BBB, 24 Sya`ban 1435 = 22 Jun 2014 (Ahad):
Salah satu sumbangan penting Profesor Dr. Syed Naquib
al-Attas dalam bidang akademik bahawa beliau dapat menyelesaikan tarikh pada
Batu Bersurat Terengganu yang menjadi andaian dan teka teki sejak Batu Bersurat
Terengganu itu ditemui. Batu Bersurat Terengganu ini dijumpai pada tahun 1902
oleh seorang peniaga Arab bernama Saiyed Husin bin Ghulam Bukhari yang datang
ke Hulu Terengganu berurus bagi pembukaan perusahaan bijih di Bukit Tawang,
Hulu Terengganu. Seorang bangsa Australia Hendry Gild bersetuju menjalankan
usaha sama dan membuka pejabat di Kedai Binjai Kuala Terenggnu. Adapun Saiyed
Husin dalam satu lawatannya ke Bukit Tawang telah singgah di sebuah surau di
Kampung Buluh dan melihat batu mengandungi tulisan yang dijadikan pengalas
basuh kaki untuk naik ke surau (Batu dipindah ke surau dari Tebing Sungai Tersat
berkualakan Sungai Berang pada 1887M.). Batu itu dengan persetujuan Penghulu Ali
bin Sulaiman dan Bilal dibawa ke Kuala Terengganu oleh Saiyed Husin dan
dipersembahkan kepada DYMM Sultan Zainal Abdin Ketiga (m. 1918). Oleh kerana
tidak ada kepastian tentang kandungan Batu Bersurat tersebut, maka diperintah
Sultan agar menyimpannya di atas Bukit Puteri. Bukit di tepi Kuala, Kuala
Terengganu – Kini berhampiran Pasar Payang, Kuala Terengganu.
20 tahun kemudian, iaitu pada tahun 1922, seorang Ketua
Majlis Bandaran Kuala Terengganu yang juga Penolong Penasihat British (selepas
beberapa tahun British campur tangan dalam pemerintahan negeri Terengganu),
Major H.S. Paterson telah membawa Batu Bersurat yang disimpan di Bukit Puteri,
Kuala Terenggnu ke Majlis Bandaran Kuala Terenggnu bagi menyelidiki tulisan
yang ada pada Batu Bersurat itu. Iaitu dengan cara mengapuri permukaan Batu
Bersurat, tetapi usaha membacanya tidak dapat dilakukan. Tulisan Paterson tentang
hal ini dlm. Malayan Branch Royal Asiatic Society Jil 11 part 111, December
1924. (Haji Muhammad Saleh Bin Haji Awang (Misbaha), Terengganu Dari Bentuk
Sejarah, Utusan Publications & Distributors, Kuala Lumpur, 1978: 43- 48).
Berikutnya berbagai-bagai usaha dilakukan untuk dapat
diketahui tulisan pada Batu Bersurat Terengganu, antaranya salinan tulisan itu
telah dihantar ke Makkah untuk diterjemahkan, tetapi tidak diketahui apakah
natijah akhirnya. Batu Bersurat itu diambil gambar oleh seorang Tukang Gambar
Jepun di Kuala Terengganu dan salinannya dihantar ke Universiti Oxford di
England, maka tulisan itu dapat dibaca, bahawa ianya mengenai undang-undang
Islam, hukuman kesalahan zina dan hukum hutang piutang yang dijalankan pada
zaman Kerajaan pemerintahan Raja Mandalika di Hulu Terengganu (Usaha pembacaan
ini berlaku antara 1922-1926).
Masalah pembacaan ialah kerana sebahagian dari tulisan sudah
haus lantaran geseran kaki semasa digunakan sebagai tapak membasuh kaki untuk
naik ke surau, tulisan pula antaranya
ketiadaan titik. Yang paling menyusahkan kerana sebahagian dari permukaan bahagian
bawah bagi tulisan telah patah. Bagi mendapatkan bahagian yang patah, kerajaan
negeri Terengganu telah membuat tawaran pada 18 Rabiul Awwal 1343H. kepada
sesiapa yang menjumpai bahagian yang patah akan diberi hadiah sebanyak RM500/=
nilai pada masa itu, tetapi bahagian yang dikatakan patah itu tidak diketemui.
Persoalan mengenai tarikh amat penting, malangnya pada
bahagian tarikh yang pada bahagian bawahnya patah menimbulkan persoalan. Adakah
selepas kata `dua` ada lagi sambungan tarikh.
`Tahun menduduki tamra ini di Benua Terengganu ada pertama
ada
Jumaat di bulan Rajab di tahun Saratan di sasanakala
Baginda Rasulullah telah lalu tujuh ratus dua
(Misbaha, Mengkaji Sejarah Terengganu, Mansur Press, Kuala
Terengganu, 1954: 29-31).
Oleh kerana serpihan berlaku selepas kata `dua` berbagai anggapan tentang kemungkinan tambahan
nombor selepas `dua`.
Blagden seorang pengkaji berkata:
``If, however, the statement of the date ran over onto the
next face, the upper part of which is unfortunately lost, various possibilities
arise``.
(Syed Muhammad Naguib Al-Attas, The Correct Date of The
Trengganu Inscription, Muzium Negara, Kuala Lumpur, Malaysia, 1970: 13).
Dengan andaian ada nombor lagi selepas `Tujuh ratus dua`,
maka kemungkinan ada 21, bahkan 32 alternatif
tarikh:
Dua belas
1
21 – 29 = 9
720- 29 = 10
708m 718,780, 781 – 789 = 12
Bagi Syed Naquib bahagian bawah tidak merosakkan tarikh yang
baginya sudah lengkap dan tidak ada sambungan ke bahagian atas dari segi tarikh
(ruangnya luas, menunjukkan berakhir ruang tarikh) bahkan bahagian atas adalah
sambungan dari pemukaan yang lain. Beliau mengukuhkan pendapatnya dengan
menghuraikan konsep `Sharatan` pada Batu Bersurat dalam kiraan bulan Islam.
``The inscription then dates from the first Friday of the
month of Rajab in the Muslim Lunar Year when the Moon was at the 1st
manzil or Mansion Sharatan, in the constellation Aries, in the year 702 after
the Hijrah. No other year in the conceivable seven hundreds fulfil the above
conditions in all respects. Now the year 702 A.H. began on the 26th
of August 1302 A.C. The day on which the Christian Year began for that Muslim
year was a Monday (i.e. the first of January 1302 A.C. was a Monday), and 237
days had elapsed in the Christian year when the Muslim year began on the 1st
of Muharram (i.e. the 26th of August 1302 A.C.). Rajab is the 7th
month of the Muslim year, and since the year 702 A.H. began in August 1302 A.C,
it therefore occurred in the month of
February 1303 A.C., which Christian Year began on a Tuesday. Bearing in mind that
the Christian Year began on a Tuesday, it is found that only the 4th
day of Rajab, which was the 181st day of the Muslim Year 702 A.H.,
agrees with the computation of the date. Moreover, the 4th of the
Rajab confirms our computation because it was a Friday.
The Following formula explains the method of computing the
above date.
Rajab 702 A.H.
702 A.H. began 26th August 1302 (Monday) =
237 (days elapsed in the
Christian Year)
4 Rajab
Elapsed in the Muslim Year) = 181
----
418
Deduct the number of days in 1302 A.C. = 365 (it was not a Leap
Year)
53
53 days after and including 1st January
1303=31+22
A.C.
= 22 February 1303
A.C. Friday.
(Syed Muhammad Naguib
Al-Attas, The Correct Date Of The Trengganu Inscription, 1970: 22-23).
Dengan penyelesaian yang dibuat Syed Naquib ini, setakat ini
tiada yang menyanggah tentang kebenaran tarikh hasil dari penyelidikan dan
kajiannya.
Sekian.
No comments:
Post a Comment