Selama lebih 20 tahun sejak Takmilah diperkenalkan di Port
Dickson di dalam Seminar Teori Sastera (29-31
Oktober 1992) yang dianjurkan oleh DBP Penulis membinanya sebagai Teori Sastera
Islam – tanpa melibatkan teori berkenaan kepada bidang-bidang yang lain. Teori
ini mengalami pengembangan apabila Penulis dijemput membentangkan kertaskerja
mengenai Teori Takmilah di Universiti Pendidikan Sultan Idris Tanjung Malim pada Khamis 27 Mac 2014 = 25 Jamadil Awal 1435
dengan Penulis membentang kertaskerja berjudul, ``Perluasan Teori Takmilah``.
Kertaskerja-kertaskerja yang dibentangkan pada hari itu dibukukan dan
diterbitkan (2014) dengan diberi judul berdasarkan judul kertaskerja Penulis,
iaitu ``Teori Takmilah: Perluasan Dan Penafsiran. Penyelenggaraan dan
penerbitan buku diusahakan oleh Prof. Madya Dr. Abdul Halim Ali Pensyarah di
UPSI yang juga Pengerusi Persatuan
Penulis Budiman Malaysia.
Perluasan Teori Takmilah di dalam pembentangan Penulis di
dalam seminar tersebut ialah kepada:
1)
Bidang Khat (Kaligrafi termasuk Persuratan)
2)
Senibina
Masjid (juga sebarang bangunan)
3)
Seni Suara Dan Lagu (Muzik)
4)
Permuziuman (Termasuk yang melibatkan Sejarah)
(Teori Takmilah Perluasan & Penafsiran, (Selenggaraan
Abdul Halim Ali), Persatuan Suluh Budiman Malaysia, Tanjung Malim, 2014:
22-36).
Berikut dari seminar itu Penulis telah meluaskan lagi kepada
bidang-bidang yang releven hingga berjumlah sepuluh bidang. Bidang-bidang
tambahan ialah:
1) Estetika
Al-Qur`an (Puncak piawaian Estetika Islam)
2) Seni Taman
(Landscaping – termasuk Susun Bandar)
3) Perfileman
(Termasuk Drama dan seumpamanya)
4) Seni Kraf (Anyaman, tenunan, tembikar dan sebagainya)
5). Permuziuman (Melibatkan Pensejarahan)
6) Seni Lukis, Grafik
Dan Animasi
(Boleh menerima pertambahan sekiranya releven)
Dari segi pembinaan dan peningkatan kualiti karya ke
tahap-tahap ke Takmilah adalah
melibatkan aspek-aspek berikut:
Lihat Rajah (1):
Takmilah:
Khalayak Karya Pengkarya
Pengkarya menghasilkan karya dengan Pengkarya mempunyai
tahap kelilmuan dan Nilai yang tinggi mutunya yang meningkat ke Tahap Takmilah.
Dengan ketinggian mutu karya atau penghasilan dia mampu meningkatkan khalayak
bergerak meningkat kepada puncak Takmilah. Dari segi idealnya Pengkarya, karya
dan khalayak Berjaya ditingkatkan kepada Takmilah.
Dengan nilai bagaimanakah mampu Penghasil meningkatkan karya dan penghasilan ke puncak Takmilah ? Ia adalah
bergandingan tiga elemen sebagaimana di dalam rajah (II) di bawah:
Takmilah
Akli Nilai Rohani
Nilai akli penting di dalam setiap karya yang
membayangkan karya dihasilkan secara sedar, bijaksana dan
berwawasan yang diperindah dengan seni yang fungsional dan tidak lagha dan tak
terarah. Nilai akli, seni ini menjadi lebih tinggi bila sama ditingkatkan
dengan nilai rohani. Contoh seni bina masjid, khat dan sastera sendiri.
Adapun nilai-nilai yang menjadi `Tiang Seri` menegak ke
atas, ke Takmilah adalah melalui nilai-nilai yang bersesuaian dengan bidang-bidang.
Nilai mungkin lebih dari satu bagi satu bidang. Contoh:
1)
Nilai
Keindahan bagi bidang sastera,
seni bina, khat dan sebagainya
2)
Nilai Kebenaran bagi bidang Permuziuman dan Sejarah
3)
Nilai Keadilan bagi Pensejarahan Dan Persuratan
4)
Nilai Kemanusiaan bagi Sastera, Seni Suara, Seni
Lukis, Lagu dan Perfileman
5)
Nilai Kepurbaan
bagi Muzium, Sejarah, Seni Kraf
Aspek-aspek nilai di atas adalah mengambil tempat tiang seri
Estetika yang mana keindahan,kebenaran, keadilan, kemanusiaan dan kepurbaan
adalah melibatkan nilai subjektif yang
merupakan pengalaman dalaman bagi
manusia yang kualitinya tidak dapat diukur secara kuantitatif.
Takmilah melibatkan banyak bidang yang melalui titian seni
estetika, keindahan, kebenaran, keadilan, kemanusiaan, sejarah dan kepurbaan
membicarakan ruang lingkup yang melibatkan perjalanan tamadun dan peradaban.
Teori ini sama dapat membina tTamadun Dan Peradaban yang berjalan menurut skema
nilai yang betul, tetapi melalui penilaian dan piawaian teori juga boleh digunakan
bagi mengkritik perjalanan yang bercanggah dengan nilai-nilai positif agar hala
tujunya tidak menyimpang dari matlamat
membina tamadun dan peradaban.
Sekian.
dari mana datangnya idea takmilah ini
ReplyDelete