BBB, 04 Ramadhan 1435 = 02 Julai 2014 (Rabu):
Seorang pengarang atau pengkarya, sebenarnya tidak menghasilkan
karyanya secara asli dari dirinya sepenuhnya. Sebelum berkelayakan menjadi
pengarang atau pengkarya dia adalah berada di dalam kategori khalayak yang
belajar di dalam berbagai-bagai keilmuan dan pengalaman sehingga melayakkannya
menjadi pengarang atau pengkarya. Selepas dari berkelayakan pun dia masih lemah
dan bergantung pada pengalaman orang terdahulu yang menghasilkan istilah dan
bahasa yang mempunyai makna dan maksud tertentu. Dia mengisinya dengan ilmu,
pengalaman, intuisi ilham seni dan menyusunnya dengan gaya bahasa sendiri, contoh:
Petang Condong
Petang condong tiba di usiaku
Membawa warna lembut ke wajahku
Serta mengubah pandanganku
Pada gerak dan tindak
Dan jalan yang kupilih
Pada sikap dan tanggap
Dan fikiran yang kuatur.
Petang turun perlahan
Membawa tenang ke dalam langkahku.
Kerana usiaku kian melengkung
Maka hidupku harus sederhana.
1990.
(T. Alias Taib, Petang Condong, Pustaka Cipta Sdn. Bhd.,
Kuala Lumpur, 1996: 88).
Secara sendirian kata-kata dalam Petang Condong tidak ada
yang baharu dan tidak ada yang sukar, tetapi dari kemampuan penyair
berimaginasi, menggunakan elemen matafora seperti `petang condong`, `warna
lembut ke wajahku` `petang turun perlahan` dan `membawa tenang ke dalam
langkahku` , membawa mood lembut dan rasa keinsafan, khususnya tentang larutnya
usia diri. Sifat kreatif penyair T. Alias Taib berjaya membawa suasana
insaf dan ketenangan diri. Namun dalam
bahasa biasa penggunaan bahasa merupakan `kitarkata` yang digunakan di dalam
berkomunikasi, tetapi tidak menambah apa-apa.
Namun ada kata-kata merupakan istilah yang berat dengan
makna, mempunyai sejarah panjang dan mempunyai fungsi penting di dalam sejarah
dari segi pendidikan dan peradaban. Misalnya seperti perkataan falsafah,
tauhid, adab, tamadun dan sebagainya.
Antara istilah yang bersejarah. kaya dan mendalam dari segi
makna ialah istilah:
MASJID
Penggunaan istilah `Masjid` diwarisi dari sejarah generasi
sebelum lagi.
Istilah `Masjid` antaranya diguna oleh Rasulullah s.a.w. antaranya dari penerimaan wahyu seperti peristiwa
Isra` Mi`raj (Masjidil Haram dan Masjidil Aqsa) dan ayat-ayat yang terdapat di
dalam Al-Qur`an. Terdapat di dalam al-Qur`an sebanyak 28 tempat yang menyebut
perkataan masjid (termasuk jamaknya masajid). Antara terbanyak di dalam surah
al-Baqarah enam tempat (144,149, 150, 191, 196, 217), al-Taubah tujuh tempat
(7, 17, 18, 19, 28,107, 108), al-Isra tiga (1, 1, 7), al-A`raf dua tempat (29
dan 31), al-Hajj dua tempat (25 dan 40) dan al-Fath dua tempat (35 dan 37) dan
surah-surah yang lain ialah al-Ma`idah (2), al-Anfal (34), al-Kahfi (21) dan
al-Jinn (18).
Menurut Tafsir al-Azhar bahawa masjid tertua ialah Masjidil
Haram yang didirikan oleh Nabi Ibrahim a.s. yang mendahului Masjid al-Aqsa. Ini
bererti berubah kiblat dari Masjidil Aqsa bererti perkembalian kepada kiblat
yang asal.
(HAMKA, Tafsir al-Azhar, Jilid 1,Pustaka Nasional PTE Ltd.,
Singapura, 2001:334).
Antara ayat-ayat menyebut `masjid dan masajid`:
Ayat Al-Qur`an bermaksud:
Janganlah engkau bersolat di masjid itu selama-lamanya.
Kerana sesungguhnya Masjid (Quba` yang engkau bina wahai Muhammad), yang telah
didirikan di atas dasar taqwa dari mula (wujudnya), sudah sepatutnya engkau
bersolat padanya. Di dalam masjid itu ada orang-orang lelaki yang suka
(mengambil berat) membersihkan (mensucikan) dirinya, dan Allah mengasihi
orang-orang yang membersihkan diri mereka (zahir dan batin).
Maka adakah orang yang mebangunkan masjid yang didirikannya
di atas dasar taqwa kepada Allah dan (untuk mencari) keredaan Allah itu lebih
baik, ataukah orang yang membangunkan masjid yang didirikannya di tepi jurang
yang (hampir) runtuh, lalu runtuhlah ia dengan yang membangunkannya ke dalam
api neraka ? dan (ingatlah), Allah tidak akan memberi pertunjuk kepada
orang-orang yang zalim.
Al-Taubah: 108-109.
FirmanNya lagi bermaksud:
Sesungguhnya yang memakmurkan masjid-masjid Allah ialah yang
beriman dengan Allah dan hari akhirat, dia mendirikan solat dan mengeluarkan
zakat dan dia tidak takut melainkan kepada Allah, semoga mereka itu tergolong
di dalam kalangan mereka yang mendapat pertunjuk (Al-Taubah: 18).
Nama masjid sebagai `ismu makan` (nama tempat, tempat sujud)
adalah dari akar kata sa – ja – da, iaitu perlakuan yang paling merendah diri
dalam rukun fi`li di dalam solat, lantaran itu nama bagi tempat bersolat dinamakan
`masjid` (tempat sujud) kinayah bagi semua ibadat yang dilakukan di masjid. Ini
bererti masjid walaupun dari segi maknanya tempat solat, tetapi masjid
digunakan sebagai tempat bagi aktiviti berbagai ibadat, pengajian, pendidikan
dan kegiatan kebajikan juga kemasyarakatan.
Dari perbincangan di atas dapat difahami bahawa masjid telah
wujud sejak zaman Nabi Allah Ibrahim a.s. Ka`bah yang dikenali dengan Masjidil
Haram telah didirikan oleh Nabi Ibrahim a.s. Konsep masjid itu diwarisi
Rasulullah s.a.w. Baginda sendiri mendirikan masjid-masjid zaman Madinah,
termasuk dalam penghijrahan ke Madinah, iaitu mendirikan Masjid Quba` dan
Masjid Al-Madinah.
Masjid seharusnya didirikan atas dasar taqwa untuk bersolat
dan beribadat.
Sekian.
No comments:
Post a Comment