July 18, 2014

Ilmu Dan Rohani Menciri Estetika Masjid Tradisi

-->
BBB, 19 Ramadhan 1435 = 17 Julai 2014 (Khamis):

Tajuk dan persoalan di dalam tajuk di atas adalah contoh yang baik bagi pembicaraan Takmilah, kerana ianya melibatkan semua jalur di dalam skema Takmilah baik dari Pengkarya/penghasil secara horizontal melalui hasil kepada khalayak melalui akli dan rohani atau vertical dari Pengkarya melalui lima tahap (takamul, akmal, kamil, kamal kepada takmilah) juga melalui jalur seni (estetika, intuisi/wijdan, ihsan, ahsan dan jamal) dan melalui jalur ilmu, Islam, Rasul, Qur`an dan Allah yang bersifat Kamal dan Jamal) juga semua jalur di atas bergerak serentak melengkapkan Takmilah.


Merujuk kepada masjid tradisi pada peringkat awal di Malaysia dan Alam Melayu selalu dirujuk kepada Masjid  Kampung Laut, Nilam Puri, Kelantan dan Masjid Tuk Tuan, Kemaman Terengganu (Othman Mohd. Yatim, Warisan Kesenian Dalam Tamadun Islam, Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur, 1989: 30).

Bentuk-bentuk masjid di Kelantan dan Terengganu yang berbumbung bertingkat 4 lapis (dengan bahagian bawah) – beratap tumpang juga adalah merupakan bentuk masjid awal seperti Masjid Demak (dikatakan tertua kedapatan di Alam Melayu – Awal abad 16). (Abdul Halim Nasir, Mosque Architecture In The Malay World, Universiti Kebangsaan Malaysia, Bangi, 2004: 36-39).

Apa yang menarik perhatian di samping ketuaan dan kepurbaan masjid di Kg. Laut dan Demak ini, ialah seni binanya yang unik berbumbung 3 tingkat (4 dengan lantai bawah).
Ianya meluas bahagian bawah (Demak 112 x 90 meter) dengan atapnya makin kecil ke atas bagai payung empat segi berlapis – terkecil bahagian atas dengan tunjuk langit pada kemuncaknya. Bentuk sedemikian bukan dibina secara sewenang-wenang, tetapi mempunyai falsafah keilmuan dan kerohanian Islam itu sendiri. Bahawa adalah kedatangan Islam ke Alam Melayu antaranya dibawa oleh tokoh-tokoh sufi contoh Hamzah Fansuri di Aceh dan Wali Songo di Jawa. Mengenai kedatangan Islam ini kata Syed Naguib Al-Attas:


``Islam came to the Archipelago couched in Sufi metaphysics. It was through tasawwuf that the highly intellectual and rationalistic religious spirit entered the receptive minds of the people.``
(Syed Naguib al-Attas, Preliminary Statement On A General Theory of the Islamization of the Malay-Indonesian Archipelago, Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur, 1969: 5).

Pengaruh world view keislaman pada masa itu melihat bahawa mendekati dan memahami keislaman adalah melalui kefahaman apa itu syariat, tariqat, hakikat dan ma`rifat. Ungkapan yang dinisbahkan kepada Imam Malik sering dirujuk bermaksud:

`Siapa yang berfiqah tanpa bertasawuf membawa kepada fasiq
Siapa bertasawuf tanpa berfiqah membawa kepada zindiq
Dan siapa yang menghimpun antara keduanya dia tahqiq.

Bagi menguasai ilmu keislaman secara menyeluruh mestilah mempelajari asas keilmuan lahir iaitu syariat, tetapi tidak boleh sampai kepada hakikat, melainkan melalui tariqat dan melalui hakikat boleh sampai kepada ma`rifat. Pegangan yang dominant pada masa itu tidak saja dalam rangka falsafah fikiran semata-mata, tetapi mengalir dan mempengaruhi budaya dan seni juga. Contohnya terpengaruh pada seni bina Masjid Demak dan Kampung Laut di Kelantan dan masjid-masjid lain yang berbentuk sedemikian. Agak menarik bentuk sedemikian lahir hanya di alam Melayu, tetapi tidak di tempat-tempat lain di Timur Tengah dan sebagainya.

Pegangan dan keyakinan terutama pada abad 16 – 17 ini yang termanifestasi di dalam seni bina masjid ini sesuai dengan iklim setempat, praktikal, berestetika dan beridentiti tempatan dan Alam Melayu. Bangunan sedemikian adalah mesra alam. Misalnya bangunan Masjid Kampung Laut tiangnya tidak ditanam dalam tanah, tetapi dilapik dengan pelapik hingga masjid ini suatu masa dulu berada di tepi sungai dan diancam hakisan dapat diangkat dan diabadikan di Nilam Puri.Tingkat bawah dilambangkan dengan syariat adalah ruang kegiatan ibadat, solat dan sebagainya, manakala tingkat tariqat, hakikat dan ma`rifat dibedakan dengan ruang dan tingkat makin mengecil ke atas melambangkan makin sukar dan halus persoalan kerohanian yang tidak mudah dicapai semua pihak, khususnya pada peringkat ma`rifat. Bentuk bertingkat ini adalah functional, atap-atap bertingkat dapat memecahkan aliran air hujan yang turun, tetapi fungsi utama ruang terbuka bagi setiap tingkat merupakan ventilation yang membolehkan menjadi ruang keluar masuk angin yang mendinginkan ruang dalam masjid dan menyamankan jamaah yang berada di dalamnya. Selain daripada itu ianya juga dapat memanfaatkan ruang terbuka berkenaan untuk dimasuki cahaya matahari dan mengurangkan kegelapan dan meminimaiskan kegunaan lampu atau kandil.

Dari segi estetik bentuk sedemikian memang cantik, mesra alam, ianya sebagai pohon besar yang di bawahnya melebar dan makin tinggi makin mengucup kecil bagai pokok-pokok yang lain  yang mungkin berada disekeliling masjid dan amat mengharmonikan. Selain dari estetika lahiri, ianya juga melambangkan estetika rohani yang menggambarkan perjalanan kualiti jiwa yang rohani dari peringkat syariat yang lahir kepada yang lebih khusus bagi perjalanan (tariqat) menjadikan yang berkemampuan dapat meningkat dari segi kualiti rohani kepada martabat hakikat dan puncaknya ialah ma`rifat. Dengan suasana jiwa yang sedemikian membentuk kehalusan jiwa, mesra dan cinta kepada Ilahi.

Sesungguhnya seni bina masjid tradisi seperti Masjid Demak dan Kampung Laut ini menghimpunkan elemen lahiri, amalan fizikal dan rohani dalam menuju ke peringkat Tertinggi.

Sekian.

No comments:

Post a Comment