BBB, 25 Sya`ban 1435 = 23 Jun 2014 (Isnin):
Polemik Intelektual satu cara yang baik bagi memperkembangkan
ilmu dan meningkatkan imej sesebuah institusi. Seawal UKM ditubuhkan dan
berterusan hingga ke 1980an – sepanjang Prof. Dr. Syed Naguib al-Attas
mengendalikan Institut Bahasa, Kesusasteraan dan Kebudayaan Melayu (IBKKM)
semacam ada pertembungan pendapat antara kepimpinan di IBKKM dan
pengikut-pengikutnya di UKM dan kepimpinan di Jabatan Pengajian Melayu di
Universiti Malaya dan pengikut-pengikutnya di bawah Profesor Ismail Hussein.
Naguib yang mengkaji Hamzah Fansuri dengan tesisnya The Mysticism of Hamzah
Fansuri berpendapat bahawa Hamzah Fansurilah Bapa Persuratan Melayu Moden (lebih
tepat dari Kesusasteraan), manakala Profesor Ismail Hussein berpendapat bahawa
Abdullah bin Abdul Kadir Munshi adalah Bapa Persuratan Melayu Moden. Secara
lahir dua institusi yang mendukung perjuangan bahasa, kesusasteraan dan
Kebudayaan Melayu itu membawa bendera berlainan, walaupun bersatu tujuan, iaitu
sama berjuang menegakkan Bahasa, Kesusasteraan Melayu sebagai bahasa rasmi dan
kebangsaan.
Antara hujah bahawa Hamzah Fansuri sebagai Bapa Persuratan
Melayu moden bahawa:
1) Hamzah
adalah pelopor mencipta puisi Syair `Ruba`inya` di dalam bahasa Melayu
sebagaimana yang dihujahkan oleh Syed Naquib dalam bukunya The Origin of Malay
Shair. Sehingga ke zamannya belum ada puisi syair tercipta di dalam bahasa
Melayu. Menurut Naguib, zaman Hamzah ialah pada zaman pemerintahan Sultan Ala `ul-Din
Ri`ayat Shah Acheh (1588-1604). Ini terbukti dari ungkapan puisi Hamzah
Fansuri:
``Hamzah mengikat sha`ir ini
Di bawah
hadrat raja yang wali.`
Dimaksudkan Raja Yang Wali ialah Sultan Ala `ul-Din
Ri`ayat Shah yang terkenal dengan gelaran
Shah `Alam yang juga dikenali sebagai Sayyid al-Mukammil. Kata Hamzah Fansuri:
Shah `Alam raja yang adil,
Raja qutub sempurna kamil
Wali Allah sempurna wasil
Raja Arif lagi mukammil.
Syair Ruba`I Hamzah
Fansuri seperti ini menjadi asal usul bagi syair Melayu
(Syed Muhammad Naguib Al-Attas, The Mysticism of Hamzah
Fansuri, Universiti of Malaya Press, Kuala Lumpur, 1970: 12).
Juga (Syed Muhammad Naguib Al-Attas, Concluding Postscript
To The Origin Of The Malay Sha`ir, Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur,
1971: 11).
2) Hamzah
Fansuri membicarakan persoalan rasional yang melibatkan persoalan falsafah,
tasawuf dan kerohanian. Pembicaraan secara teratur dan bersifat ilmu.
Karya-karya Hamzah membawa pengaruh tokoh-tokoh besar Islam seperti Ibn `Arabi,
(1240M.), Abdul Karim al-Jili (1428M.) dan beberapa yang lain. Pemikiran ini
berkembangan terutama di Aceh.
3) Hamzah
berperanan bukan saja penggubah puisi terawal di dalam bahasa Melayu, tetapi
juga memperkayakan bahasa Melayu dengan istilah-istilah keislaman bukan saja
melalui puisi rubainya, tetapi juga melalui karangan prosanya seperti Asrar
al-Arifin, Sharab al-Ashiqin dan al-Muntahi.
4) Kehadiran
Hamzah mencetuskan polimik keilmuan dan pendukung-pendukungnya dengan
pengikut-pengikut Nuruddin al-Raniri yang datang kemudiannya dan pengikut-pengikutnya.
5) Dengan
kehadiran Hamzah Fansuri dan pengikut-pengikutnya mencetuskan suasana ilmiah di
Acheh terutama dari akhir abad ke 16 sehingga ke pertengahan abad ke 17.
Suasana ini mempengaruhi kawasan di luar dari Acheh termasuklah ke Tanah
Melayu.
6) Dari
kesedaran keilmuan di Aceh mencetuskan tradisi intelektual. Dalam maksud
bermula dari zaman Acheh melahirkan tradisi mengarang dan menghasilkan
karya-karya besar seperti Taj al-Salatin oleh Bukhari al-Jauhari, Bustan
al-Salatin oleh Nuruddin al-Raniri di samping kitab Sirat al-Mustaqim, Shamsuddin
al-Sumatrani seperti Naskhah-naskhahnya berhubungan dengan wahdatul wujud, Abdul
Rauf Singkel dengan kitab Umdat al-Muhtajin dan Mir`at al-Tullab dan Tun Seri
Lanang dengan Sulalat al-Salatin.
7) Bahasa,
Kesusasteraan dan Kebudayaan Melayu berkembang subur dengan tradisi keilmuan di
atas.
(T. Iskandar, Shamsuddin as-Sumatrani Tokoh Wujudiyah, Dewan
Bahasa April 1965: 148-157, juga: T.
Iskandar, Abdurrauf Singkel Tokoh Shatariyah (Abad 17), Dewan Bahasa, Mei 1965:
195-200).
Sesungguhnya dengan cetusan puisi dan ilmu pada zaman Hamzah
Fansuri menjadikan Aceh Negara yang mendukung budaya dan keilmuan Islam, maka
atas peranan yang mula dicetus oleh Hamzah Fansuri ada yang berpendapat, melayakkannya
digelar sebagai Bapa Persuratan Melayu moden.
Sekian.
No comments:
Post a Comment