kitab,
Fiqh dan Tasawuf, maka sebahagian besar dari istilah-istilah di dalam
keilmuan-keilmuan berkenaan adalah Istilah Islam. Pengaruh sedemikian juga
masih berlaku di dalam bahasa Melayu moden yang tak terpisah dari Islam. Begitulah
rapatnya Islam dengan bahasa Melayu yang juga memperkenalkan bangsanya. Bahkan
Bahasa Melayu juga dikenali sebagai salah satu `Bahasa Islam`.
Sekian.
No comments:
Post a Comment