Shah Alam, 03 Safar 1436 = 26 November 2014 (Rabu):
Sejak semalam Selasa 25 November 2014 hingga hari ini dua
hari berturut-turut pihak pihak
Perbadanan Adat Melayu Dan Warisan Negeri Selangor menganjurkan Seminar Pantang Larang Masyarakat di Selangor
bertempat di Muzium Alam Shah, Shah Alam
sebagai siri Sambutan 25 Tahun Muzium Sultan Alam Shah di sini. Tema yang
dipilih bagi kali ini ialah ``Pantang Larang Masyarakat Di Selangor``. Penulis
dijemput hadir sebagai Pengerusi bagi satu Sesi.
Bagi mencerminkan Selangor mempunyai penduduk berbagai kaum,
maka pantang larang bagi kaum-kaum utama di negeri ini diperkatakan, iaitu
melibatkan Kaum Melayu, Bugis, Jawa,
Banjar, Cina, India, Sikh, Orang Asal
dan Pantang Larang Dari Perspektif Islam. Bagi tujuan ini, maka 10 buah
kertaskerja dibentangkan (termasuk kertas Ucaputama).
Majlis bermula pada pagi Selasa itu dirasmikan oleh Pengerusi PADAT YB. Dr.
Ahmad Yunus Bin Hairi Exco Merangkat
Pengerusi Hal Ehwal Islam dan Kampung Melayu Tradisional.
Dalam ucapan Perasmiannya YB Dr. Ahmad berharap kajian
tentang pantang larang masyarakat di Selangor ini dapat memberi kefahamana tentang pantang larang dan
menyumbang kea rah menghormati budaya antara kaum dan menjaga dari menyentuh
sensitivity kaum-kaum di Negeri Selangor. Pemahaman tentang pantang larang yang
merupakan aspek kepercayaan dan budaya masyarakat di Selangor ini diharap dapat
mengharmoni masyarakat hasil dari hormat
menghormati antara kaum. Menurut beliau pantang larang kaum-kaum di Selangor
masih menjadi pegangan, walau bagaimana, mana-mana pantang larang yang asalnya bertujuan untuk pendidikan itu, ada
antaranya sudah tidak sesuai dan ianya dilihat sebagai warisan budaya kaum semata-mata
yang dihormati dan tidak semestinya diamali. YB Dr. Ahmad menyarankan agar
kertaskerja-kertaskerja yang dihasilkan
dapat diterbitkan sebagai panduan dan warisan.
Dr. Ahmad mengucapkan terima kasih terutama kepada
pembentang-pembengtang yang sudi membentangkan kertaskerja masing-masing.
Beliau juga mengucapkan syabas kepada AJK Seminar yang bertungkus lumus bagi
menjayakan seminar. Puan Azlinda bt. Azman
Ketua Pegawai Eksekutif PADAT menyatakan di dalam buku acara bahawa
Pantang Larang adalah merupakan pendekatan pendidikan masyarakat terutama anak-anak dan generasi muda agar
dapat dikawal perilakuan mereka.
Selepas Perasmian, seminar bermula dengan Ucaputama
disampaikan oleh Prof. Datuk Dr. Zainal Bin Kling dengan judul Ucaputama beliau ialah:
Tafsiran Pantang Larang Dan Petua.
Menurut Prof. Zainal,
``Pantang dan larang serta petua adalah bidang kebudayaan yang amat berkait
dengan penelitian seluruh aspek nilai, norma dan adat yang menjadi bahagian
dari asas keteraturan ssistem kemasyarakatan, yang menjurus kepada falsafah sosial
mesyarakat dan bangsa, sebagai kerangka masyarakat yang menyatu-padukan, utuh,
tratur dan tenteram.``
Menurut Pengucaputama
itu, `Pantang larang dan petua melibatkan
sistem nilai, norma dan moral yang puncak penentuan adalah agama. Tambah
beliau,
``Pantang larang dan petua dapat difahami sebagai suatu
unsur yang berperanan untuk mengatur serta mengawal perilaku anggota masyarakat
di dalam melaksanakan pelbagai peranan mereka apakala berada pada pelbagai
kedudukan atau status yang diiktiraf.` Pelaku diberi iktiraf, sebaliknya –
gagal mematuhinya ditegur atau lebih keras dihukum.``
Menurut pengucaputama, ``Pantang larang bertujuan untuk
keselamatan dari segala jenis ancaman sama ada bersifat nyata dan ghaib yang
menjadi sebahagian dari kepercayaan yang juga membentuk norma dan taboo masyarakat.
Pantang larang pada tahap tinggi, ialah terhadap raja dan pembesar yang pada
tahap ini merupakan undang-undang dan
hukum yang merupakan hukum adat atau
kanun seperti Hukum Kanun Melaka dan Undang-Undang Laut Melaka.``
Manakala Petua menurutnya, `` Menerbitkan pelbagai aturan,
pantang dan larang untuk mengatur dan menyusun perilaku anggota masyarakat
supaya mengikuti asas dan jalan yang betul dan benar dan mengelakkan pelbagai
risiko serta bahaya yang mungkin membawa musibah dan kecelakaan seperti
kemalangan, penyakit, kelukaan ataupun juga ancaman terhadap kesihatan.`` Daripada pantang dan larang membentuk
nilai etika dan moral masyarakat yang
menjadi ukuran, batas dan piawaian nilai
masyarakat.
Pengucaputama membawa
contoh pantang larang seperti di dalam hutan, jika sesat dihutan, jangan tidur di tepi
sungai, nanti di makan hantu. Pantang larang kanak-kanak seperti dilarang duduk
di atas bantal, nanti punggung terkena
bisul. Pantang larang di sungai – Jika Nampak air berpusar, jangan hampiri,
alamat buaya bergerak atau mengiring. Pantang larang ketika duduk – Tak boleh
duduk atas tangga ketika maghrib, nanti
dirasuk hantu. Pantang larang ketika makan – Bila isteri makan, pinggan tak boleh diletak atas riba,
nanti suami diambil orang, Pantang ke atas lelaki – Dilarang intai orang mandi
nanti mata ketumbit. Larangan ke atas perempuan – Dilarang menyisir didapur
nanti kahwin orang tua.
Di belakang dari larangan-larangan berkenaan ada nilai
pendidikan agar masyarakat berkelakuan baik dan menghendar diri dari ancaman bahaya dan kerosakan.
Pantang larang dan petua di atas merupakan aturan yang
diwarisi secara lisan dalam masyarakat yang belum tahu menulis dan membaca,
tapi kini persepsi terhadap pantang larang dan petua berkenaan sudah berubah,
walaupun ada sebahagian masih releven. Ianya dilihat lebih sebagai waris budaya dari nilai tradisi.
Sekain.
No comments:
Post a Comment