Shah Alam, 21 Sya`ban 1435 = 19 Jun 2014 (Khamis):
Selaku salah seorang yang mempunyai `Tauliah Berceramah
Agama Dan Mengajar - D1 & D2`` Penulis dijemput ke Multaqa di atas
bertempat di Auditorium Dewan Jubli Perak Sultan Abdul Aziz Shah, Shah Alam.
Penulis hadir mengikuti Multaqa di atas yang dirasmikan oleh Y.B. Tuan Salehen
Bin Mukhyi Pengerusi Jawatankuasa Tetap Hal Ehwal Islam Negeri Selangor.
Multaqa diisi dengan pembentangan kertas kerja berjudul Isu
dan Cabaran Gerakan Dakwah Islamiah di Malaysia dibentangkan oleh Prof. Dr.
Badlihisham bin Mohd Nasir Pensyarah Fakulti Tamaddun Islam UTM Skudai, diikuti
Forum `Etika Da`ie` dan pada sebelah petangnya juga Forum bertajuk `Dakwah
Generasi Y: Apa Peranan Kita`.
Dalam ucapan pembukaannya
Y.B. Tuan Salehen dalam majlis yang dihadiri Y.Bhg. Ustaz Ahmad Zaki bin
Arshad Timbalan Pengarah JAIS, Ustaz Haji Mohd Basori bin Umar Ketua Penolong
Pengarah (Dakwah), Tuan Haji Mazlan Bahagian Fatwa – kini Pegawai di JAKIM,
tapi sanggup datang, Ketua-Ketua Pentadbir Agama Islam Daerah, Penyampai kertas
kerja, penal-penal forum dan pserta-peserta, Tuan Salehen mengucap tahniah
kepada AJK Multaqa yang dapat menarik peserta-peserta agak ramai.
Menurut Y.B. Tuan Salehen Selangor yang mempunyai 3 juta
penduduk Islam berdepan dengan berbagai isu akibat dari berlainan aliran,
kelainan agama, pertembungan adat budaya yang bersifat tempatan dan juga dari
luar. Contoh kelainan mazhab, ajaran sesat, isu hudud, Kalimah Allah, perebutan
anak oleh kelainan agama ibu bapa, murtad dan banyak lagi. Menurutnya dengan
isu yang banyak, masa sehari untuk dibincangkan tidak mencukupi dan memerlukan
masa yang lebih panjang. Kita akan melihat pada masa akan datang untuk berbincang
lebih serius dan mendalam dalam masa yang lebih panjang.
Y.B. Tuan Salehen juga menarik perhatian peserta mengenai
masalah rumah tangga dan gejala sosial yang antaranya diakibatkan oleh
kesebokan ibu bapa, tidak memberi perhatian terhadap anak-anak dan tidak
membimbing mereka dengan cara kehidupan agama Islam, tidak solat berjamaah
sesama keluarga, akibatnya anak-anak menjadi liar dan terjebak di dalam gejala
sosial yang memasalahkan mesyarakat. Tidak kurang juga dari akibat kesebokan
dan kurang memberi perhatian pada pasangan dan anak-anak, mengakibatkan
meningkatnya jumlah perceraian. Dan Selangor adalah paling tinggi di Malaysia
dari segi statistic perceraian. Kesebokan dengan masalah dalaman yang mau
diselesaikan menyebabkan pendakwah-pendakwah lupa, selain dari menyelesaikan
masalah masyarakat dan umat, tugas pendakwah ialah berusaha memperkenalkan
Islam kepada yang bukan Islam. Wadah ini begitu luas, 40% penduduk adalah bukan
Islam. Menurut Y.B. ini adalah cabaran-cabaran yang perlu dihadapi dan di
atasi. Dengan harapan itu beliau merasmikan Multaqa dengan lafaz
Bismillahi`r-Rahmani`r-Rahim.
Sebelum daripada itu, Prof. Dr. Badlihisham Mohd Nasir ketika
membentangkan kertas kerjanya, berjudul Isu Dan Cabaran Gerakan Dakwah Di
Malaysia menggalurkan sejarah dakwah di Malaysia bermula dari kedatangan Islam.
Gerakan dakwah seharusnya bermula kepada kalangan terdekat sebagaimana
dilakukan oleh Rasulullah s.a.w. bermula dari keluarga dan kemudian kepada
kaumnya. Kemudian Islam yang bermula di Makkah berkembang di Madinah. Dakwah
disambung oleh khalifah-khalifah dan diteruskan oleh kerajaan Umawiyyah dan
Abbasiyyah sehingga ianya diserang oleh Holagu dari tentera Moghul.
Seterusnya pembentang melompat kepada perkembangan dakwah
zaman moden bertolak dari gerakana Ikhwan al-Muslimin yang menurutnya menjadi
inspirasi dakwah di seluruh dunia. Seterusnya katanya dakwah menjadi satu
disiplin tersendiri. Beliau memetik pendapat Dr. Ahmad Ghalwash yang menekankan
bahawa dakwah itu ialah Islam itu sendiri, manakala Dr. Rauf Shalaby, dakwah
ialah sebuah gerakan menegakkan Negara Islam dan mempertahankan
keberlangsungannya. Dr. Abdul Karim Zaidan pula menyatakan dakwah ialah seruan
kepada Islam yang di dalamnya ada maudhu`, da`I, mad`u dan manhaj al-dakwah.
Menurut pembentang dakwah di Malaysia bertolak dari tahun
1970an. Beliau menyebut beberapa organisasi seperti Al-Arqam, Tabligh dan ABIM
disamping terlibat sama parti politik seperi Pas dan UMNO. Perkembangan dakwah
juga berlaku di institusi pendidikan yang lahir di dalamnya Fakulti Islam dan
Jabatan Dakwah.
Antara isu yang dibangkitkan ialah usaha menegakkan Negara
Islam setelah dijajah atau setelah bebas dari penjajahan, tetapi tidak
mengikuti dasar pemerintahan Islam, juga isu yang menjadi cabaran ialah
pegangan ideologi seperti sekularisme, faham liberalisme, perpecahan di
kalangan umat Islam sendiri akibat dari perbezaan fahaman yang mau ditegakkan.
Isu usaha gerakan agama lain meluaskan pengaruh mereka terhadap agama Islam.
Beliau juga menyebut tentang isu hudud yang katanya, ``
``Cara pengurusan ummah dalam isu-isu lain seperti hudud
turut dibayangi oleh motif politik dari cuba mencapai objektif dakwah yang
sebenarnya.`` (hlm. 12). Cara pembentang membicarakan isu ini tidak
menyenangkan.
Dari segi potensi mengatasi isu dan cabaran beliau melihat:
``… Islam sejak sekian lama telah diambilkira sebagai dasar
Negara sehingga banyak polisi seperti Penerapan Nilai-Nilai Islam, Islam
Hadhari dan wasatiah Islam muncul.``(hlm. 13-14).
Beliau mau ditangani:
``Perbezaan politik perlu ditangani dengan lebih
professional dan pro-Islam.`` (hlm. 14).
``… lampu hijau yang diberikan kepada kemaraan hudud perlu didokongi dengan
ikhlas dan serius bukannya dengan membiarkan lembu berkeliaran di jalan yang
pastinya menjadi masalah kepada semua pihak.`` (hlm. 15).
``Isu makanan halal misalnya perlu ditangani dengan tegas
dan professional. Makanan halal yang menjadi maudhu dakwah utama perjuangan
gerakan al-Arqam, harus diperjuangkan secara lebih tegas dan sistematik``.
(hlm. 15).
Pembentangan agak meluas terutama tentang sejarah dakwah,
rasanya kurang perlu. Banyak isu-isu semasa dan mutakhir yang menjadi cabaran
dari segi dakwah di Malaysia
patut ditampil dan dihuraikan secara
terperinci tidak diberi. Ada
bias dan kecenderungan politik di dalam kertas kerja ini.
Sekian.
No comments:
Post a Comment