July 22, 2014

Pintu Ke Ruang Terbuka Masjid

-->
BBB, 23 Ramadhan 1435 = 21 Julai 2014 (Isnin):


Konsep masjid seharusnya sentiasa terbuka bagi membolehkan sesiapa datang untuk beribadat tanpa kira masa. Tetapi di sebalik ideal sedemikian ada masalah-masalah. Di dalam masjid ada barang-barang berharga, walaupun tidak mahal, kadang-kadang jadi mangsa kecurian, termasuk tong derma. Sebab itu di luar dari masa kunjungan, jika tidak ada penjaga, maka perlu ditutup. Dalam masa biasa pun bahan-bahan berharga disimpan di dalam kamar bersebelahan mihrab. Kalau kita lihat Masjidil Haram, walaupun dikunjungi berterusan ada juga pintu-pintu, demikian juga Masjid Madinah.


Pintu selain dari digunakan untuk keselamatan mempunyai fungsi yang lebih dari itu.
Adanya pintu memberi keselesaan bagi jamaah bila pintu dibuka udara bersih dapat keluar masuk, kecuali masjid yang menggunakan penghawa dingin sepenuhnya. Selain daripada itu dapat menjimatkan tenaga letrik, kerana dengan membuka pintu cahaya dapat masuk dengan bebas.

Pintu selain daripada tugasnya membuka dan menutup ada fungsi estetiknya. Pintu tidak setakat pintu bangunan masjid, tetapi juga pintu bagi kawasan. Kalau kita lihat pintu utama untuk memasuki kawasan Masjid Salahuddin Abdul Aziz Shah, Shah Alam tiang bagi pintu begitu artistic. Setiap tiang yang berjumlah gasal itu di atasnya dikembangkan bagai tangan orang yang sedang berdoa yang mencetuskan ketenangan dan kekhusyukan yang sekaligus mengingatkan, masuk ke dalam kawasan masjid hendaknya secara berniat baik, seharusnya untuk membuat ibadat dan mendapat ketenangan. Tiang-tiang masuk ini kelihatan seperti berkeliling yang menjadi kita tidak pasti yang mana bermula dan yang mana berakhir. Ia merupakan ilham dan imaginasi arkitek tentang falsafah ketauhidan Tuhan Yang Maha Esa yang tidak mempunyai awal dan tidak mempunyai akhir. Tiang yang berbentuk tangan menengadah ini merupakan identiti tiang-tiang di masjid berkenaan contoh bahagian belakang masjid dengan antara bahagian tempat wudhu`.


Tanpa mengkhususkan kepada Masjid Salahuddin Abdul Aziz Shah, tetapi merupakan ciri-ciri pintu-pintu masjid, baik pintu besar atau yang kecil, maka daun-daun pintunya bersifat bulat-bujur memanjang ke bawah yang mencerminkan tunduk khudhuk yang melambangkan kepatuhan dan kekhusyukan di dalam ibadat dalam mendepani Allah Ta`ala. Ianya berbeza dari yang tegak secara empat segi ke bawah yang ketara memberi tanggapan lebih kasar dan kurang secocok dengan suasana di dalam sebuah masjid.
Memasuki ke masjid dari mana ruang sekalipun, adalah memasuki ruang terbuka yang dihampar tikar dan sajadah atau terus berlantaikan karpet sebagai sajadah.

Ruang terbuka `qa`ah` layak bagi sesiapan jamaah lelaki berada di bahagian paling hadapan tanpa mengira kedudukan. Mungkin dari satu segi mencerminkan sifat demokrasi di dalam Islam yang tidak mengambil kira dari segi kedudukan dan pangkat seseorang. Apa yang digalakkan di dalam Islam agar seseorang jamaah berawal ke masjid dan berada di bahagian hadapan lebih aula. Bahkan maksud Hadith, jika seseorang itu tau akan fadilah berada di bahagian saf hadapan, nescaya dia mau diundi, maka dia memilih untuk diundi. Dari segi hikmah pun berada di bahagian hadapan dan datang awal, kurang gangguan kesebokan dan tumpuan kepada beribadat lebih tinggi dan lama masa daripada datang secara kemudian.

Pada bahagian ruang terbuka terdapat mihrab yang bentuknya bulat-bujur berada pada bahagian hadapan dari bangunan. Fungsi awal bagi mihrab sebagai panduan mengarah kiblat dan tempat imam memimpin jamaah bersolat dan berhampiran juga dengan mimbar yang fungsi awalnya menjadi tempat yang lebih tinggi bagi khatib menyampaikan khutbah agar mudah dilihat oleh jamaah dan khatib sendiri dapat memandang jamaah secara lebih meluas. Mimbar selalunya dibuat dari kayu yang berukir awan larat dari elemen tumbuhan. Jika menggunakan hiasan ayat Qur`an maka pada bahagian atas.


Pada ruang masjid, terutama pada bahagian hadapan, tidak digalakkan menggunakan dekorasi dan hiasan yang terlampau banyak dan terlampau mewah, kerana boleh mengganggu konsentarasi dan kekhusyukan jamaah dalam beribadah, khususnya solat. Hiasan-hiasan digunakan biasanya pada bahagian atas dan keliling atas ruang masjid dihiasai dengan ayat-ayat Qur`an yang berhubung dengan masjid, berhubung dengan solat dan ingatan-ingatan yang menggalakkan diri untuk lebih dekat kepada Allah. Contoh sedemikian dapat dilihat pada Masjid Negara, Kuala Lumpur dan di masjid-masjid yang lain.


Di dalam hal dekorasi dan hiasan ini, perlu menjaga prinsip Islam, bahawa seni termasuk sastera dan seni-seni yang lain – termasuk Takmilah bahawa ianya jangan sampai melalaikan (Al-Syu`ara`: 224-227). Seni memang dicipta Allah, semua kejadian ciptaanNya adalah indah. Seni keindahan menenangkan, seharusnya ianya menjadikan kita kagum dan membesarkan Allah !

Sekian.

No comments:

Post a Comment