November 18, 2014

Perundangan Dan Falsafah Takmilah

BBB,  24 Muharram 1435 = 17 November  2014 (Isnin):
Setelah membicarakan tentang  Kanun Hukum Jenayah Syariah, sejak lebih sepuluh hari lepas – Sempena dengan:


Multaqa Sultan Sharafuddin Idris Shah Dan Seminar Jenayah Syariah
Dirasmikan oleh DYMM Sultan Sharafuddin Idris Shah, Sultan Selangor
Bertempat  di ODT Dewan Jubli Perak, Bangunan Sultan Abdul Aziz Shah Alam pada  08 November 2014 = 13 Muharram 1436, maka setelah menulis sebanyak 10 buah artikal berhubung dengan Seminar dan Forum berkenaan tercetus semacam  `Ilham`  yang melihat bahawa Perundangan, termasuklah kanun Jenayah Shariah yang sebahagian daripada undang-Undang itu tidak lain dari aturan, tatacara, kanun atau hukum  yang  menggunakan mekanisme undang-undang  bagi memantapkan peraturan dan mengembalikan yang terkeluar dari  aturan kembali  kepada landasan aturan yang asli dan tabi`I yang  sempurna  dan selamat . Konsep berada di atas landasan yang betul ini bukan saja pada manusia, tetapi juga pada makhluk kejadian yang lain yang menurut undang-undang dan aturan alam ciptaan Allah menyebabkannya selamat yang sesuai dengan fitrah Islam sebagai agama `selamat dan sejahtera`  Di dalam hal ini kata Maulana  Sayyid Abul A`la Maududi:
``Everyone can see that the universe we live in is an orderly universe. There is law and order among all the units that comprise this universe. Everything is assigned a place ia a grand scheme which is working in a magnificent and superb way.  The sun, the moon, the stars and in fact all the heavenly bodies are knit together in a splendid system.  They follow an unalterable law and do not make even the slightest deviation from their ordained course. The earth rotates on its own axis and in its revolution round the sun scrupulously follows the  path laid down for it. Similarly, everything in the world, from the little whirling electron to the mighty nebulae, invariably follows its own laws``
(Maududi,  Abul  A`la, Towards Understanding Islam, Islamic Publications Limited, Lahore, Pakistan, 1972: 2)
 Lebih penting lagi kepatuhan pada aturan-aturan alamiah yang fitri ini, bukan saja berlaku pada  alam jamadi,  tetapi pada manusia yang mempunyai  akal, jiwa dan rasa, mempunyai daya ikhtiar dan pilihan yang bertindak dan mengambil keputusan dan menerima akibat dan balasan. Makhluk pilihan ini pada hakikatnya turut patuh pada aturan-aturan. Sebagai contoh manusia patuh kepada aturan-aturan dari segi pertumbuhan jasmaninya dari bayi, menjadi kanak-kanak, orang muda,  dewasa, warga emas dan meninggal. Tubuh jasmaninya mesti menurut peraturan biologi, mesti makan minum, tidur dan jaga, perlu rehat, berusaha  dan menemui pengakhiran penghidupan.
Tetapi manusia dalam menuju kepada tingkat kesempurnaan,  bukan saja hidup secara biologi, tetapi juga  perlu kepada mekanisme bagi meningkatkan kualiti diri dengan  belajar, bekerja dan berkeluarga, perlu hidup bermasyarakat dan menjunjung nilai agama dan berhasrat membina keluarga yang salih menurut garisan akidah dan syariatnya. Menurut Prof. Dr. Yusuf Al-Qaradhawi:
``Di bawah bayangan syariat Islam terbinalah  `manusia salih`` yang mengetahui hak Tuhannya ke atas dirinya. Lantaran dia menyembah-Nya  (beribadat kepada-Nya) dengan mendirikan syiar-syiarnya dan melaksanakan perundangan-Nya. Sebagaimana juga dia menyembah Tuhannya dengan ilmu yang bermanfaat dan amalan yang  salih. Dia juga mengetahui hak dirinya lalu dia menyenangkannya dengan perkara yang baik dan menyucikannya dengan perkara salih. Dia juga mengetahui hak masyarakatnya  ke atas dirinya, dia memberikan kepada masyarakat sebagaimana dia mengambil dari mereka.``
(Yusuf Al-Qaradhawi, Islam Holistik, Praktikal, Sesuai Di Setiap Tempat Dan Masa, (Terjemahan Dr. Juanda Jaya), Syabab Book Link, Bangi, Selangor, 2012: 17).
Islam menawarkan keselamatan dengan mematuhi aturan-aturan. Alam yang mnurut aturan adalah selamat dan Islam. Demikianlah dengan diri manusia yang mengikut aturan adalah selamat dan Islam
Firman Allah bermaksud:
Apakah lain dari agama Allah kamu mencari  (?), pada hal kepadaNya  selamatnya  (menyerah diri, mengikut aturan) yang berada di langit dan bumi. (Ali Imran: 83).
Mereka seperti di atas adalah patuh dari segi kejadian dan peraturan lahiri.
Tetapi sebagaimana disebut, bahawa manusia bukan makhluk jamad dan static, mereka bergerak dan aktif, tetapi tidak jarang pula selain dari menurut peraturan, namun ada yang menyimpang oleh dorongan nafsu yang cenderung kepada nafsu ammarah yang melakukan kejahatan, tamak haluba, menipu dan berbagai-bagai kemungkaran. Bagi mereka yang seumpana ini apa yang mereka bawa ialah kerosakan dan kemusnahan.
Jika bagi tumbuhan dan binatang, maka jika ada di kalangannya yang rosak, misalnya pokok jika  buruk dan berulat, maka untuk menjaga keselamatan bahagian dan pokok yang lain dari berjangkit maka perlu dipotong atau dimusnahkan semuanya, maka demikianlah dengan manusia ada yang rosak dari segi fizikal dan akhlak dan merosak orang lain seperti melakukan jenayah, maka lantaran itu sebagai pokok yang rosak dan perosak ini perlu dipotong atau dibasmikan langsung. Mekanisme bagi membaiki kerosakan ini ialah undang-undang. Peranan undang-undang ialah aturan dan hukuman tertentu dikenakan kepada pesalah-pesalah yang tidak lain bagi memperbaiki dirinya dan juga menyelamatkan orang lain diakibatkan tindakan-tindakan yang menyalahi undang-undang.
Dilihat dari segi falsafah Takmilah, melihat bahawa Pencipta bersifat `Kamal` - Sempurna (dan sifat-sifat sempurna yang lain), maka pada ciptaanNya tercermin kesempurnaanNya . Makhluk, khususnya manusia, berusaha meningkatkan diri kepada menyempurnakan diri, bukan setakat dari segi tabii saja, seperti patuh pada peraturan tabii alam, tetapi melengkapkan diri meningkat kepada Kesempurnaan` yang tidak mungkin tiba pada peringkat kesempurnaan hakiki, tetapi membayangkan bahawa manusia bergerak meningkat dari segi kualiti diri menjadikan diri `Insan Kamil` - yang tiba padanya hanya Rasulullah. Di samping peningkatan yang berlaku, ada sebahagian daripada mereka yang terbantut, rosak, melakukan kesalahan yang merosakkan diri dan lebih dari itu membahaya dan merosak yang lain. Penggunaan undang-undang dilihat sebagai mekanisme  dan usaha bagi mengembalikan insan  yang rosak itu dengan pengajaran-pengajaran seperti hukum-hukuman yang dapat menginsaf dan mengembalikannya kepada landasan yang sebenarnya. Konsep Takmilah bukan saja berlaku pada peringkat pemulihan, tetapi jika penghapusan dan pemusnahan terpaksa dilakukan, maka ianya juga adalah cara mentakmilah, khususnya bagi orang lain dari dirosak yang mempunyai penyakit yang merosakkan. Dalam hal Ini fungsi Takmilah memulih dan meningkatkan kualiti diri dari peringkat paling rendah kepada peringkat tertinggi. Namun kualiti Takmilah ada tahap tertinggi, tetapi tidak sama tahap pencapaian antara satu  dengan yang  lain.

Sekian.

No comments:

Post a Comment