BBB, 07 Ramadhan 1435 = 05 Julai 2014 (Sabtu):
Bagi teori Takmilah yang menilai karya kreatif mau melihat
karya sama ada puisi atau prosa terhasil seindah mungkin, melalui prosa kreatif
menampilkan keragaman persoalan yang mungkin menimbulkan konflik dan menuntut
penyelesaian dan peleraian secara kreatif dan memuaskan, maka di dalam
membicarakan Surau Al-Umm tidaklah banyak sangat persoalan. Satu ciri takmilah
bahawa selain dari mendukung elemen estetik yang dapat diperkayakan dengan
elemen keislaman, juga mendukung elemen akli yang mempertingkatkan elemen-elemen
keislaman misalnya melalui pengajian Hadith, tafsir dan keilmuan-keilmuan
keislaman yang lain.
Selepas pihak PKNS menyerahkan (bukan bermaksud memiliki
secara tetap, walaupun usaha dilakukan ke arah itu), bahawa surau terawal itu
berjaya berfungsi menjadikannya tempat beribadat di samping menjadikan faktor
menyatukan masyarakat setempat yang pada masa itu penduduknya adalah terdiri
dari sebahagian seksyen yang ada sekarang. Selain dari menjadi tempat bersolat
fardu secara berjamaah, terutama maghrib, isya` dan subuh turut diadakan
pengajaran-pengajaran. BBB sebagai Bandar Ilmu tidak kurang dari tenaga-tenaga
ilmuan.
Satu budaya keilmuan yang baik bahawa selepas subuh diadakan
tazkirah ringkas oleh imam-imam yang memimpin solat subuh. Antaranya dengan
membaca kitab seperti Al-Hadith al-Arba`1n al-Nawawiyyah yang diulas oleh
Mustafa Abdul Rahman yang Penulis turut membacanya yang memakan masa lama untuk
menghabiskannya, juga mengubah kepada pembacaan kitab-kitab lain dari masa ke
masa. Pengikut-pengikut Jama`ah Tabligh juga diberi peluang sama membaca kitab-kitab
mereka berselang pagi hinggi kini.Tetapi pada waktu-waktu selepas maghrib
hingga isya` ada guru-guru yang tinggal di sekitar surau secara sukarela
mengajar terutama dari Fakulti Islam UKM. Mereka seperti Imam Supaat bin Abdul Rahman yang pernah menjadi Pengerusi Surau Al-Umm dan mengajar Hadith dan lain-lain, Dr. Abdullah Ibrahim
yang mengajar antaranya fiqh, Dr. Abdul Wahab Salleh (sebelum beliau ke Mesir
membuat Ph. D) mengajar tafsir, Dr. Mahmud Saedon yang mengajar tasawuf.
Penulis sendiri mengajar kitab Fiqh Sabil al-Muhtadin oleh Muhammad Arshad
al-Banjiri yang memakan masa beberapa tahun lamanya, itupun tidak habis
membacanya. Penceramah-penceramah juga dijemput menyampaikan ceramah, terutama
pada tarikh-tarikh sambutan tertentu.
Kembali kepada peringkat permulaan, oleh kerana masjid
secara rasminya belum ada di UKM dan kadang-kadang bila hari-hari perayaan
penduduk ramai pulang ke kampung, maka tiada solat Hari Dua Hari Raya dan
pernah juga ditiadakan solat Jumaat, maka untuk solat dua hari raya diadakan
oleh surau. Misalnya untuk sambutan Idul Adhha bagi kali pertama selepas Bangi
dihuni, maka diadakan sambutan Hariraya Idul Adhha pada 10 November 1978 (9
Dhul Hijjah 1398) di Surau Al-Umm dengan Penulis sendiri menjadi Khatib dan
Imam. Walau bagaimana pada tahun permulaan ini belum ada upacara qurban. Oleh
kerana Hariraya Idul Adhha ini jatuh pada hari Jumaat, maka bagi solat Jumaat
Penulis pergi ke Masjid Kajang.
Oleh kerana Surau al-Umm pada peringkat awal menjadi tumpuan
penduduk bagi semua jenis perumahan dan apabila perumahan 1/3 bertambah dengan
jenis rumah kipas, jalan 1/7 dan Jalan 1/9 dibangunkan perumahan pada
tahun-tahun 1980an , maka pada peringkat permulaan penduduk-penduduk di tempat
berkenaan datang menunaikan solat berjamaah di surau al- Umm. Maka Surau Al-Umm
yang asalnya rumah Semi D itu menjadi sempit, maka usaha membesarkannya
dilakukan mulai pada pertengahn 1980an dengan menambah atas jalan masuk dan
bahagian kiri kanannya dengan lantai playwood. Lantai ini tidak kukuh dan rosak
sebab itu pada akhir 1980 ditambak dijalan masuk dan disemen serta dipasang
dengan tail. Dengan perluasan ini menambahkan ruang bersolat dan membolehkan
ramai hadir mengikuti kegiatan keilmuan dan ceramah. Misalnya pada hari-hari
minggu diadakan kelas-kelas agama oleh kalangan muslimat dan bahasa Arab.
Ceramah-ceramah jemputan yang dipanggil dan pendengar berada di dalam suasana
yang lebih selesa.
Untuk membantu mengurus kebersihan surau dan azan masuk
waktu dan juga menjadi imam bagi solat-solat bagi waktu-waktu tertentu surau
Al-Umm memberi peluang kepada pelajar tempatan yang belajar khususnya di UKM
tinggal di bilik bahagian atas. Sejak peluang ini diberi boleh dikatakan tidak
ada masa kosong bilik-bilik yang ditawarkan itu dihuni. Tapi lebih ramai
pelajar-pelajar lanjutan dari luar negeri (biasa Indonesia ) yang mengambil
kesempatan, tapi kurang dari pelajar-pelajar tempatan. Mereka juga memberi
khidmat mengajar selain dari menjalankan tugas-tugas yang dikehendaki.
Sepanjang 1980an hingga 1990an perjalanan surau dapat
dikatakan tenang ditadbirkan oleh AJK-AJK yang dilantik. Ada cadangan pada awal
1990an untuk membangun surau baru di tapak masjid yang disediakan dan pernah
ditubuhkan jawatankuasa pembangunan dan pungutan wang dari ahli kariah
dijalankan bagi membina surau baharu, tetapi rancangan ini tergantung, masalah
utama yang dihadapi ialah masalah kewangan, sedangkan urusan berhubung dengan
tanah belum dijalankan.
Kini Surau Al-Umm yang sudah berusia 36 tahun kelihatan
lusuh dan ketinggalan berbanding dengan surau-surau lain yang indah bermunculan.
Sekian.
No comments:
Post a Comment