BBB, 26 Muharram 1436 = 19 November 2014 (Rabu):
Berguru pada alam berdasarkan pada pengalaman manusia membina kehidupan berkeluarga , berjiran
tetangga dan berkampung-desa. Berdasarkan pada pengalaman
tercipta aturan, adat dan adab dalam kehidupan. Aturan yang menjadi adat dan adab
sebagai panduan ini diungkap, dihafal, bahkan digubah dalam bahasa yang indah
agar mudah diingatkan dan senang dijadikan panduan. Contoh pantun betapa tinggi
dipandang tentang adat dan adab yang
menjadi aturan:
Dari Makasar
langsung ke Deli;
Hidup di dunia biar beradat,
Bahasa tidak
berjual beli.
(Sekalung Budi, Seuntai Bahasa, DBP, Kuala Lumpur, 1990: 37).
Betapa adat dipegang dan menjadi panduan sebagai
perlembagaan hidup dapat difahami dari ungkapan adat (teromba) berikut:
Adat tidak lapuk dek hujan
Tak lekang dek panas
Tak kuning dek kunyit
Tak lemak dek santan
Tak haus dek masa
Kok dibasuh berhabis air
Kok dikikis berhabis besi
Hukum lembut bak air
Adat putih bak kapas
Ibu adat muafakat
Bapak adat benar
Usang-usang diperbaharui
Lapuk-lapuk dikajangi
Yang panjang dikerat
Yang pendek disambung
Yang bocor ditampal
Yang tirus dibetulkan
Yang lapuk disokong
Jatuh dari langit sama-sama kita tampung
Memusat dari bumi sama-sama kita pijakkan
Alah adat tegak dek muafakat.
(Mohd
Rosli Saludin, Teromba Sebagai Wahana Komunikasi Adat Melayu Tradisional,
Karisma Publications Sdn. Bhd. , Shah Alam, 2010: 80-81).
Nilai adat bertambah kukuh dengan nilai-nilai Islam:
Pada adat membilangkan yang buruk
Menimbulkan yang baik
Pada syara` menyuruh
berbuat baik
Meninggalkan berbuat jahat.
Seterusnya hasil dari pengaruh Islam terhadap adat
diungkapkan
Adat bersendi hukum
Hukum bersendi Kitabullah
Syara` mengata, adat
menurut
Adat sama dipakai
Lembaga sama dituang
(Rusli
Saludin, 2010: 121).
Penerangan dan pengungkapan terutama yang bersifat puisi
mencerminkan kebijaksanaan masyarakat tradisi yang mencetuskan nilai-nilai hidup dan peraturan – adat dan
lembaga tadbiran yang mencerminkan undang-undang yang dipakai di dalam
kehidupan beradat dan keindahan adab. Nilai-nilai ini dipertingkatkan lagi
dengan nilai-nilai Islam pada zaman tradisi tersebut.
Apa yang dipaparkan di atas juga adalah contoh yang baik
bagi Teori Takmilah yang mencerminkan kebijaksanaan tokoh atau pimpinan
masyarakat yang mencetuskan fikiran dan kehalusan jiwa tentang aturan-aturan adat dan niali-nilai
Islam. Persoalan-persoalan ini diungkapkan melalui bentuk-bentuk puisi yang indah dari segi kendungan dan ungkapan
melalui pantun dan teromba. Terhimpun di
dalam ungkapan takmilah dari segi pengungkap, persoalan yang diungkap dan
medium yang diungkap, iaitu melalui pantun dan teromba. Ungkapan berkenaan
member impak yang baik kepada khalayak, tentang ketinggian fikiran, nilai adat
dan adab dan kehalusan rasa yang membawa unsur kreativiti dan nilai estetika yang tinggi.
Elemen-rlemen kebijaksanaan pengungkap. Kandungan
ungkapan, bentuk ungkapan dan kesan kepada khalayak dari kesatuan elemen
berkenaan memuncak estetika perutusan dengan kesan penerimaan.
Sekian.
No comments:
Post a Comment