July 21, 2014

Menara Dan Tiang-Tiang Utama Masjid

-->
BBB, 22 Ramadhan 1435 = 20 Julai 2014 (Ahad):

Bahagian penting ketara kelihatan dari jauh dari bangunan sesebuah masjid dan mempunyai daya estetik ialah `menara`. Pembinaan menara tidak wajib, tetapi mempunyai kepentingan bagi menghebahkan azan bagi mendirikan solat-solat fardu lima waktu. Pembinaan menara bagi masjid mempunyai sejarah tersendiri.

Semasa di Makkah selepas Rasulullah s.a.w. menerima perintah solat lima waktu semasa peristiwa Isra` dan Mi`raj, dakwah dan solat tidak dapat dilakukan secara terang-terangan, kerana mendapat tentangan dan permusuhan dari kuffar Quraisy pada permulaan Islam. Apabila berlaku Hijratul Rasul s.a.w. ke Madinah, maka kaum muslimin menikmati kebebasan dari segi ibadat, bahkan sejak awal Hijrah Rasulullah s.a.w. mendirikan Masjid Quba` dan Masjid al-Madinah. Segera selepas Hijrah Rasulullah s.a.w. ke Madinah (ada yang berpendapat tahun ke 2H.) Rasulullah s.a.w. berbincang dengan para sahabat Baginda cara terbaik untuk mengingat dan memanggil orang-orang Islam menunaikan solat.


Berbagai-bagai cadangan timbul antaranya mencadangkan apabila tiba waktu solat, maka hendaklah dinyalakan api, meniup bunyi dengan menggunakan tanduk, menggunakan pukulan pada alat yang dinamakan `naqus` cara yang digunakan oleh kaum Kristian pada zaman itu dan ada yang mencadangkan dipukul batang kayu dengan pemukul kayu. Semua cadangan dipertimbangkan. Tapi menurut Abdullah bin Zaid seorang sahabat menyatakan dia bermimpi melihat seorang muslim menyeru orang bersolat dari sutuh (atap) dari masjid. Umar ibn al-Khattab tertarik dengan apa yang dinyatakan oleh Abdullah bin Zaid dan akhirnya disetujui cara `azan` dengan sokongan Rasulullah s.a.w.
Dengan 7 ungkapan seruan. Kemudian ditambah dengan ungkapan bila iqamah solat. Tukang azan yang utama ialah Bilal bin Rabah di samping beberapa yang lain.


Dari segi tujuan azan (bang) ialah untuk memberi tahu orang ramai untuk bersolat, maka untuk lebih jelas pemberitahuan azan dilakukan pada tempat tinggi seperti di atas sutuh bangunan. Bagi tujuan untuk mendapat tempat yang tinggi bagi pengumuman solat didirikan menara. Pembinaan menara bermula dengan idea yang mencadangkan beberapa kaedah menyeru kepada solat di dalam bidang kreativiti dinamakan ilham. Pengolahan dari ilham ini menimbulkan beberapa alternative cadangan yang terdedah untuk menjadi pilihan. Akhirnya pilihan seruan ungkapan azan jadi pilihan. Dari azan mencetuskan ilham memilh tempat tinggi yang melahirkan pembinaan menara. Di dalam penulisan – termasuk di dalam Takmilah, ianya merupakan proses penulisan pada peringkat awal. Menarik dari segi azan, proses pemilihan cara menyeru solat ini dibincang secara jamaah, melibatkan para sahabat dan cadangan-cadangan mereka yang akhirnya diambil keputusan secara berjamaah dan cara dan keputusan diperkenan oleh Rasulullah s.a.w.

Idea membina menara bagi azan adalah merupkan ilham bagi teknik penyampaian yang lebih baik. Namun akhirnya ialah melibatkan sentuhan estetik yang bersifat akidah dan elemen quddus. Bagi penyampaian seruan azan misalnya cukup dengan pembinaan sebuah menara sahaja. Sebuah menara dengan `satu` sahaja melambangkan `Ketunggalan Yang Maha Esa` yang melibatkan aqidah – Ilmu tauhid. Bagi meningkatkan kekudusan sebagaimana kubah mengambil bentuk bulat sebagai lambang sempurna, maka dari segi estetikanya, maka tiang menara naik ke atas biasanya dibina secara bulat sehingga pada kadar tinggi yang bersesuaian yang di puncaknya ada tunjuk langit (tajam, bulan sabit dan sebagainya yang boleh meningkatkan syiar dan kekudusan).


Di dalam perkembangan lanjut, khususnya pada zaman moden, muazzin atau dikenali dengan `Bilal` sempena dengan nama Tukang Bang Rasulullah s.a.w. tidak perlu naik le atas menara untuk azan, suaranya boleh dikumandangkan dengan pembesar suara sama ada dari menara atau dari mana arah yang gemanya meluas didengar. Tetapi menara tetap terus dibina sebagai budaya seni bina masjid dan berdaya estetik. Bahkan sebagaimana disaksi ada masjid yang membina lebih dari satu kubah (lebih kecil dari yang utama di tengah), maka demikianlah dengan menara ada masjid-masjid yang mendirikan menara lebih dari satu. Fungsinya lebih bertujuan estetik, tetapi dirai dari segi falsafahnya. Selain dari kebiasaannya mengambil bentuk bulat yang sempurna, maka menara jika dibina lebih dari satu, maka dibina di dalam jumlah gasal, sama ada tiga, lima atau tujuh, lantaran Tuhan Tunggal gasal, maka bilangan gasal jadi keutamaan. Kaedah jumlah ini juga pada bilangan kubah, bilangan mata anak tangga dan sebagainya. Lantaran itu kita dapati misalnya:

Masjid Putrajaya       1  menara
Masjid Shah Alam    4 +  1  kubah  (rukun Islam)
Masjid al-Azhar        5 
Boleh berjumlah 6 menara sebagai rukun Iman.  

Jadi pembinaan menara asalnya bersifat fungsional, tetapi kemudian melibatkan falsafah ketuhanan dan elemen estetik, bahkan menjadi identiti bagi masjid.


Sebagaimana tiang menara biasanya bersifat bulat sebagai lambang sempurna yang mencerminkan kesempurnaan Yang Maha Sempurna, demikianlah di dalam binaan masjid, tiang-tiang, khususnya tiang-tiang di dalam ruang dalam masjid juga mengambil bentuk bulat. Dengan tiang-tiang berbentuk bulat kurang gangguan kepada jamaah dari jika dibuat dengan bentuk segi empat umpamanya yang tidak licin dan mengganggu pandangan.


Demikianlah pembinaan tiang, khususnya menara memainkan peranan melengkapkan seni bina masjid dengan falsafah ketauhidan dan elemen estetik. Bayangkan kesemua elemen ini bersatu terhimpun bersama dengan seni suara berelemen qudus seni  menyentuh ketenangan hati nurani, katakan ketiga muazzin mengalunkan azan diwaktu subuh tenang memecahkan keheningan pagi menyeru hamba Allah kepada solat. Ketika itu kemerduan seni suara, pengagungan terhadap Maha Cipta, estetika seni bina  dan suasana hening bersatu kudus-luhur dalam jiwa mengagungkan Maha Pencipta.

Sekian.              

No comments:

Post a Comment