BBB, 18 Ramadhan 1435 = 16 Julai 2014 (Rabu):
Masjid wujud di mana wujudnya komuniti masyarakat umat
Islam. Pembinaan masjid adalah bagi memenuhi tuntutan fardhu solat bagi
berjumaat dan berjamaah. Ruang yang diperlukan bagi memenuhi jumlah ahli jamaah
bagi solat Jumaat ialah sebanyak minimum 40 orang menurut Mazhab Shafie. Pada
zaman tradisi agak sukar di kampung-kampung untuk mendapat jumlah jamaah
sebanyak 40 orang. Sebagai bukti Shaykh Abdul Malik bin Abdullah (1633-1726M.)
Shaykh al-`Ulama` pada zaman pemerintahan Sultan Zainal Abidin (1888-1918) di
Terengganu terpaksa mengarang Risalah Naql yang membicarakan berbagai pendapat
mazhab dan ulama tentang jumlah yang wajib mendirikan solat Jumaat, kerana
sukar pada masa itu untuk mendapat bilangan 40 orang lelaki yang cukup syarat
bagi mendirikan solat Jumaat di sesebuah kampung (Shafie Abu Bakar, Shaykh
Abdul Malik Ibn Abdi`Llah (Tuk Pulau Manis) Ulama` Sezaman Dengan Shaykh Abdul
Rauf Singkel Dalam Konteks Pengislaman Terengganu, Institut Bahasa,
Kesusasteraan Dan Kebudayaan Melayu, Universiti Kebangsaan Malaysia, Kuala
Lumpur, 1973/74: Lampiran selepas hlm. 151).
Bayangkan bagaimana bentuk masjid pada zaman tradisi selain
dari masjid tradisi terkenal, iaitu Masjid Kg. Laut di Kota Bharu, Kelantan
(Abdul Halim Nasir, Mosque Architecture in the Malay World, Penerbit Universiti
Kebangsaan Malaysia, Bangi, 2004: 106-110).
Masjid tradisi di kalangan rakyat dan jamaah sudah tentulah
dibina di dalam sebuah kampung dan bersifat alamiah yang bahan-bahannya
terdapat di sekeliling penempatan sebagaimana rumah mereka juga dari bahan-bahan
alamiah yang sama. Bangunan tidak memerlukan arkitek yang canggih, hanya
memerlukan beberapa tukang yang dibantu oleh pekerja-pekerja biasa yang
biasanya dibina secara gotong royong. Bahan-bahan binaan dalam mana tiang-tiang
dari batang-batang pokok ditebang dari hutan, begitu juga lantai digergaji dari
batang pokok seperti kapur, cengal, kuin dan sebagainya, manakala atap diikat
pada kasau berbumbung berbentuk V terbalik adalah dari daun nipah atau rumbia
yang dijahit dengan rotan yang tulang bagi atap ini daripada bilah batang
nibung. Bentuk telungkup ini sesuai dengan cuaca yang memudahkan air mengalir
jika hujan dan angin menyusup ke dalam jika panas.
Tiang-tiang yang ditegakkan tidak ditanam dalam tanah,
tetapi ditagang dengan rasuk yang pada tapak tiang diletak atas alas batu.
Rumah tradisi termasuk masjid tidak menggunakan paku. Dinding sebagaimana
lantainya dari papan atau paling tidak dari belebas buluh yang dianyam semacam
tikar dipasang menjadi dinding sebagaimana rumah-rumah penduduk. Pendeknya
masjid adalah sebagaimana rumah tradisi yang bagi keperluan masjid, maka di
tengahnya adalah kosong bagi ruang jamaah. Selain dari bentuknya sebagai rumah
tradisi bertiang dan bertangga, mempunyai telaga (perigi) dan takungan tempat
wudhu`. Bangunan mesti mengarah kepada kiblat yang dikira ukurannya dari arah
bayang matahari. Yang membezakannya bahawa pada bahagian hadapan ditambah
dengan mihrab kecil terkeluar ke hadapan yang di dalamnya berdekatan dengannya
ialah mimbar daripada kayu. Biasanya masjid tradisi tidak pun mempunyai menara
tinggi.
Bangunan masjid tradisi yang bahannya dari kayu kini contoh
darinya masih terdapat dikampung-kampung, kecuali atap sudah ditukar kepada
zink atau bata. Bangunan mesra alam ini mempunyai daya estetik tersendiri.
Konsep estetika – termasuk di dalam takmilah merupakan aspek penting di dalam
skema takmilah yang melibatkan semua tahap tidak semestinya dari bahan yang
mahal yang dibawa dari luar umpamanya. Keasliannya, sifat alamiah, menggunakan
bahan-bahan tempatan yang berada di sekeliling, sederhana, asli bahkan harmoninya
dengan alam keliling adalah meningkatkan daya estetik dan amat menarik.
Bayangkan bagaimana pertama kali Rasulullah berhijrah dan
singgah beberapa hari di Quba` dan mendirikan Masjid Quba` dari batang, daun
kurma dan batu-batu bumi yang merupakan masjid pertama didiri oleh Rasulullah
s.a.w. Begitu juga masjid awal di Madinah yang didirikan oleh Rasulullah dari
bahan-bahan yang sama seperti Masjid Quba`. Masjid yang awal yang abadi di
dalam rakaman sejarah (biarpun sudah tidak ada zatnya yang asal) amat istimewa
dan mempunyai daya estetik dan menarik sebagai bangunan awal yang walaupun
datang kemudian bangunan yang hebat, maka dari segi sejarah dan kepurbaannya tidak
mampu ditandingi bangunan kini. Bayangkan juga masjid-masjid tradisi dikampung-kampung
yang dibina dari batang kayu dan papan, bertangga papan, beratap nipah yang harmoni
dengan alam keliling, tidak panas, kerana udara menembusi dan melalui ruang
atas di bawah atap dan ruang bawah lantai dan dinding yang menjadi ruang masuk
udara, sejuk dan terbuka. Bangunan sedemikian berada bersama alam kelilingnya
yang harmoni, bahkan bangunan tradisi yang tiang-tiangnya diletak atas pelapik
batu biasa ini boleh diangkat dan dipindah secara gotong royong ke lokasi yang
baharu.
Dari asas di atas berkembang pembinaan rumah kayu seperti
rumah peles, limas dan bungkus, sebagaimana juga bangunan masjid dari kayu juga
berkembang dan kekal pada zaman tradisi menjadi identiti masjid-masjid tempatan
dari kayu yang tidak sama dengan bangunan-bangunan masjid kini yang
mengkesampingkan kayu dan membinanya dari batu – rumah batu dan masjid dari
batu.
Sekian.
No comments:
Post a Comment