BBB, 29 Muharram 1436
= 22 November 2014 (Sabtu):
Topik di atas, khususnya istilah `Firman` boleh bermaksud:
`Sesuatu Yang Abadi
Dari Yang Maha Tertinggi`,
`Sesuatu Yang Terakam Dan Tidak Boleh Menerima Perubahan`,
`Hukum Dan Nilai Diterimapakai Dan Tidak Dipersoal`.
Di dalam hal ini dapat dilihat kekayaan bahasa Melayu – jika
di dalam bahasa `Arab `qala` bermaksud `berkata` dinisbah kepada Allah, Rasul dan sebagainya, tetapi istilah
`berkata` ada hiraki dan berlainan
sebutan di dalam bahasa Melayu.
Firman untuk Allah
Sabda untuk Rasul
Titah untuk Raja
Berkata untuk Orang biasa
Kata-kata dari pihak tertinggi dihormati dan membawa erti
sebagai aturan dan undang-undang. Dan
perundangan tertinggi yang dibukukan dikenali sebagai `Perlembagaan` dipandang
tinggi sebagai dari pihak Berwibawa dan Pemerintah.
Tulisan di bawah lebih mengarah kepada `Sastera
Undang-Undang` sebagai lanjutan kepada yang telah diperbincangkan sebelum ini.
`Sastera` dimaksudkan kepada tulisan yang terhasil yang mempunyai nilai
undang-undang, aturan, tatanegara, tatasusila, penampilan kegemilangan yang
lepas dari segi tatanegara, tamadun, peradaban dan warisan yang dijunjung dan dikagumi oleh masyarakat.
Menyebut `Firman` segera tanggapan kita kepada `Al-Qur`an
Al-Karim`. Firman adalah istilah yang
merujuk kepada keyakinan tauhid bahawa Allah berfirman ke pada Rasulnya, Nabi
Muhammad s.a.w. dan kalamNya yang terhimpun dikenali dengan `Al-Qur`an`.
Terrdapat `Kalam Suci` yang lain yang diturunkan kepada Rasul-Rasul seperti
Kitab Suci Taurat, Zabur dan Injil.
Firman seperti Kitab Suci Al-Qur`an diyakini sebagai `Kalam Qadim` yang disampaikan kepada Rasulullah melalui
perantaraan Jibra`il a.s. yang menjadi panduan bagi umat Islam - panduan hidup
mati bagi umat Islam.
Firman sebagai satu yang dipandang tinggi, dihormati dan
tidak boleh diubah dan ditukar ganti. Antaranya bersifat undang-undang yang dijadikan panduan,
pegangan dan rujukan. Sebagai contoh undang-undang kekeluargaan, harta pusaka,
halal-haram, pemerintahan dan
sebagainya.Kata-kata yang tertinggi selain dari Al-Qur`an diterima sebagai hukum dan
panduan seperti Sabda Nabi, Titah Sultan,
Nobat Luak dan sebagainya.
Sebagai contoh undang-undang adat yang menjadi panduan masyarakat tradisi di Negeri
Sembilan dipandang suci, dipelihara, dihafal dan menjadi panduan hukum
kemasyarakatan yang terkenal dengan Adat Perpatih.
Adat orang diturut
Di mana bumi dipijak
Di situ langit dijunjung
Masuk kandang kerbau menguak
Masuk kandang kambing mengembik
Bagaimana adat di tempat semenda
Dipakailah
Lain lubuk lain ikannya
Lain padang lain belalangnya
Alur sama diturut
Jalan sama ditempuh
Adat sama dipakai
Lembaga sama dituang
Meniru pada yang ada
Meneladan pada yang sudah.
(Nordin Selat, Sistem Sosial Adat Perpatih, Utusan Melayu
(M) Bhd. Kuala Lumpur, 1976: 14).
Perlembagaan Malaysia (1963) yang berasaskan Perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu 1948 dan
Malaya Merdeka 1957 diterima sebagai Perlembagaan Malaysia yang dikaitkan kepatuhan
Kepada DYMM Seri Paduka Yang Dipertuan
Agung Kuasa Tertinggi Negara yang dijunjung dan dipatuhi. (The Constitution of
Malaysia, Malaysia Publications Ltd.,
Singapore, 1964: 1 – 31).
Demikian dijunjung
tinggi dan dihormati apa yang dikaitkan dengan undang-undang atau bahagian dari
undang-undang seperti yang dikenali dengan Kanun Jenayah Syariah atau Anekmen
Tatacara Jenayah Syariah di Bawah Raja-Raja Melayu atau langsung di bawah
Kebawah DYMM Sei Paduka Yang Di Pertuan Agung (Bagi Negeri-Negeri Melayu Tak
Beraja).
Perundangan yang terakam di dalam tulisan atau sebelumnya di
dalam ungkapan seperti Teromba dipandang Suci dan dipatuhi sama ada di dalam
acara formal atau tidak formal.
`Penghormatan, ketaatan dan perlaksanaan sesuatu yang
bersifat undang-undang adalah dijunjung tinggi sebagai percikan dari wibawa Firman. Bahkan di dalam ungkapan lama di dalam
teks-teks lama Raja dan pemerintahan yang
seharusnya dipatuhi digambarkan
sebagai:
Zillullah fi al-Alam (Bayangan Allah di Alam). Bermaksud
menerima amanah menjalankan kekuasaan Allah di Alam.
Sekian.
No comments:
Post a Comment