November 30, 2014

Pantang Larang Masyarakat Bugis Di Selangor


BBB, 6 Safar 1436 = 29 November  2014 (Sabtu):
Masyarakat Bugis di Selangor adalah merupakan pecahan dari masyarakat Melayu di negeri tersebut sebagaimana adanya  masyarakat Jawa, Banjar, Minang, Mandiling dan sebagainya. Namun masyarakat Bugis di Selangor mempunyai sejarah tersendiri dan menarik. Orang Bugis berasal dari kepulauan Sulawesi. Sebagai `Bangsa Pelaut-Pedagang` , maka bukti-bukti kehadiran orang-orang Bugis ke Tanah Melayu sejak zaman Melaka lagi.
Menurut Pembentang Kertaskerja Tuan Haji Zainuddin Bin Leman dari Persatuan Melayu Bugis Selangor yang dibentang pada hari pertama Seminar Pantang Larang Masyarakat Di Selangor (25 November 2014) berjudul `Pantang Larang Masyarakat Bugis Di Selangor` bahawa mobilisasi terbesar orang-orang Bugis keluar dari tanah asal mereka bila berlaku Perang Makassar (1666-1669), menyebabkan diaspora Bugis tersebar di Borneo, Jawa, Sumatera , Semenanjung Tanah Melayu, Riau dan beberapa kawasan yang lain. Legenda tentang lima Opu Daeng  Bersaudara  begitu terkenal. Mereka  terlibat di dalam pergolakan politik dan pentadbiran di Johor, Melaka, Linggi, Selangor, Perak, Terengganu dan Kedah.


Keterlibatan mereka di dalam politik pentadbiran Negeri Selangor ialah dengan perlantikan seorang anak Raja Bugis yang bernama Arung Passarai yang menjadi Yamtuan negeri Selangor yang pertama pada tahun 1700. Tetapi Dinasti turunan Bugis yang memerintah negeri Selangor ialah bermula dari Raja Lumu iaitu putera Daeng Chelak dilantik menjadi menjadi Raja Selangor pada tahun 1742, seterusnya ditabalkan oleh Sultan Perak pada tahun 1766 menjadi Sultan Selangor yang pertama dengan gelaran Sultan Salahuddin. Sehingga kini seramai 9 orang sultan dari dinasti Bugis memerintah negeri Selangor. Pusat-pusat pemerintahan bermula dari Kuala Selangor ke Kuala Langat, ke Kelang dan kini Shah Alam.
Daripada jumlah rakyat negeri Selangor seramai 5.4 juta orang, menurut kertaskerja Tuan Haji Zainuddin, terdapat hampir 200,000 orang keturunan Bugis di Selangor. Kesedaran etnik dan kemegahan mereka sebagai turunan Bugis membawa kalangan mereka menubuhkan persatuan-persatuan seperti Persatuan Melayu-Bugis Selangor (PMBS), Persatuan Kesenian Maccahaya Citra Ugik Selangor (CITRA UGIK), Persatuan Anak-Anak Bugis Malaysia dan Persatuan Zuriat Almarhum Raja Abdullah (PEZARA). Sebagai mewarisi keberanian dan kepahlawanan Bugis turut ditubuh persatuan-persatuan silat seperti Pengurusan Seni Silat Harimau Berantai Sang Penaklok, Persatuan Seni Silat Cemara Bugis, Persatuan Seni Silat Sendeng dan Perguruan Belia Mancak.
Orang Bugis sebagai Bangsa Pelaut dan Peadagang mempunyai `Kapal  Dagang` bagi memuatkan bahan-bahan dagang terutama bahan-bahan rempah yang dikenali sebagai `Kapal Bugis`.  Kapal Bugis mempunyai tanda `Rehal` pada haluan sebagai pemecah angin dan juga sebagai sempena baik `Rehal` sebagai tempat letak Kitab Suci Al-Qur`an. Lambang rehal ini bukan saja menjadi lambang pemecah angin di dalam pelayaran, tetapi juga menjadi tunjuk langit pada bangunan-bangunan berciri Bugis. Ini diterima sebagai identity Bugis. Lambang sedemikian digunakan bagi `Tunjuk Langit` bagi bangunan Muzium Sultan Alam Shah dan juga bangunan Majlis Bandaraya Shah Alam. Tunjuk Langit berkenaan sebagai lambing kebaikan dan keberkatan. Pahlawan Bugis juga mempunyai pasukan-pasukan perahu-perahu penyerang dengan berbagai alat senjata  yang menggerunkan musuh lantaran keberanian mereka.
Bagi rumah Bugis sebagaimana terdapat di Permatang Pasir di Kuala Selangor, mempunyai rumah ibu beratap dan berbumbung  berbetuk V terbalik dan mempunyai  selasar untuk menerima tetamu yang hadir. Tapi bahagian tangga tidak dibuat dibahagian tengah selasar untuk mengelak dari dipandang terus ke tengah rumah, tetapi tangga adalah pada bahagian sisi. Apabila tamu masuk, dia tidak terus terpandang bahagian tengah rumah. Bagi rumah Bugis mempunyai tiang dan tinggi bawah rumah sekadar boleh berdiri di bawah untuk tempat kegiatan bekerja dan simpan barang-barang, Juga untuk mengelak dari banjir jika dikawasan lembah dan juga untuk keselamatan dari binatang buas. Bagi rumah Bugis seperti di Permatang Pasir, Kuala Selangor terdapat `loteng` bahagian atas, untuk tempat bersembunyi dan keselamatan, khususnya  anak-anak perempuan. Rumah Bugis berkenaan mempunyai banyak lubang udara dari tebar layar, ukiran-ukiran flora dangeometrik  bersifat tebuk tembus yang membolehkan udara keluar masuk.  Jedela-jendela juga mempunyai bilah yang boleh dibuka dan ditutup untuk keluar masuk udara dan mendapat cahaya.


Pantang larang yang di dalam bahasa Bugis disebut `Pappaseng (Petua Leluhur) yang merupakan sebahagian dari `Pang`adweing `Adat Istiadat` yang antaranya mempunyai Konsep Siri` dan pesse yang bermaksud malu dan harga diri. Di dalam sesuatu keputusan melibatkan maruah diambil, maka ianya akan dipertahankan sebagai maruah diri dan tidak dibiarkan berlaku `Malu dan hilangnya maruah diri. Ungkapan yang berkait dengan kuatnya azam dan semangat dan alam miritim Bugis dapat dihayati dari kata-kata,``Sekali  layar berkembang, pantang haluan kembali mengarah ke pantai. `` Dengan Siri Orang Bugis perkasa di dalam pelayaran, perkasa menentang penjajahan dan berwibawa di dalam menjalankan pemerintahan di mana mereka mendapat kekuasaan. Kental dengan pegangan Islam dan Kebal mendapat ujian sebagaimana dialami oleh Sheikh Yusof Makasar yang mempertahankan Tanah Bugis-Makasar dari penjajahan Belanda, biarpun akhirnya beliau diasingkan ke Selatan Afrika dan meninggal di sana. Disamping ada yang mendapat ujian ada pula yang Berjaya seperti Berjaya memerintah dan menghasilkan budaya ilmu dan persuratan di Riau dan Berjaya mengasaskan kesultanan dari turunan Bugis di Selangor.
Budaya Bugis diwarisi melalui hasil-hasil persuratan. Antara yang tertua dikenali dengan kitab `Lontara Kutika`  kitab lama yang mengandungai adat dan pantang larang dan juga firasat  yang merupakan petua  untuk melakukan sesuatu aktiviti seperti untuk mendirikan rumah, bila masa perkahwinan yang baik,aqiqah anak yang baru lahir, masa yang baik untuk merantau, petua untuk membeli barang, kenderaan dan emas, memulai pertanian, masa terbaik menemui orang penting dan masa memulakan perdagangan. Kutika yang merupakan firasat itu  masih berpengaruh di dalam masyarakat Bugis dan juga orang Melayu.
Sungguhpun orang Bugis mempunyai bahasa Bugisnya, tetapi Bugislah juga yang memperkembangkan bahasa Melayu, sebagaimana di Riau lahir ramai tokoh-tokoh bahasa dan ulama yang mengarang kitab-kitab sejarah dan puisi antara yang terkenal ialah Raja Ali Haji yang karya terkenalnya ialah Tuhfat Al-Nafis yang di dalamnya juga banyak elemen budaya, firasat dan sejarah Bugis sendiri. Bahasa Melayu yang kita warisi adalah dari bahasa Johor-Riau yang dianggap bahasa Melayu standard berbanding dengan  berbagai dielek bahasa Melayu dari berbagai negeri dan daerah di Tanah Melayu dan Nusantara.

Sekian.

3 comments:

  1. Alhamdulillah...syukur jadi anak dari leluhur susur galur bugis ni.

    ReplyDelete