BBB, 25 Ramadhan 1435 = 23 Julai 2014 (Rabu):
Pembinaan masjid sudah berlaku sejak dari permulaan Hijrah 1435H.
yang lalu. Berbagai bentuk binaan masjid yang telah dibangunkan. Pembinaan
menurut kesesuaian dan mesra alam setempat. Asas utama ianya adalah mengarah ke
Kiblat dan mempunyai ruang untuk solat berjamaah. Untuk Solat Jumaat ruang
memuatkan minimum 40 jamaah (menurut Mazhab Shafie). Bentuk binaan menurut
kesesuaian alam sekitar, iklim dan budaya setempat. Jika di Alam Melayu pada
zaman tradisi dibina dari bahan kayu-kayuan setempat, beratap rumbia (lebih
kemudian bata) bertiang dan berbumbung kayu, berlantaikan papan, beruang dalam
dengan empat segi memanjang, mempunyai mihrab bahagian hadapan dan mimbar di bahagian kanan dihadapan.
Jika di kawasan kering tak berhujan seperti di padang pasir dibina dari
batu batan, krikil dan batang tumbuhan (khurma). Bangunan-bangunan awal menjadi
prototype bagi membangun masjid seterusnya. Ada
yang menonjol dengan masjid dari kayu seperti
terbinanya Masjid Demak, di Jawa dan dari batu terbinanya Masjid Umawiyyah di
Damsyiq, Masjid Jami` Isfahan
dan sebagainya. Dengan perkembangan dan pembinaan masjid yang banyak dan
antaranya yang menonjol dengan daya tarikan seninya, setengah berlaku ikutan di
samping ada pendekatan baharu. Namun berlaku apa yang kita istilahkan sebagai
`interarkitektualiti` dalam pembinaan masjid. Bermaksud dari segi pembinaan
sebuah masjid ada berlaku pengaruh dari `senibina` masjid atau masjid-masjid
yang lain., di samping ada kreativiti tambahan sendiri. Sebagai contoh Masjid
Bertingkat (tompang) di Demak sebagai prototype bagi Masjid Kampung Laut, Nilam
Puri Kelantan dengan penambahan dan ciri-ciri persendirian juga Masjid Tuk Tuan
Kemaman, bahkan pengaruh dan perubahan dengan yang lebih moden seperti Masjid
Dato` Dagang, Kampung Jawa, Selangor, Masjid Permatang, Kuala Selangor. Pada
masjid-masjid tradisi berkenaan berlaku pengambilan contoh dan pembaharuan dari
tempat lain atau kreativiti setempat. Contoh kalau dahulu menggunakan kayu,
tetapi kemudian dengan menggunakan batu (semin) dengan ciri-ciri tradisi dengan
beratap tumpang dan tambahan-tambahan yang lain.
Pembinaan masjid-masjid yang lebih baharu juga ada mengambil
contoh bahagian-bahagian dari masjid terkenal. Misalnya pintu gerbang bagi
Masjid Isfahan amat popular dan menjadi contoh bagi banyak masjid termasuklah
Masjid Al-Hasanah Bandar Baru Bangi. Contoh menara di Masjid Sulaimaniyyah di
Istanbul Turki menjadi ikutan bagi Masjid Salahuddin Abdul Aziz Shah, di Shah
Alam dan berbagai masjid lagi. Begitu juga kubah Masjid Ibn Talun di Mesir itu
menjadi ilham bagi pembinaan Kubah Terbesar di Masjid Salahuddin Abdul Aziz
Shah. Dan menara ini menjadi ilham bagi pembinaan bagi masjid baik di Selangor
dan negeri-negeri yang lain di Malaysia. Tiang-tiang di Masjid Damshiq pada
zaman Umawiyyah yang dilengkung dengan `arc` (gerbang), menjadi contoh seni
bina bagi Masjid Al-Nabawi, di Madinah kini.
Sesungguhnya pengaruh mempengaruhi, mencontohi sebahagian
dan kreativiti bersendirian banyak berlaku di dalam pembinaan masjid. Sesungguhnya
bagi mereka yang mengusahakan bagi pembinaan masjid adalah menjadi kebiasaan
bagi merangka plan pembangunan masjid mereka melawat ke berbagai masjid bagi
melihat contoh yang sebahagian menjadi contoh ikutan, bagi projek pembinaan
yang lebih besar tidak jarang AJK tidak saja melakukan lawatan ke masjid-masjid
dalam Negara, bahkan keluar Negara. Ini membawa kepada campuran elemen-elemen
yang menjadi tarikan sebagai bahan bagi pembinaan masjid yang mau didirikan. Sebenarnya
akhirnya tidak diketahui yang mana mempengaruhi dan dipengaruhi. Contohnya pada
kubah, menara, mihrab, pintu gerbang, pintu-pintu bagi masjid dan sebagainya.
Pengambilan berkait dengan elemen takmilah dalam mencari terbaik menurut
kemampuan. Campuran dari berbagai elemen sebagai kesatuan adalah juga merupakan
pencarian dari segi Takmilah bagi mendapat kesempurnaan dan keindahan
Dari interarkitektualiti membawa kepada apa yang kita dapat
mencirikannya sekurang-kurang kepada dua kategori masjid dari segi
interarkitektualiti, iaitu:
Ciri Khusus, bermaksud masjid-masjid yang memulakan ciri
tertentu yang mengistimewakan dirinya dengannya dan menjadi identitinya.
Misalnya Masjid Demak di Jawa. Keistimewaannya kerana ketuaannya dan terawal
setakat diketahui dan ciri senibinanya unik dengan beratap tumpang. Ianya
menjadi contoh bagi bangunan masjid yang
diikuti kemudiannya. Contoh bangunan Masjid Umawi di Damshiq yang tua dan
menjadi contoh bagi masjid-masjid lain contoh bagi tiang dalam Masjid Nabawi
kini. Dapat juga diambil conto m,asjid kini seperti Masjid Salahuddin dengan
kubah terbesarnya yang menjadi identity bagi masjid itu dan menjadi ikutan dari
segi kubah bagi pembinaan masjid di tempat-tempay yang lain.
Ciri Umum ialah masjid-masjid yang lain yang banyak terdapat
di Negara-negara Islam, termasuk di Malaysia yang jumlahnya begitu
banyak yang senibinanya lebih kurang sama identity adalah sama dan tidak begitu
berbeza antara satu sama lain dari segi interarkitektualitinya, tetapi melihat
kepada bentuk binaan orang segera mengenali bahawa itu adalah masjid.
Sekian.
No comments:
Post a Comment