BBB, 29 Safar 1436 = 22 Disember 2014 (Isnin):
Dalam skema Takmilah yang mempunyai paksi pengkarya, karya, khalayak, dengan bertonggakkan Al-Qur`an dan sandaran utama kepada Rasulullah dan ilmu, maka bahagian tengah sebagai tiang seri - nilai (estetika dalam menuju puncak). Khalayak bukan berkedudukan utama dalam
Takmilah berbanding dengan Al-Qur`an,
Rasulullah, Akal, pengkarya dan karya, tetapi gemblengan dari keseluruhan
adalah bagi meningkat martabat khalayak dari kedudukan paling rendah
kepada maqam-maqam dan martabat-martabat setinggi mungkin. Perlu
difahami bahawa khalayak ialah `orang ramai` yang mempunyai
berbagai-bagai kedudukan. Ada yang terkeluar dari landasan, ada yang bersifat
terpinggir yang perlu dibetulkan, ada bertahap biasa yang perlu digerakkan dan
ada yang sudah mempunyai persediaan bagi
pergerakan kepada kualiti yang lebih tinggi.
Walaupun khalayak menjadi fokus utama bagi Takmilah, tetapi
persediaan menyempurnakan infrastruktur kea rah Takmilah mesti disediakan sesempurna
mungkin, tugas utama adalah di atas pengkarya. Pengkarya di dalam hal ini
mempunyai niat murni, bahawa dengan karyanya dia mau memperbaiki khalayak masyarakat dan
meningkatkan mereka melalui maqam-maqam dan tabaqat-tabaqat kepada martabat
yang lebih tinggi. Di dalam hal ini
pengkarya perlu menguasai segala bidang ilmu secara umum dan keilmuan yang
khusus berhubung dengan bidang kreatif. Segala bidang ilmu pengetahuan
sewajarnya diketahui oleh pengkarya baik bidang sains tulen,agama dan kemanusiaan,
bahkan memiliki pengetahuan umum,
lantaran dikatakan bahawa, `Pengkarya harus mendahului zamannya`. Idealnya ia
mesti mengatasi ilmu dan maklumat orang yang hendak disampaikan. Andainya dia
mau menyampaikan perutusan karya yang mempunyai nilai ilmu dan estetika
keislaman, maka dia juga harus menguasai bidang-bidang keilmuan Islam. Lebih
penting kerana medium mau disampaikan ialah secara nilai dan estetik, maka dia
harus menguasai berbagai kaedah penulisan, khususnya yang bersifat kreatif. Pendeknya
pengkarya harus bergerak terlebih dahulu melalui sandaran keilmuan dan bidang
keislaman ke peringkat tonggak Takmilah bersama dengan bidang kreatif yang
digunakan. Pendek kata bidang keilmuan, keislaman dan kemahiran berkreatif
haruslah bergerak serentak secara
vertical dan horizontal. Pergerakan vertical bermaksud pengkarya bergerak ke
atas dari segi keilmuan, bidang khusus, nilai dan estetika. Manakala pergerakan
bersifat horizontal ialah pergerakan secara mendatar dari dirinya kepada
khalayak yang mungkin rendah kemampuannya berbanding dengan pengkarya. Di
dalam hal ini tiga beban besar yang menjadi cabaran bagi pengkarya menguasai
ilmu sebanyak yang mungkin dan mengaplikasikannya ke dalam karya, tugas kedua
ialah menguasai bidang kreatif termasuk menggunakan pengalaman yang dilalui
untuk mempertajamkan persepsi di dalam berkarya.
Tugas ketiga yang paling besar ialah bagi menggerakkan minda
dan kesedaran khalayak yang disebutkan
kemungkinan berada di luar atau di pinggir
landasan kepada landasan yang betul atau lebih mudah jika sudah berada pada
landasan, maka usaha yang harus
dilakukan ialah menggerakkannya.
Melaksanakan misi dan visi pengkarya yang mendukung dan
bergiat melalui karya bagi menyebarkan ilmu dan nilai & estetika melalui
penulisan, maka pengkarya perlu terjun ke tengah masyarakat melalui tulisan di dalam menyampaikan mesej dan visi mengenai
seni dan nilai. Fokus pengkarya ialah mengangkat kesedaran khalayak dengan mempertingkatkan kesedaran
dari segi keilmuan sekaligus menghargai karya yang membawa mesej ilmu dan elemen
nilai dan estetika, Contoh karya-karya ilmu bersifat puisi seperti Matan Jauharat al-Tauhid, Matan al-Rahbiyah
bagi fiqh dan Matan al-Jauhar al-Maknun bagi Balaghah, banyak mempengaruhi
khalayak di dalam bidang-bidang ilmu
berkenaan yang disampaikan dalam bentuk
puisi dan syarah.
Sekali lagi
diperingatkan bahawa lain bidang lain pendekatan yang boleh digunakan. Apa yang
dibincangkan di atas lebih merupakan pendekatan releven dengan yang bersifat persuratan kreatif.
Adapun dari segi seni
bina misalnya memerlukan penguasaan bidang seni, matematik dan juga geometri.
Jurubina yang berkemampuan menghasilkan pelan yang bermutu dari segi bentuk dan
daya estetik memungkinkan terhasilnya senibina yang agung yang menjadi sebutan. Sejarah menyaksikan
pengkarya atau pengkarya-pengkarya yang gigih yang terkenal mampu menghasilkan
monument yang bernilai dan terkenal dan memberi
impak kepada tamadun dan kesan pada
khalayak. Ambil sahaja sebagai contoh Masjid Madinah, Masjid Cordova, Istana
Granada, Taj Mahal, Jami` Isfahan, Masjid Salahuddin Shah Alam, Menara
Berkembar dan sebagainya. Takmilah mengharapkan terhasilnya kerja-kerja seni berasas ilmu dan bernilai tinggi mutunya dan menjadi monument sebutan
zaman.
Selain dari karya persuratan, senibina, boleh diambil contoh dalam bidang seni lagu
seperti marhaban, qasidah, salawat dan
barzanji yang dilagukan itu. Karya-karya seperti marhaban menyambut Rasulullah
ke Madinah terus hidup dan dikembangkan dengan tambahan-tamabahan seperti
barzanji, qasidah dan dilagukan dengan
perluasan lagu-lagu salawat yang membawa nada dan nilai-nilai keislaman yang
patut digalakkan sebagai tantangan lagu-lagu yang bersifat porno dan profane.
Kita mau keilmuan dijunjung tinggi, kehalusan, kekudusan, keihsanan dan keinsanan sama
mengiringi. Khalayak yang berwibawa yang dapat menilai dan mengapresiasi
hasil-hasil yang tinggi mutunya.
Sekian.
No comments:
Post a Comment