BBB, 14 Sya`ban 1435 = 12 Jun 2014 (Khamis):
Islam tidak saja berperanan memartabatkan Bangsa dan Bahasa
Melayu, tetapi menghadiahkan tradisi intelektualnya yang diwarisi `Tulisan`
kepada bahasa Melayu.
Dari segi sejarahnya sebelum kelahiran tulisan, bahasa Arab
adalah pecahan dari bahasa Sami. Bahasa ini terpecah kepada dua - al-Humairi di
selatan Semenanjung Arab dan Adnani di utara. Bahasa Arab Adnani berkembang dan
digunakan hingga sekarang di dalam percakapan dan tulisan. Tetapi bahasa
Humairi telah luput dari penggunaan akibat dari kemerosotan kemajuan perniagaan
dan berlakunya peristiwa pecahnya Takungan Dam Sail al-`Aram di Ma`arib.
Makkah berkembang maju sebagai pusat keagamaan dan perniagaan,
menjadi tempat himpunan kabilah-kabilah Arab di musim-musim tertentu. Di
samping berniaga mereka menziarah Baitullah dan mengadakan pertandingan puisi
di Pasar Ukkaz. Perhimpunan mengembang dan mengukuhkan bahasa Arab Adnani.
Kebanyakan orang Arab adalah `Buta Huruf`, terutama kalangan Badui. Dari segi
pertumbuhan tulisan. Tulisan Humairi lebih awal lahir lantaran kawasan Yaman
lebih mendahului dari segi kemajuan. Tulisan Humairi mempunyai huruf tidak
bersambung semacam tulisan Habashah yng darinya lahir Khat Kufi. Walaupun sudah
pupus warisan daripadanya dapat dikesan pada wang daripada batu bertarikh abad
ke 8 SM.
Walau bagaimana Arab Adnani juga mempunyai tradisi tulisan
yang berkembang dari Iraq dan Semenanjung Arab yang dikenali dengan Tulisan
Jazam yang mempunyai pertalian dengan Aram al-Nabti yang menjadi tulisan Arab
di Anbar, Hirah dan kawasan sekeliling (Jazam bermaksud `terputus`, iaitu
bentuk tulisan baru yang terputus dari tradisi tulisan Nabti sebelumnya). Turut
berkembang di kalangan Nasrani al-Anbat di Palestin dan mempelajari tulisan ini
juga penduduk di Sham. Dari tulisan ini berkembang tulisan Khat Nasakh yang
merupakan pecahan khat Jazam. Orang-orang Quraisy turut mempelajari Khat Jazam
daripada penduduk di Herah dalam ulang alik mereka berniaga ke Iraq
dan tulisan ini sampai ke Makkah. Tulisan ini berkembang sebelum Islam, juga
berkembang sama di Madinah, termasuk di kalangan orang Yahudi di Madinah.
Penguasaan tulisan pada zaman Jahiliah berlaku di kalangan mereka
yang maju terutama yang terlibat dengan perniagaan. Kekurangan penulis juga
berlaku pada permulaan Islam. Yang mempelajarinya pun masih kurang mahir,
ketara berlaku kesalahan di dalam tulisan-tulisan yang diwarisi.
(Butrus al-Bustani, Udaba` al-`Arab fi al-Jahiliyyah wa Sadr
al-Islam, Dar Nazir `Abud, Beirut, 1989: 31-36).
Bila diutuskan Rasulullah s.a.w. menjadi Rasul, Islam
menggalakkan umatnya membaca yang tentulah juga menulis (Al-`Alaq: 1-5).
Tahanan perang yang pandai menulis diberi peluang menebus diri dengan mengajar
anak-anak menulis dan membaca. Antara sabda Rasulullah s.a.w. bermaksud:
``Bahawa sanya hak seorang anak ke atas bapanya bahawa
mengajarnya menulis, memberi namanya yang elok dan mengahwinkannya apabila
sudah baligh.``
Pada zaman Rasulullah terdapat sejumlah penulis-penulis yang
berkhidmat dengan Rasulullah. Mereka ialah: Ali bin Abi Talib, Uthman bin
Affan, Umar bin al-Khattab, Abu Bakar bin Abi Qahafah, Khalid bin Said bin Ali
a.s., Hamzalah bin al-Rabi`, Yazid bin Abi Sufyan, Mu`awiyah bin Abi Sufyan,
Ubay bin Ka`b dan Zayd bin Thabit. Zayd adalah yang paling kerap bertugas
dengan Rasulullah mencatat wahyu, kemudian menyertainya Mu`awiyah selepas
pembukaan Makkah mencatat wahyu dan lain-lain. Penulis surat-surat Rasulullah
ialah Abdullah bin al-Arqam al-Zuhri, manakala Sayyuduna Ali menulis
surat-surat perjanjian Nabi dan juga surat-surat perdamaian.
(Shafie Abu Bakar, Sejarah Perkembangan Seni Khat, Pameran
Dan Bengkel Seni Khat, Perpustakaan Tun Seri Lanang, 26 Sya`ban – 18 Ramadha
1402 = 18 Jun – 10 Julai 1982: 18-19).
Perkembangan dari segi penulisan meningkat apabila Islam
berkembang di Kufah dan Basrah yang memerlukan pemerintah menguasai tulisan
dalam pentadbiran. Berlaku kesungguhan dalam mempelajari tulisan. Di
wilayah-wilayah tersebut terkenal berkembang khat Nasakh dan Kufi. Penguasaan
tulisan menjadi meluas selepas berlaku pembukaan Negara-negara Baghdad , Afrika, Andalus hinggalah ke Timur
Jauh.
(Butrus al-Bustani, 1989: 36).
Sejak dari awal perkembangan Islam pengajaran dan penulisan
berlaku dari menulis ayat-ayat Al-Qur`an dan tafsiran kepada catatan terhadap
sabda-sabda Rasulullah s.a.w.
Bahkan terdapat surat-surat Rasulullah s.a.w. yang dihantar
kepada pemerintah pada zamannya seperti Raja Hiraqla Rum, Maquqas Parsi dan
Najashi Habashah.
Penggunaan tulisan ketara dari penghasilan karangan-karangan
di dalam berbagai bidang ilmu pengetahuan seperti bidang aqidah, fiqh, tasawuf,
tafsir, Hadith yang dihasilkan oleh ulama-ulama` muktabar di dalam bidang
masing-masing. Misalnya Imam Malik menghasilkan Al-Muwatta`, Imam Shafie
menghasilkan Al-Umm dan berbagai lagi.
Dari segi dakwah Islamiyah terutama bagi bangsa yang lain
dari bahasa Arab, maka bayangkanlah kesusahan pihak pendakwah untuk menyampaikan
pengajaran kepada orang yang didakwahnya yang tidak boleh membaca bahasa yang
mendakwah dan pendakwah tidak memahami bahasa yang didakwah. Bayangkan
kesusahan Shaykh Ismail yang datang dari Makkah ke Samudera Pasai berkomunikasi
dengan Raja Merah Silu (Sultan Malikul Saleh), Pendakwah dengan Raja Mandalika
di Terengganu dan juga Shayk Abdul Aziz mau mengislamkan Raja Kecil Besar
Melaka (Sultan Iskandar) dan mau mengajar hukum hakam keislaman (Cerita
berhubung dengan Raja Pasai dan Melaka dilegenda dan dimitoskan). Lantaran
sedemikian didorong oleh keperluan berkomunikasi memerlukan sistem penulisan.
Ini terjadi di Benua India
lahir bukan saja tulisan tetapi bahasa urdu sebagai bahasa dan tulisan bagi
menyampaikan agama Islam. Tulisan berkenaan adalah berasaskan huruf al-Qur`an.
Demikian juga bahasa Turki turut menerima Huruf al-Qur`an menjadi huruf penulisan.
Keadaan yang sama bila Islam tiba ke Alam Melayu, maka turut diterima huruf
al-Qur`an yang setengahnya disesuaikan dengan sebutan Melayu yang kemudian
dikenali sebagai Tulisan Jawi.
Sekian.
No comments:
Post a Comment