November 27, 2014

Menghadiri Seminar Pantang Larang Masyarakat Di Selangor


Shah Alam, 03 Safar 1436 = 26 November 2014 (Rabu):
Sejak semalam Selasa 25 November 2014 hingga hari ini dua hari berturut-turut  pihak pihak Perbadanan Adat Melayu Dan Warisan Negeri Selangor menganjurkan  Seminar Pantang Larang Masyarakat di Selangor bertempat  di Muzium Alam Shah, Shah Alam sebagai siri Sambutan 25 Tahun Muzium Sultan Alam Shah di sini. Tema yang dipilih bagi kali ini ialah ``Pantang Larang Masyarakat Di Selangor``. Penulis dijemput hadir sebagai Pengerusi bagi satu Sesi.
Bagi mencerminkan Selangor mempunyai penduduk berbagai kaum, maka pantang larang bagi kaum-kaum utama di negeri ini diperkatakan, iaitu melibatkan  Kaum Melayu, Bugis, Jawa, Banjar, Cina, India, Sikh,  Orang Asal dan Pantang Larang Dari Perspektif Islam. Bagi tujuan ini, maka 10 buah kertaskerja dibentangkan (termasuk kertas Ucaputama).


Majlis bermula pada pagi Selasa  itu dirasmikan oleh Pengerusi PADAT YB. Dr. Ahmad Yunus Bin Hairi  Exco Merangkat Pengerusi Hal Ehwal Islam dan Kampung Melayu Tradisional.
Dalam ucapan Perasmiannya YB Dr. Ahmad berharap kajian tentang pantang larang masyarakat di Selangor ini dapat memberi  kefahamana tentang pantang larang dan menyumbang kea rah menghormati budaya antara kaum dan menjaga dari menyentuh sensitivity kaum-kaum di Negeri Selangor. Pemahaman tentang pantang larang yang merupakan aspek kepercayaan dan budaya masyarakat di Selangor ini diharap dapat mengharmoni  masyarakat hasil dari hormat menghormati antara kaum. Menurut beliau pantang larang kaum-kaum di Selangor masih menjadi pegangan, walau bagaimana, mana-mana pantang larang yang  asalnya bertujuan untuk pendidikan itu, ada antaranya sudah tidak sesuai dan ianya dilihat sebagai warisan budaya kaum semata-mata yang dihormati dan tidak semestinya diamali. YB Dr. Ahmad menyarankan agar kertaskerja-kertaskerja  yang dihasilkan dapat diterbitkan sebagai panduan dan warisan.


Dr. Ahmad mengucapkan terima kasih terutama kepada pembentang-pembengtang yang sudi membentangkan kertaskerja masing-masing. Beliau juga mengucapkan syabas kepada AJK Seminar yang bertungkus lumus bagi menjayakan seminar. Puan Azlinda bt. Azman  Ketua Pegawai Eksekutif PADAT menyatakan di dalam buku acara bahawa Pantang Larang adalah merupakan pendekatan pendidikan masyarakat   terutama anak-anak dan generasi muda agar dapat dikawal perilakuan mereka.
Selepas Perasmian, seminar bermula dengan Ucaputama disampaikan oleh Prof. Datuk Dr. Zainal Bin Kling dengan  judul Ucaputama beliau ialah:
Tafsiran Pantang Larang Dan Petua.
Menurut  Prof. Zainal, ``Pantang dan larang serta petua adalah bidang kebudayaan yang amat berkait dengan penelitian seluruh aspek nilai, norma dan adat yang menjadi bahagian dari asas keteraturan ssistem kemasyarakatan, yang menjurus kepada falsafah sosial mesyarakat dan bangsa, sebagai kerangka masyarakat yang menyatu-padukan, utuh, tratur dan tenteram.``
Menurut  Pengucaputama itu, `Pantang larang  dan petua melibatkan sistem nilai, norma dan moral yang puncak penentuan adalah agama. Tambah beliau,


``Pantang larang dan petua dapat difahami sebagai suatu unsur yang berperanan untuk mengatur serta mengawal perilaku anggota masyarakat di dalam melaksanakan pelbagai peranan mereka apakala berada pada pelbagai kedudukan atau status yang diiktiraf.` Pelaku diberi iktiraf, sebaliknya – gagal mematuhinya ditegur atau lebih keras dihukum.``
Menurut pengucaputama, ``Pantang larang bertujuan untuk keselamatan dari segala jenis ancaman sama ada bersifat nyata dan ghaib yang menjadi sebahagian dari kepercayaan yang juga membentuk norma dan taboo masyarakat. Pantang larang pada tahap tinggi, ialah terhadap raja dan pembesar yang pada tahap ini  merupakan undang-undang dan hukum yang merupakan hukum adat  atau kanun seperti Hukum Kanun Melaka dan Undang-Undang Laut Melaka.``
Manakala Petua menurutnya, `` Menerbitkan pelbagai aturan, pantang dan larang untuk mengatur dan menyusun perilaku anggota masyarakat supaya mengikuti asas dan jalan yang betul dan benar dan mengelakkan pelbagai risiko serta bahaya yang mungkin membawa musibah dan kecelakaan seperti kemalangan, penyakit, kelukaan ataupun juga ancaman terhadap kesihatan.``  Daripada pantang dan larang membentuk nilai  etika dan moral masyarakat yang menjadi ukuran, batas  dan piawaian nilai masyarakat.


Pengucaputama membawa  contoh pantang larang seperti di dalam hutan,  jika sesat dihutan, jangan tidur di tepi sungai, nanti di makan hantu. Pantang larang kanak-kanak seperti dilarang duduk di atas bantal, nanti punggung  terkena bisul. Pantang larang di sungai – Jika Nampak air berpusar, jangan hampiri, alamat buaya bergerak atau mengiring. Pantang larang ketika duduk – Tak boleh duduk  atas tangga ketika maghrib, nanti dirasuk hantu. Pantang larang ketika makan – Bila isteri  makan, pinggan tak boleh diletak atas riba, nanti suami diambil orang, Pantang ke atas lelaki – Dilarang intai orang mandi nanti mata ketumbit. Larangan ke atas perempuan – Dilarang menyisir didapur nanti kahwin orang tua.
Di belakang dari larangan-larangan berkenaan ada nilai pendidikan agar masyarakat berkelakuan baik dan menghendar diri dari  ancaman bahaya dan kerosakan.
Pantang larang dan petua di atas merupakan aturan yang diwarisi secara lisan dalam masyarakat yang belum tahu menulis dan membaca, tapi kini persepsi terhadap pantang larang dan petua berkenaan sudah berubah, walaupun ada sebahagian masih releven. Ianya dilihat lebih sebagai  waris budaya dari nilai tradisi.

Sekain.                        

No comments:

Post a Comment