BBB, 30 Muharram 1436 = 23 November 2014 (Ahad):
Menyebut Al-Qur`an, sebenarnya tidak perlu dikaitkan dengan
pengenalan yang lain, lantaran ianya begitu makruf sebagai Kitab Suci Islam
yang dapat dimanfaat bukan saja oleh orang Islam, tetapi juga oleh alam
seluruhnya – termasuk bagi yang bukan Islam. Namun al-Qur`an sendiri
menisbahkan dirinya sebagai Qur`an Mubin
(Al-Hijr: 1), Al-Qur`an Al-Azim (Al-Hijr: 87), Al-Qur`an Al-Hakim (Yasin: 2),
Al-Qur`an Al-Majid (Qaf: 1),Qur`an Karim (Al-Waqi`ah: 77) Qur`an Majid (Al-Buruj:
21), Qur`an Arabiyyan (Taha: 113 &
Al-Zumar: 28 & Fussilat: 3 & Al-Shura: 7 & Al-Zukhruf: 3).
Al-Qur`an yang
terhimpun di dalam 114 surah itu, menurut perhitungan yang umum menurut Hamka di
dalam Tafsirnya berjudul Tafsir Al-Azhar ialah berjumlah 6,236 ayat. Bermula
turun dengan ayat Surah Al-`Alaq - Iqra`
(Al-`Alaq: 1 – 5) dan berakhir dengan ayat (Al-Ma`idah: 3) yang diturunkan pada
Hajjatul Wada`.
(Hamka, Tafsir Al-Azhar, Jil. 1, Pustaka Nasional PTE Ltd.
Singapura, 2001: 7)
Penisbahan juga dibuat menurut bidang yang menjadi tumpuan
pengkaji secara releven . Misalnya Qur`an Kitab Perlambagaan Umat Islam bagi
yang mengkaji dan cenderung melihat dari segi perlembagaan dan memangnya wujud
ayat-ayat yang menyebut aspek-aspek perlembagaan khusus. Ada yang mengkaji
tentang pertunjukan-pertunjukan dari Al-Qur`an dan menyebutnya sebagai Kitab
Hidayah (Al-Baqarah: 2), bahkan bagi yang meminati mengkaji tentang bahasa dan
sastera milihatnya sebagai sumber bahasa dan sastera, bahkan ianya sumber bagi
semua bidang ilmu. Kata Abdul Rahman Jalaluddin bin Abi Bakr al-Sayuti
al-Shafie (m.991H.) di dalam kitabnya berjudul `Al-Itqan fi `Ulum Al-Qur`an:
``Dan Kitab kita Al-Qur`an Dia adalah tempat sumber ilmu
pengetahuan dan membuak dengannya, daerah matahari ilmu dan tempat naiknya,
Allah Ta`ala melahirkan darinya ilmu bagi setiap suatu dan ternyata padanya
pertunjukan dan panduan, maka engkau lihat setiap bidang pelajaran didapat
daripadanya dan kepadanya menjadi pegangan.``
(Jalaluddin Abdul Rahman Al-Sayuti, Al-Itqan fi `Ulum
Al-Qur`an, Dar al-Kutub al-Ilmiyyah, Beirut, Lubnan, 1424=2003: 9).
Al-Qur`an adalah sumber segala ilmu pengetahuan. Ada yang
membandingkan ianya sebagai `Alam Kecil` yang mengandungi di dalamnya maklumat
segala alam sebagai`Alam Besar`. Setiap bidang yang dikaji boleh didapat
daripadanya. Kata Jalaluddin al-Sayuti lagi:
``Para fuqaha` menmgambil istinbat daripadanya hukum-hukum,
dikeluarkankan daripadanya hukum halal dan haram, pakar bahasa membina daripadanya
kaedah-kaedah i`rabnya, dirujuk kepadanya
bagi diketahui salah bahasa dari benarnya, pakar bidang Bayan mendapat
pertunjukan daripadanya tentang keelokan
susunan kalam, mengambil iktibar daripadanya
kaedah-kaedah balaghah dan jenis kalam, padanya kisah-kisah dan berita-berita yang memberi ingatan kepada mereka yang bermata hati. Padanya
nasihat dan tamsil ibarat kepada yang mempunyai fikiran dan mengambil iktibar
dan ilmu berbagai yang tidak diketahui had batasnya, kecuali oleh yang
pakar di dalam bidangnya.``
(Jalaluddin Abdul Rahman Al-Sayut, 1424/2003: 9).
Lantaran Al-Qur`an menjadi sumber keislaman dan ilmu pengetahuan, maka Saidina `Uthman bin Affah
r.a. meriwayatkan daripada Nabi s.a.w bersabda bermaksud:
``Sebaik-baik kamu ialah orang yang belajar Qur`an dan
mengajarkannya.``
(Ibn Kathir Al-Hafiz, Kitab Fada`il Al-Qur`an, Dar al-Qiblat
al-Thaqafah al-Islamiyyah, Jeddah, 1408/1988: 104).
Al-Qur`an adalah disifatkan sebagai Mu`jizat Utama bagi
Rasulullah s.a.w. baik dari segi kepelbagaian
ilmunya, bahkan dari bahasa dan sasteranya. Menurut catatan Hamka.
``Maka menjadi kepercayaanlah bagi seluruh bangsa Arab,
selama 14 abad hingga sekarang bahawa mereka tidak sanggup menyusun lagi kata
lain untuk menandingi balaghah dan fasahah Al-Qur`an. Kelemahan meniru itu
bukan kerana dilarang, bahkan ditantang supaya dicuba. Maka Al-Qur`an itu
sendirilah yang mengelukan lidah dan tangan orang buat menirunya. …
Seorang Ahli Bahasa yang besar, Sasterawan Terkemuka di
zaman Nabi iaitu Al-Walid bin Al-Mughirah seketika diminta oleh Abu Jahal
(musuh Islam), bagaimana kesannya tentang susunkata Al-Qur`an itu telah
menyatakan, ``Demi Allah tidak ada di kalangan kita yang sepintar saya menilai
syair-syair yang mengenai Rajaznya dan Kadhibnya. Demi Allah apa yang diucapkan
oleh Muhammad itu tidak dapat diserupakan dengan sembarang syairpun. Demi Allah
kata-katanya ini manis didengar, indah diucapkan, puncaknya menimbulkan buah,
dasarnya memancarkan kesuburan. Perkataannnya selalu di atas dan tidak dapat
diatasi, dan yang dibawahnya mesti
hancur dibuatnya.``
(Hamka, Tafsir Al-Azhar, 2001: 14).
Al-Qur`an adalah Kalam Tuhan sekalian alam yang membicarakan
kesegalaan. Darinya bidang-bidang keilmuan Islam lahir dan terus menjadi
kajian,keindahannya terus digali dan menjadi sumber sastera dan bahasa daripadanya juga menjadi sumber bagi kajian
ilmu-ilmu sains moden dan berapa pula dari pengkaji-pengkaji yang menerima
Islam kerana mendepani kebenaran Al-Qur`an. Al-Qur`an adalah Kalam Tuhan Rahmat
kepada sekalian Alam.
Sekian.
No comments:
Post a Comment