03 Ramadhan 1435 = 01 Julai 2014 (Selasa):
Dua prinsip utama dalam Takmilah yang meningkatkan kualiti
pada pengkarya dan karya yang memberi kesan pada khalayak ialah aspek estetik
dan akli (ilmu). Sebuah karya dihasilkan pengkarya yang kental dengan estetik
dan diperkukuhkan dengan nilai-nilai ilmu lebih tinggi nilainya daripada
sesebuah karya biasa. Telah disebutkan bahawa perjalanan kualiti bagi sesuatu
hasil adalah perjalanan bertolak dari tahap paling rendah kepada yang Paling
Sempurna. Piawaian tertinggi ini adalah `Puncak Sempurna` yang tidak mungkin
sampai oleh yang tidak sempurna. Namun ada sempurna pada yang tidak sempurna
secara nisbi dalam menuju tahap-tahap sempurna dan betapa sempurnanya pada
tahap perjalanan ini sebenarnya masih tetap tidak sempurna. Pada tahap ini
sempurnanya adalah ketidaksempurnaan. Contoh syair Melayu yang dihasilkan oleh
Hamzah Fansuri diterima sempurna dan diberi kedudukan sebagai hasil syair
ruba`I terawal di dalam bahasa Melayu oleh Hamzah Fansuri. Contoh puisi:
Hamzah nin asalnya Fansuri
Mendapat wujud di tanah Shahr Nawi,
Beroleh khilafat ilmu yang `ali
Daripada Abdu `l-Qadir Sayyid Jilani.
Persoalan yang boleh ditimbul mencabar ketepatan misalnya
dari segi penggunaan bahar dan suku kata, ciri estetika, mengenai Hamzah
Fansuri yang mengaitkan dirinya dengan Fansuri dan Shahr Nawi dan di manakah
dimaksudkan dengan Shah Nawi itu. Ini adalah aspek-aspek yang boleh ditimbul
dan dibahaskan dan merupakan aspek-aspek takmilah bagi puisi berkenaan.
(Syad Muhammad Naguib Al-Attas, The Mysticism Of Hamzah
Fansuri University of Malaya Press, Kuala Lumpur, 1970: 11).
Menariknya puisi di atas selain dari sebagai karya puisi
syair rubai terawal dihasilkan oleh penyair terawal dalam bahasa Melayu yang
membawa makna yang dalam, puisi di atas dihasilkan oleh ulama falsafah
Melayu-Aceh yang samar-samar dari segi latarbelakang yang menjadi lebih menarik
dikaji dari segi takmilah.
Takmilah boleh dilihat dalam seni yang lain – contoh seni
bina. Misalnya sebuah rumah orang asli yang terbina di pinggir bukit dari bahan
alam kelilingnya daripada kayu-kayu bulat, berdinding pelupuh (buluh) dan
beratap rumbia. Sudah tentulah ianya tidak sempurna berbanding dengan
rumah-rumah biasa, tetapi di dalam ketidaksempurnaannya ianya mempunyai nilai
estetik dari segi binaan yang mencerminkan kehidupan masyarakat orang asli
dalam lingkungan alamnya. Ianya sudah tentu tidak sempurna di dalam konteks
perbandingan, tetapi sempurna dan bernilai estetik di dalam ketidaksempunanya. Ianya
menarik untuk diabadikan. Hal sedemikian boleh dilihat pada bahan-bahan muzium
purba. Misalnya hasil tembikar lama yang pecah dan terserpih
bahagian-bahagiannya, tetapi dia menarik perhatian lantaran nilai estetiknya, dari
segi kepurbaan, kenadiran dan dekorasi yang ada padanya yang memperlihatkan kebudayaan
dan keberadaan pada zamannya. Selain daripada itu dapat dilihat dari segi
peradaban di dalam perjalanan mencari sempurnanya manusia. Semuanya tidak
sempurna, tetapi semuanya himpunan bahan dan maklumat yang membantu
menyempurnakan manusia di dalam ketidaksempurnaannya.
Dari segi sejarah, peradaban dan tamadun Islam, peristiwa Hijratul
Rasul s.a.w. dari Makkah ke Madinah adalah antara peristiwa penting di dalam sejarah
dan perkembangan Islam, kerana tindakan dan kebijaksanaan Rasulullah s.a.w.
strategi hijrah merupakan era penting bagi perkembangan agama Islam dengan
terdirinya Negara Madinah dan perluasan Islam. Di dalam Hijratul Rasul, satu
keutamaan yang diberi perhatian oleh Rasulullah s.a.w. ialah mendirikna
`masjid`.
Selama 13 tahun Rasulullah dibangkitkan menjadi Rasul dan
semasa era Makkah, Baginda tidak mempunyai peluang untuk mendirikan masjid,
kerana sekatan dan tekanan kuffar Qurasy. Tugas menunaikan solat yang
difardukan selepas Rasulullah s.a.w. menerimanya melalui Isra` dan Mi`raj
dilakukan di mana kesempatan, sama ada di Dar al-Arqam bin Abi al-Arqam, di
rumah dan di zawiah-zawiah bangunan. Walaupun solat Juma`at telah sama difardukan,
maka kesempatan untuk mendirikan secara berjamaah tidak ada di dalam keadaan
tertekan oleh musuh.
Betapa perhatian dan pentingnya masjid, di dalam peristiwa
Hijratul Rasul s.a.w. Rasulullah s.a,w. berkesempatan membina dua masjid dalam
perjalanan Hijrah Baginda,
Dalam perjalanan Baginda singgah di Quba` beberapa malam dan
selama berada di sini Rasulullah sempat mengasaskan masjid pertama yang dibina
oleh Rasulullah yang disifatkan oleh Allah sebagai `Masjid yang dibina di atas
Dasar Taqwa (Al-Taubah: 108). Bayangkan Masjid Quba` yang dibina secara asas
dengan menggunakan bahan setempat dari batang, pelepah kurma dan batu-batu yang
tentunya amat sederhana, tetapi ianya dihasilkan di atas kecintaan yang selama
diharap untuk didirikan, tetapi terhalang.
Dengan terdirinya masjid pertama ini kalangan Muhajirin dan
Ansar secara simbolik melahirkan syiar perpaduan mereka melalui ibadat paling
utama itu – solat. Kali pertama solat dapat didirikan secara berjamaah dalam
keadaan aman dan damai. Sifat berjamaah ini berlaku lagi, walaupun tidak
didirikan masjid, semasa Rasulullah s.a.w. berada di perkampungan Bani Salim
bin `Auf, Rasulullah bersama-sama yang hadir mendirikan solat Jumaat di
perkampunga tersebut. Ini pula adalah solat Jumaat pertama didirikan oleh
Rasulullah s.a.w. di dalam Islam dan menyampaikan khutbah. Betapa keamanan
penting, hatta bagi mendirikan solat Jumaat. Dua peristiwa penting ini begitu
bermakna di dalam sejarah umat dan kekal menjadi `monument` yang terakam di
dalam jiwa dan minda umat.
Puncak dari pendekatan yang dilakukan Rasulullah apabila
Rasulullah dan pengiring-pengiring tiba di perumahan kaum Ansar dalam mana
masing-masing mengharapkan Rasulullah s.a.w. singgah di rumah mereka dan
akhirnya unta yang ditunggangi sampai ke rumah Bani `Adi bin Najjar. Mereka
adalah keluarga Rasulullah di sebelah ibunya Aminah. Unta singgah di halaman
rumah Abu Ayyub al-Ansari. Di situ Rasulullah s.a.w. berhenti dan di tapak
itulah Baginda memilih bagi membina Masjid Nabawi Rasulullah s..a.w. sebagaimana
diisyaratkan oleh ayat Al-Qur`an bermaksud:
``Dan katakanlah , ``Wahai Tuhanku !`` Turunkanlah daku di
tempat turun yang berkat dan Engkau adalah sebaik-baik Pemberi tempat.``
(Al-Mu`minun: 29).
Tanah yang dijadikan tapak masjid, meskipun mau diwaqafkan,
tetapi melalui rundingan dengan penjaga dua anak yatim yang memilikinya
Rasulullah membayarnya dengan harga yang berpatutan. Adalah disebutkan bahawa
tanah itu merupakan tanah kubur lama di dalam ladang kurma. Kuburan dipindah,
tanah diratakan dan polol-pokok kurma ditebang bagi tapak masjid. Kerja-kerja
pembinaan dilakukan dengan menggunakan bahan-bahan dari pokok kurma dan
batu-batu setempat. Tiangnya dari batang kurma, atapnya dari pelepah-pelepah
kurma dan lantainya dari batu-batu setempat dan tingginya melebihi ketinggian
orang berdiri. Masjid adalah hasil dari kerja yang sama dilakukan oleh
Rasulullah. Sejak itu dan dan dengan perubahan yang berlaku masjid barakah ini
berfungsi hingga kini.
(Johari Bin Yaman, Mengenali Rasulullah S.A.W. Nadi Minda
Resources, Rawang, Selangor, 2009:226 -230).
Puisi, permuziuman dan seni bina masjid yang dibina oleh
Rasulullah adalah merupakan bahan yang dicetuskan dan masjid adalah oleh
Rasulullah yang berkait dengan puncak tertinggi dalam skima takmilah (Allah).
Pembinaan masjid memberi impak tertinggi kepada khalayak ummah secara
horizontal dan memuncak tertinggi kepada Ilahi secara vertical yang
memartabatkan diri dan ummah itu sendiri.
Sekian.
No comments:
Post a Comment