BBB, 02 Ramadhan 1435 = 30 Jun 2014 (Isnin):
Merujuk kepada skima Takmilah yang mempunyai tujuh tahap
itu, tahap tertinggi tahap `Kesempurnaan Ilahi`, manakala pada tahap bawah
tahap `Ketidaksempurnaan Insani` yang mengingini kesempurnaan. Tahap bawah
(kanan) adalah tahap terpenting di dalam skima dan pergerakannya. Tahap ini
jika di dalam bidang penulisan dikenali sebagai `pengarang` dan pada tahap
kreativiti yang lain ialah `insan kreatif`` itu sendiri. Untuk berada pada
tahap pengarang yang mungkin dikenali sebagai penyair, cerpenes, novelis ,
pengkritik dan sebagainya tidak semudah sebagaimana mungkin dijangka.
Kepengarangan terbina di dalam masa yang panjang yang antaranya bermula dari
tradisi lisan, membawa kepada tradisi tulisan
yang berkembang menurut bidang-bidangnya membawalah kepada moden. (Sahlan
Mohd. Saman – Shaiful Bahri Md. Radzi, (Penyunting), Persuratan Melayu, Tradisi
Ke Moden, Penerbit Universiti Kebangsaan, Bangi, 2014: 17-99). Dia mungkin
penyair, cerpenis, novelis, dramatis dan pengkritik. Satu hal yang perlu, dia
adalah seorang yang berilmu, mungkin lulusan universiti di dalam bidang
penulisan kreatif atau jika tidak lulus universiti mempunyai keilmuan yang
diusahakan. Mungkin ilmu dan pengalamannya lebih baik dari seorang yang lulus
universiti, tetapi yang paling penting dia mesti menulis di dalam bidangnya.
Penulisannya mungkin tidak semudah diterima dan terpaksa berjuang di dalam
bidang penulisan dan selepas ditolak, tetapi terus berdegil dan menulis
akhirnya hasil tulisannya diterima. Menjadi pengarang terkenal tidak setakat
menulis, tetapi mengambil masa yang panjang untuk membuktikan kualiti
penulisannya di kalangan khalayak. Dengan mutu penulisannya dia mungkin
diterima khalayak sebagai seorang `Sasterawan Negara` dan sebagainya.
Kepimpinan juga adalah melalui kreativiti. Ada pendekatan yang diambil yang membawanya
kepada kejayaan. Nabi Muhammad Rasulullah s.a.w. adalah seorang pemimpin,
tetapi oleh kerana dia seorang Rasul, maka sering digambarkan kepimpinannya
sebagai `campur tangan dari atas` - Allah, sehingga kelihatan baginda sebagai
`dipandu secara automatic` dari atas. Tanpa menafikan hakikat – demikian juga pada
semua, `Muhammad` sebagai manusia berjihad menempuh rintangan, ugutan, ancaman
bunuh, peperangan dan diplomasi sebelum berjaya menyempurnakan dakwah keislaman
(al-Ma`idah: 3) dan mendirikan Negara Islam di Madinah.
`Muhammad` sebagai insan bukan di luar dari skop manusia
yang dilahirkan oleh seorang ibu `Aminah` dan seorang ayah `Abdullah` hidup
dalam suasana budaya Arab beriklim panas padang pasir, mendapat kasih sayang
seorang ninda `Abdul Muttalib` selepas kematian bapanya dan digalang ganti
kasih sayang oleh bapa saudaranya Abu Talib selepas nindanya meninggal. Dari
didikan mereka berdua dan dengan keinsafan tentang dirinya yang yatim piatu
memurni dan menginsafkan jiwa Muhammad dan menjadi sebagai seorang yang
berperibadi tinggi.
Muhammad tidak terlepas dari lingkungan budaya mesyarakat
Arab yang pada masa kecilnya mengembala kambing dan pada masa remajanya
mengikuti bapa saudaranya Abu Talib berniaga ke Sham dan kemudian secara
sendiri membawa dagangan Saydatina Khadijah bt. Khuwailid berulang alik
berniaga ke Sham.
Tanpa menafikan kehendak Tertinggi
terhadap Muhammad, tetapi interaksi Muhammad dengan tokoh-tokoh perniagaan dan
ilmuan, lebih dari interaksinya dengan pedagang-pedagang yang datang ke Makkah
mendedahkan Muhammad yang sempurna akal dan jiwa bukan saja dengan kemahiran
perdagangan, tetapi juga hikmat dan kebijaksanaan, misalnya interaksi Muhammad
dengan Pendita Buhaira semasa di perjalanan bersama bapa saudaranya Abu Talib
dan interaksi dengan tokoh-tokoh peniaga, rahib dan ilmuan dalam pemergian
perdagangan kali kedua ke Sham lebih mematang dan membijaksanakan Muhammad.
Muhammad menjadi orang yang dipercayai Khadijah sehingga melamarnya menjadi
suaminya dan dipercayai masyarakatnya sehingga di dalam pertikaian untuk
meletakkan kembali Hajarul Aswad di penjuru Ka`bah Muhammad menjadi orang kepercayaan
menyelesaikan pertikaian dengan adil dan memberi puashati kepada semua pihak.
(Zulkifli Mohd. Yusoff, Noor Naemah Abd. Rahman, Biografi Muhammad bin
Abdullah, PTS Islamika Sdn. Bhd. Batu Caves ,
Selangor, 2011:31-38).
Selepas Nabi Muhammad dilantik
menjadi Rasul Baginda mengambil tindakan bijaksana membentuk kumpulan jamaah
Islam awal iaitu Saydatina Khadijah isteri Baginda sendiri, Zaid bin Harithah,
Ali bin Abi Talib, Abu Bakar diikuti Uthman ibn Affan, Zubair bin Awwam, Sa`ad
bi Abi Waqqas, Abdul Rahman bin Auf dan Talhah bin Ubaidillah yang disifatkan
mereka sebagai `al-sabiqun al-awwalun` (Zulkifli Mohd Yusoff, Naimah Abd.
Rahman, Bigrafi Muhammad bin Abdullah, 2011: 47).
Rentetan perjuangan Rasulullah dan
dakwah mencermin kebijaksanaan dan kreativiti Baginda dengan menjalankan dakwah
secara rahsia dan terbuka, berhijrah ke Habasyah, mengatur strategi perutusan
ke Madinah (Bai`ah al-`Aqabah – Pertama dan Kedua) dan seterusnya berhijrah ke
Madinah.
Dalam kata yang lain perutusan
Rasulullah s.a.w. membawa agama Islam berdepan dengan banyak halangan dan
rintangan. Dengan kebijaksanaan Baginda mengatur strategi semasa di Makkah,
termasuk membuka pusat dakwah dan pendidikan di rumah Al-Arqam bin Abi Al-Arqam
dapat menarik antaranya yang sebelumnya `musuh` seperti Umar Ibn Al-Khattab dan
Abu Zar Al-Ghifari, bergabung di dalam jamaah Islam. Dari ketrampilan strategi
dan kreativiti mengatur dakwah dan perancangan Islam makin mendapat kekuatan.
Sesungguhnya di dalam apa bidang jua termasuklah penulisan perlu ada ilmu dan
kebijaksanaan, lebih dari itu ada kretiviti dan perlaksanaan yang dapat membawa
kepada kejayaan.
Sekian.
No comments:
Post a Comment