June 23, 2014

Syed Naquib Menyelesaikan Mistri Tarikh Pada Batu Bersurat Terengganu

-->
BBB, 24 Sya`ban 1435 = 22 Jun 2014 (Ahad):


Salah satu sumbangan penting Profesor Dr. Syed Naquib al-Attas dalam bidang akademik bahawa beliau dapat menyelesaikan tarikh pada Batu Bersurat Terengganu yang menjadi andaian dan teka teki sejak Batu Bersurat Terengganu itu ditemui. Batu Bersurat Terengganu ini dijumpai pada tahun 1902 oleh seorang peniaga Arab bernama Saiyed Husin bin Ghulam Bukhari yang datang ke Hulu Terengganu berurus bagi pembukaan perusahaan bijih di Bukit Tawang, Hulu Terengganu. Seorang bangsa Australia Hendry Gild bersetuju menjalankan usaha sama dan membuka pejabat di Kedai Binjai Kuala Terenggnu. Adapun Saiyed Husin dalam satu lawatannya ke Bukit Tawang telah singgah di sebuah surau di Kampung Buluh dan melihat batu mengandungi tulisan yang dijadikan pengalas basuh kaki untuk naik ke surau (Batu dipindah ke surau dari Tebing Sungai Tersat berkualakan Sungai Berang pada 1887M.). Batu itu dengan persetujuan Penghulu Ali bin Sulaiman dan Bilal dibawa ke Kuala Terengganu oleh Saiyed Husin dan dipersembahkan kepada DYMM Sultan Zainal Abdin Ketiga (m. 1918). Oleh kerana tidak ada kepastian tentang kandungan Batu Bersurat tersebut, maka diperintah Sultan agar menyimpannya di atas Bukit Puteri. Bukit di tepi Kuala, Kuala Terengganu – Kini berhampiran Pasar Payang, Kuala Terengganu.

20 tahun kemudian, iaitu pada tahun 1922, seorang Ketua Majlis Bandaran Kuala Terengganu yang juga Penolong Penasihat British (selepas beberapa tahun British campur tangan dalam pemerintahan negeri Terengganu), Major H.S. Paterson telah membawa Batu Bersurat yang disimpan di Bukit Puteri, Kuala Terenggnu ke Majlis Bandaran Kuala Terenggnu bagi menyelidiki tulisan yang ada pada Batu Bersurat itu. Iaitu dengan cara mengapuri permukaan Batu Bersurat, tetapi usaha membacanya tidak dapat dilakukan. Tulisan Paterson tentang hal ini dlm. Malayan Branch Royal Asiatic Society Jil 11 part 111, December 1924. (Haji Muhammad Saleh Bin Haji Awang (Misbaha), Terengganu Dari Bentuk Sejarah, Utusan Publications & Distributors, Kuala Lumpur, 1978: 43- 48).

Berikutnya berbagai-bagai usaha dilakukan untuk dapat diketahui tulisan pada Batu Bersurat Terengganu, antaranya salinan tulisan itu telah dihantar ke Makkah untuk diterjemahkan, tetapi tidak diketahui apakah natijah akhirnya. Batu Bersurat itu diambil gambar oleh seorang Tukang Gambar Jepun di Kuala Terengganu dan salinannya dihantar ke Universiti Oxford di England, maka tulisan itu dapat dibaca, bahawa ianya mengenai undang-undang Islam, hukuman kesalahan zina dan hukum hutang piutang yang dijalankan pada zaman Kerajaan pemerintahan Raja Mandalika di Hulu Terengganu (Usaha pembacaan ini berlaku antara 1922-1926).

Masalah pembacaan ialah kerana sebahagian dari tulisan sudah haus lantaran geseran kaki semasa digunakan sebagai tapak membasuh kaki untuk naik ke surau, tulisan pula  antaranya ketiadaan titik. Yang paling menyusahkan kerana sebahagian dari permukaan bahagian bawah bagi tulisan telah patah. Bagi mendapatkan bahagian yang patah, kerajaan negeri Terengganu telah membuat tawaran pada 18 Rabiul Awwal 1343H. kepada sesiapa yang menjumpai bahagian yang patah akan diberi hadiah sebanyak RM500/= nilai pada masa itu, tetapi bahagian yang dikatakan patah itu tidak diketemui.
Persoalan mengenai tarikh amat penting, malangnya pada bahagian tarikh yang pada bahagian bawahnya patah menimbulkan persoalan. Adakah selepas kata `dua` ada lagi sambungan tarikh.

`Tahun menduduki tamra ini di Benua Terengganu ada pertama ada
Jumaat di bulan Rajab di tahun Saratan di sasanakala
Baginda Rasulullah telah lalu tujuh ratus dua
(Misbaha, Mengkaji Sejarah Terengganu, Mansur Press, Kuala Terengganu, 1954: 29-31).

Oleh kerana serpihan berlaku selepas kata `dua`  berbagai anggapan tentang kemungkinan tambahan nombor selepas `dua`.

Blagden seorang pengkaji berkata:
``If, however, the statement of the date ran over onto the next face, the upper part of which is unfortunately lost, various possibilities arise``.
(Syed Muhammad Naguib Al-Attas, The Correct Date of The Trengganu Inscription, Muzium Negara, Kuala Lumpur, Malaysia, 1970: 13).

Dengan andaian ada nombor lagi selepas `Tujuh ratus dua`, maka kemungkinan ada 21, bahkan  32 alternatif tarikh:
Dua belas             1
21 – 29       =       9
720- 29       =      10
708m 718,780, 781 – 789 = 12

Bagi Syed Naquib bahagian bawah tidak merosakkan tarikh yang baginya sudah lengkap dan tidak ada sambungan ke bahagian atas dari segi tarikh (ruangnya luas, menunjukkan berakhir ruang tarikh) bahkan bahagian atas adalah sambungan dari pemukaan yang lain. Beliau mengukuhkan pendapatnya dengan menghuraikan konsep `Sharatan` pada Batu Bersurat dalam kiraan bulan Islam.

``The inscription then dates from the first Friday of the month of Rajab in the Muslim Lunar Year when the Moon was at the 1st manzil or Mansion Sharatan, in the constellation Aries, in the year 702 after the Hijrah. No other year in the conceivable seven hundreds fulfil the above conditions in all respects. Now the year 702 A.H. began on the 26th of August 1302 A.C. The day on which the Christian Year began for that Muslim year was a Monday (i.e. the first of January 1302 A.C. was a Monday), and 237 days had elapsed in the Christian year when the Muslim year began on the 1st of Muharram (i.e. the 26th of August 1302 A.C.). Rajab is the 7th month of the Muslim year, and since the year 702 A.H. began in August 1302 A.C, it therefore occurred in the  month of February 1303 A.C., which Christian Year began on a Tuesday. Bearing in mind that the Christian Year began on a Tuesday, it is found that only the 4th day of Rajab, which was the 181st day of the Muslim Year 702 A.H., agrees with the computation of the date. Moreover, the 4th of the Rajab confirms our computation because it was a Friday.
The Following formula explains the method of computing the above date.

Rajab 702 A.H.
702 A.H. began 26th August 1302 (Monday)  =  237  (days elapsed in the Christian Year)
4 Rajab
Elapsed in the Muslim Year)         = 181
                                                           ----
                                                           418

Deduct the number of days in 1302 A.C. = 365 (it was not a Leap Year)
                                                                        53
53 days after and including 1st January 1303=31+22
A.C.                                                               = 22 February 1303
                                                                          A.C. Friday.
 (Syed Muhammad Naguib Al-Attas, The Correct Date Of The Trengganu Inscription, 1970: 22-23).

Dengan penyelesaian yang dibuat Syed Naquib ini, setakat ini tiada yang menyanggah tentang kebenaran tarikh hasil dari penyelidikan dan kajiannya.

Sekian.

No comments:

Post a Comment