BBB, 26 Sya`ban 1435 = 24 Jun 2014 (Selasa):
Hujah-hujah dapat dibuktikan dengan adanya warisan penulisan
Abdullah Bin Abdul Kadir Munshi, iaitu:
1. Hikayat Abdullah Jilid 1 & 2.
2. Kesah Pelayaran Abdullah
Mereka yang menghujahkan bahawa Abdullah Munshi, terutama
Profesor Ismail Hussein dan pengikut-pengikutnya adalah berdasarkan pada
karya-karya Abdullah di atas. Abdullah berketurunan peranakan Arab-India. Pada
masa kecil dididik orang tuanya hingga tamat mengaji Qur`an. Dia juga diajar
oleh kedua-dua saudaranya Ismail Lebai dan Muhammad Latif membaca dan menulis.
Beliau mempelajari bahasa Tamil, bahasa Arab dan tatabahasa Melayu. Beliau
mempertingkatkan pengajian bahasa Melayunya di bawah Datuk Sulaiman dan Datuk
Astor. Pengajian agama Islamnya di dalami dari gurunya Mualim Muhyiddin dari
Syed Sheikh Alwi yang kedua-duanya orang Arab. Mulai tahun 1823 Abdullah
belajar bahasa Inggeris dari Paderi Milne dan Thompson yang mereka pula belajar
bahasa Melayu dari Abdullah. Abdullah juga mengajar bahasa Melayu kepada
askar-askar dan bangsa India .
Dari mereka Abdullah beroleh gelaran sebagai `Munshi`. Beliau pernah bertugas
dipenerbitan milik Inggeris. Beliau pernah memangku Pengetua Anglo-Chinese
College di Singapura apabila Pengetuanya Thompson pulang ke England beberapa bulan. Dengan
kemampuan dan penguasaannya terutama terhadap bahasa Melayu melayakkannya
mengarang Hikayat Abdullah dan Kesah Pelayaran Abdullah. Beliau mendidik
anaknya Munshi Ibrahim menguasai bahasa Melayu dan karang mengarang, walaupun
jejaknya diikuti anaknya Munshi Ibrahim, tetapi tidak secemerlangnya. Abdullah
menunaikan Haji pada tahun 1854 dan beliau meninggal dalam perjalanannya ke sana . Pada masa Abdullah
terdapat ulama terkenal seperti Syeikh Daud bin Abdullah Patani, Syeikh Abdul
Samad Palembang.
Antara ketokohan Abdullah di dalam bidang persuratan bersandarkan
dua buah karya utamanya:
1) Abdullah
memulakan tradisi pengarangan baru yang keluar dari alam yang tidak real –
contoh Hikayat Raja-Raja Pasai dan Hikayat Hang Tuah kepada gambaran alam nyata
yang dihadapi dan dialami sebenarnya. Contoh karangan mengenai hal dirinya:
``Sebermula adapun moyangku laki-laki
itu seorang orang Arab, negerinya Yaman, dan bangsanya Uthmani, dan namanya Sheikh
Abdul Kadir, maka adalah pekerjaannya itu menjadi guru daripada agama dan
bahasa. Maka iaitu turun dari Yaman ke bawah angin, maka singgahlah ia di tanah
Keling, dalam negeri Nagur, lalu mengajarlah orang-orang di sana dengan beberapa lamanya. Dalam hal yang
demikian, maka diperisterikan oranglah akan dia. Hatta maka iapun mendapat
empat orang anak laki-laki, seorang bernama Muhammad Ibrahim, dan seorang
Muhammad Desa, dan seorang Nur Muhammad dan seorang Zainul Abidin, maka
kemudian iapun matilah di sana.``
(Abdullah bin Abdul Kadir Munshi,
Hikayat Abdullah, Jil. 1,Pustaka Antara, Kuala Lumpur, 1963: 4 - 5).
Jelas bahasa Abdullah adalah bahasa
Melayu moden dalam konteks zamannya. Ia membicarakan turunannya secara realiti
dan tidak ada unsur-unsur supernatural. Bahasanya mudah dan langsung Keadaan
sedemikian juga - gambaran realiti pada bahagian-bahagian lain dari
karangannya.
Berhubung dengan karya-karya
Abdullah Kassim Ahmad Pengkaji Hikayat Hang Tuah berkata,
``Dengan karya-karya Abdullah,
kesusasteraan Melayu telah mencapai satu perubahan struktur, yakni telah
melangkah dari bumi feudal Hikayat Hang Tuah ke alam demokrasi yang lebih luas
dan realistik.`` tambahnya lagi,
``Latar belakang serta persoalan
karya-karya Abdullah ialah tentang masyarakat zamannya, satu masyarakat yang
hidup di bumi nyata.``
(Wajah, Biografi 100 Penulis, Dewan
Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur, 1981: 66).
Selain dari menggambarkan realiti,
Abdullah memecahkan tradisi kepengarangan Melayu yang biasanya berselindung dan
tidak menonjolkan nama, tetapi Abdullah selain bertanggungjawab dan menampilkan
nama, ia secara terang membahasakan dirinya `Aku` kepada khalayak pembaca yang
mencerminkan sifat individulis yang bukan menjadi watak Melayu, khususnya
tradisional. Menceritakan bagaimana ia belajar membaca dan menulis kata
Abdullah:
``Sebermula maka adalah kira-kira
delapan sembilan bulan aku bertekun mengaji dan menulis itu, maka tinggilah
sudah bacaanku, maka makinlah terbuka jalan pengajian itu kepadaku, maka adalah
waktu tengahari, lepas-lepas mengaji itu, aku perbuat layang-layang lidah
kecil, ku jual kepada budak-budak, satu duit harganya, maka itulah menjadi
belanjaku membeli penganan dan buah-buah. Adapun daripada layang-layang itulah
asalnya aku tahu menulis bunga-bunga dan gambar-gambar, kerana pada masa itu
aku biasakan tanganku, dan aku perhatikan barang-barang di mana ku lihat orang
Cina membuat gambar-gambar dan bunga-bunga, maka aku tuliskan kepala layang-layang,
maka ada juga orang lain-lain pun membuat layang-layang dijualnya.``
Nampaknya Abdullah sejak muda telah
mempunyai `business minded` seperti orang Cina yang berbeza sekali dengan minda
orang Melayu. Budaya ini bagi orang Melayu berlaku sejak zaman tradisi hingga
kini.
(Abdullah Abdul Kadir Munshi,
Hikayat Abdullah, Jil. 1, 1963: 24).
Abdullah mempunyai keluarga turun
temurun dari kalangan mereka yang kuat beragama dan mementingkan pelajaran –
membaca dan menulis. Ini adalah diwarisi dari budaya keluarganya yang
berpendidikan Islam. Sifat mementingkan pelajaran ini diperkukuhkan lagi dengan
pertembungan budaya barat yang dialaminya di Melaka dan Singapura, lantaran
kesedaran pelajaran dan mementingkan kemajuan ketara Abdullah terkedepan
berbanding dengan masyarakat Melayu tradisional yang sezaman dengannya..
Sekian.
No comments:
Post a Comment