BBB, 07 Safar 1436 = 30 November 2014 (Ahad):
Tidak seperti etnik
masyarakat Melayu yang lain yang jumlahnya tidak begitu ramai, tetapi
masyarakat keturunan Jawa begitu ketara kewujudan mereka di Selangor, khususnya
selepas kebanjiran pendatang bagi mencari rezeki yang kebetulan Selangor adalah
menjadi tempat tumpuan termasuk dari berbagai negeri di dalam Malaysia sendiri.
Etnik Jawa ini antara mereka datang dari Jawa Timur, Jawa Barat, Madura, Lombok
dan sebagainya. Kalau dulu mereka lebih tertumpu pada sector pertanian, kini
terlibat di dalam pembinaan, di samping pertanian dan boroh kasar. Walaupun
orang Jawa agak ramai, tetapi kesan
budaya agak terhad di kalangan masyarakat mereka dan kurang meresap kepada
etnik Melayu lain di Selangor, kecuali secara terhad misalnya kepada beberapa
jenis makanan seperti tempeh, soto, mee Bandung, nasi ambeng dan paling popular
sate. Ini ialah kerana halangan bahasa Jawa – ngoko & kromo dan susunlapis
masyarakat ketara feudal yang menyukarkan untuk berkomunikasi dan bersosial.
Penempatan ketara masyarakat Jawa ialah sejak awal di bahagaian utara Selangor yang kawasan subur
dengan pertanian seperti di Sabak Bernam
dan Kuala Selangor. Dengan gelombang kedatangan baru mereka berada di mana-mana
di Selangor.
Dalam hubungan dengan
masyarakat Jawa ini Dr. Noriah Mohamed
membentangkan dalam Seminar
Pantang Larang Masyarakat Di Selangor pada 25 November 2014 dengan mengkhusus
kepada tajuk ``Kerasian Berbudaya Dalam Masyarakat Jawa`` yang juga
mencerminkan budaya berkenaan berlegar di dalam masyarakat Jawa berkenaan.
Dr. Noriah membawa pendekatan konsep `berhati-hati
(amit-amit)` di dalam kehidupan
masyarakat Jawa.agar tidak terjatuh atau bertentang dengan jalan betul yang boleh membawa kepada kebinasaan.
Bagi memastikan `keselamatan`
maka dicarilah apa yang diistilahkan
sebagai `Keserasian` di dalam kehidupan.
Keserasian dilihat melalui empat pendekatan, iaitu:
1)
Pendekatan dengan Tuhan
2)
Pendekatan dengan Alam
3)
Pendekatan dengan Manusia
4)
Pendekatan dengan Diri
Pada akhirnya dibicarakan tentang kelahiran seseorang –
sebenarnya sejak di dalam rahim ibu hingga ke alam kanak-kanak.
1)
Keserasian dengan Tuhan
Ialah dengan mematuhi kepada Pencipta dengan menjauhi segala yang terlarang yang
memperlihatkan semacam ada kepercayaan inkarnasi di dalam agama Hindu.
Pembentang menterjemah dari bahasa Jawa yang diperturunkan:
``Tuhan itu ada di mana-mana, juga ada pada dirimu, tapi
jangan berani mengaku dirimu Tuhan.``
(Perlu diingat pengaruh Hindu begitu kuat di Jawa
sebagaimana pada zaman Majapahit (hingga abad ke 13M. dan sebelumnya Seriwijaya
(termasuk Sumatera yang puncaknya pada abad ke 7 M.).
2. Kerasian dengan Alam
Iaitu menghormati dengan segala yang wujud di muka bumi ini harus dihormati – termasuk
terhadap leluhur. Pembentang memberi contoh
untuk mengambil air di sumur perlu memohon izin ``Aku mohon ambil airnya
sedikit``. Jelas ini merupakan kepercayaan yang masih tebal dengan `konsep
penunggu` yang diwarisi dari zaman animisme.
3. Kerasian dengan manusia lain
Iaitu berusaha memberi
kesenangan terhadap manusia lain, secara diplomasi, walaupun pada hakikatnya
tidak tepat. Konsep menyenangkan orang lain ini dikenali dengan ``ethok-ethok` yang jika diungkapkan
`Asal senang`. Kata pembentang,
``Menjaga rasa orang lain banyak terungkap dalam `pituduh Jawa` (ungkapan Jawa
diterjemahkan):
Barangsiapa suka membuat senang (suka) orang lain, ia akan
mendapat balasan yang lebih banyak daripada yang ia lakukan.
Jelas ianya mencerminkan sikap tidak suka berterus terang
hingga menjejaskan kebenaran. Menurut pembentang sikap ini dlungkapkan di dalam
semua hiraki bahasa Jawa dari bahasa
Ngoko dan kromo (karma) dan pecahan-pecahan daripadanya. Pendeknya sikap
menyenangkan orang dan tidak berterus terang menjadi budaya Jawa.
4. Kerasian pada Diri
Untuk menjaga keselamatan diri – lantas kalau terlihat sesuatu
kejadian mendepani diri, maka diucapkan,
``Mudah-mudahan terhindar dari malapetaka``. Sebagai kesan baik membawa diri
berwaspada dan ingat mengingati.
Kelahiran (lanjutan)
Pembentang membicarakan tentang proses kelahiran. Pada
berbagai tahap dan banyak pantang larang. Contoh:
Masa mengandung – Suami ditegah membunuh binatang dikhuatiri
janin menjadi seperti binatang yang dibunuh.
Mengandung 3 bulan: Bila membasuh contoh rambut isteri semacam mendoa agar anak senang keluar sebagai
mudahnya laluain air turun
Tujuh bulan dilakukan upacara `tingkebun` - Lenggang perut yang diharap anak bila
dilahirkan sempurna. Sedang di bawah rumah disediakan pandan berduri untuk
mengelak dari roh-roh penunggu agar tidak melakukan sebarang kejahatan.
Selepas lahir bayi melalui upacara pembersihan dan bila hendak berjalan kenan melalui upacara `pijak
tanah` dan seterusnya melalui proses pendidikan.
Selepas bersalin siibu melalui pantang yang ketat. Kena amal dengan makan dan perubatan yang
bertujuan memanaskan badan untuk mengembalikan bentuk badan sihat dan normal.
Untuk megembalikan badan normal dan menarik si isteri
dikehendaki amal tiga (ma) perkara:
1)
Macak (Berhias) 2) Masakt (Menyedia Makanan) dan 3) Manak
(Kembali melahirkan zuriat).
Sebagai kesimpulan adat dan pantang larang masyarakat jawa
secara sedar atau bawah sedar masih dipengaruhi elemen animism, Hindu, Jawa dan
setengahnya amat bercanggah dengan Islam.
Sekian.
No comments:
Post a Comment