BBB, 08 Safar 1436 = 01 Disember 2014 (Isnin):
Bagi mereka yang mengaji kitab, Banjar dikenali dengan
pengajian kitab fiqh terkenal dalam bahasa Melayu (Jawi) yang dikarang oleh
ulama` terkenal Shaykh Muhammad Arshad al-Banjari - berasal dari Banjar yang hidup dan mengarang
kitab berkenaan pada zaman pemerintahan Sultan Tahmidullah bin Tamjidullah pada
akhir abad ke 19, bahkan turunan tokoh ini antaranya menjadi ulama` terkenal
seperti Shaykh Abdul Rashid Banjar yang mengarang kitab Perukunan dan Tuan Haji
Hussein Kedah yang membuka pondok di Kedah
dan banyak menghasilkan kitab-kitab.
Menurut Dr. Ghazali
bin Basri yang membentangkan kertaskerja di atas dari segi Huraian dan Konsep
bahawa kehadiran masyarakat Banjar ke Selangor berlaku sekitar akhir abad ke 19 dan awal abad 20. Mereka berasal
dari Kalimantan Selatan. Penghijrahan mereka berikut dari tindakan Belanda
mengenakan Cukai Kepala dan menjadi Buruh Paksa yang di dalam bahasa Banjar
dipanggil `irak dan bairakan` yang memaksa mereka membina jalan raya,
jambatan-jambatan dan bangunan-bangunan kerajaan. Mereka berpindah secara kekal
disebut `bamadam. Mereka berasal dari kawasan
Kalua, Amuntai dan Alai Kadangan. Mereka adalah petani-petani, sebab itu pemilihan penempatan
mereka juga di kawasan-kawasan pertanian di Selangor seperti di Sungai Besar dan Sungai Burung. Satu ciri pertanian mereka
ialah membuat parit sebagai keperluan
pengairan sawah mereka, lantaran itu kampung-kampung bernama parit seperti
Parit Satu, Dua hinggalah Duabelas. Selain dari Selangor komuniti Banjar
terdapat di Perak, Johor hinggalah ke Sabah dan Sarawak.
Untuk menjaga kepentingan etnik Banjar Sejak 2002 telah ditubuhkan Persatuan Banjar Malaysia yang Yang Dipertua
Pertama ialah Tuan Haji Abdul Karim Alas. Menurut Tuan Haji Mohd Salleh bin Haji
Kassim Yang Dipertua kini (keempat), ``Hingga kini terdapat 10 cawangan di seluruh Malaysia dengan keahlian kini ialah
sejumlah 7,000 orang. Pejabat utama persatuan ini ialah di Seksyen Satu, Bandar
Baru Bangi dengan Setiausahanya ialah
Tuan Dr. Haji Zainuddin bin
Sulaiman. Tujuan utama penubuhan ialah menghidupkan budaya Banjar dan
adat-adat, mempunyai asset persatuan yang kini persatuan mempunyai bangunan di
Bukit Mahkota, Bangi, menerbitkan buku-buku mengenai Banjar dan mengadakan
sambutan seperti kehadiran Ramadhan, perayaan, ceramah, pengajian dan
sebagainya.
Menurut Tuan Haji Dr. Ghazali masyarakat Banjar adalah
masyarakat tertutup. Pembentukan tradisi budayanya dipengaruhi alam perhumaan
dan persawahan. Pantang larang yang
disebut dalam bahasa Banjar ialah `Pamali`. Konsep `Pamali`yang merupakan `ujar
orang-orang bahari` ialah:
1)
Larangan daripada melakukan perkara yang ditegah
2)
Ancaman yang diterima sekiranya melakukan
perkara yang dilarang
3)
Kewajaran mentaati larangan `Pamali` yang juga
merupakan nasihat
4)
Pamali juga merupakan perkara-perkara yang perlu
dilakukan.
5)
Selamat jika mematuhi aturan – suruh dan larang
Contoh suruhan adat Banjar `bamandi adat pengantinan` -
memandikan bakal pengatin yang disertai dengan penyediaan aneka `wadai` disebut bawadaian (kueh mueh hingga sejumlah
40 jenis yang mesti dilakukan, jika tidak sempurna dilakukan penyajian
dipercayai akan ada nantinya yang jatuh
pengsan., sama ada pengantin sendiri atau berlaku di kalangan keluarga. Semasa
diadakan majlis bersanding atau akan mengalami mengantuk sehingga teleng atau
terlentuk.
Orang-orang Banjar terkenal sebagai masyarakat yang kuat
berpegang kepada agama Islam, lantaran wujudnya pengajian agama Islam dan
ramainya lahir ulama terkenal dari masyarakat Banjar seperti Shaykh Muhammad
Arshad al-Banjari yang menghasilkan Kitab Sabil al-Muhtadin dan Shaykh Abdul Rashid Al-Banjari
yang menghasilkan Kitab Perukunan. Lantaran itu banyak aktiviti keagamaan yang
dilakukan seperti memberi nama anak yang baharu lahir pada hari ketujuh
yang dinamakan `batasmiah` bermaksud `menamakan anak` (bi tasmiah), sebagai
amalan yang disuruh Nabi Muhammad s.a.w. bersama diadakan Majlis Aqiqah`.
Sempena majlis ini diadakan upacara `Madihin`, iaitu bersalawat dan memuji Nabi
seperti Marhaban dan Barzanji dan memotong jambul atau bercukur dan bersedekah
kepada faqir miskin dinilai seberat rambut dicukur dari segi timbangan emas.
Antara adat, ialah merisik dengan mengunjung (baparaan)
keluarga lelaki terhadap keluarga
perempuan (si diyang), setelah setuju ditentulah jumlah jujuran
(maskawin) serta menyerahkan cincin tanda pertunangan. Dalam masa pertunangan kedua-dua tidak boleh bekerja lasak. Mereka dianggap berdarah manis dan mudah
mengalami kemalangan, tidak boleh berdua-duaan yang dalam bahasa Banjar disebut
`balarangan`. Jumlah jujuran terpulang di atas kemampuan pihak lelaki dengan
persetujuan pihak perempuan.
Sesudah berkahwin dan
mengandung, si isteri dilarang menyiang ikan, ditakuti anak menjadi sumbing. Si
suami dilarang berburu dan menyembelih binatang atau menyakiti dibimbang anak
dilahir dalam keadaan cacat. Suami juga
dilarang merencong buluh dan mencacaknya di tanah dibimbang berlaku pendarahan
pada isteri. Semasa mau melahirkan anak
adalah melalui bidan kampung seorang atau dua. Untuk mengelak dari gangguan makhluk halus diletak surah yasin di
bahagian kepala, juga ditaruh kacip, pisau, sembilu atau duri mengkuang kerana
dipercayai boleh menghalang dari gangguan. Bidan juga mencalit kapur sirih yang
dijampi pada dahi atau pergelangan
tangan ibu. Juga diberi air Yasin dan `banyu pilusur` yang disediakan oleh si suami untuk diminum
dan suami membaca Surah Al-Fil dan dinyaringkan ketika membaca ``tarmihim` beberapa kali sebelum menghabiskan surah.
Selain daripada itu terdapat pantang larang umum
Jangan bangun lambat, pendek rezeki, jangan bernyanyi di
dapur bagi anak dara, kerana dipercayai sukar mendapat jodoh, jangan makan
pisang kembar, dibimbangi mendapat anak kembar, jangan mendahului makan orang
tua nanti, sukar mendapat rezeki dan sebagainya.
Beberapa kesimpulan dibuat oleh Dr. Ghazali bin Basri, bahawa sungguhpun orang Banjar kuat
berpegang dengan agama Islam terdapat juga kepercayaan khurapat umpamnya masih
ada upacara sasajin untuk menghindari dari gangguan makhluk halus. Namun
masyarakat Banjar pada hari ini yang lebih berilmu dan mendalam dengan keilmuan
Islam tidak lagi mempercayai elemen-elemen khurafat. Mereka lebih teguh
berpegang pada ajaran Islam. Mereka lebih mengamalkan perubatan moden baik bagi
kelahiran anak atau mengubati penyakit. Nilai budaya lepas dilihat sebagai
cerminan bagi memperbetul dan memperbaiki diri pada masa hadapan selari dengan
kehendak Islam dan sesuai dengan kehidupan moden.
Sekian.
No comments:
Post a Comment