BBB, 16 Safar 1436 = 09 Disember 2014 (Selasa):
Seminar Pantang Larang Masyarakat Di Selangor anjuran PADAT dari
25-26 November 2014 bertempat di Bangunan Muzium Sultan Alam Shah, di Shah Alam
dapatlah dikatakan Berjaya. Kejayaan banyak bergantung kepada kepakaran
pembentang-pembentang kertaskerja yang memang menguasai bidang masing-masing
dengan baik.
Oleh kerana seminar ini telah lama dirancang adalah lebih
sempurna jika seminar ini disertakan dengan pameran bahan-bahan budaya dari
semua etnik yang pantang larang etnik berkenaan dibincangkan. Ini dapat
dilakukan melalui kerjasama dengan jabatan-jabatan misalnya tentang Orang Asal
melalui Jabatan Kemajuan Orang Asli Malaysia (JKOA), melalui persatuan,
misalnya tentang masyarakat Banjar, mereka mempunyai Persatuan Banjar Malaysia
atau melalui institusi-institusi berkenaan, misalnya tentang
orang Sikh melalui Persatuan Gurdwara mereka. Dengan adanya pameran
etnik-etnik berkenaan bukan saja peserta-peserta seminar dapat memahami
aspek-aspek yang dibincangkan lebih mendalam, tetapi pameran boleh menarik
orang luar melawat pameran di muzium, apa lagi seminar berkenaan dilangsungkan
dalam masa cuti sekolah dan hunjung tahun. Pameran boleh dilanjutkan hingga ke
akhir tahun 2014. Bahkan bahan-bahan yang dipamerkan boleh dirunding dengan
pihak-pihak berkenaan menjadi koleksi muzium.
Satu yang menarik bahawa
ada persamaan di samping perbezaan pantang larang antara kaum dan etnik yang dibicarakan. Ini
merupakan bidang yang menarik bagi kajian melihat pola-pola dan nilai-nilai kaum yang akhirnya boleh dilihat
sebagai rumusan nilai-nilai kaum di Selangor, bahkan di Malaysia, lantaran ada
persamaan, di samping perbezaan. Pantang larang sebenarnya sebagai `tip of iceberg`. Kajian dari segi pantang larang ini
sebenarnya boleh diperbesarkan kajian untuk seminar akan datang iaitu tentang
nilai budaya mesyarakat berbagai kaum di Selangor, bahkam Malaysia. Budaya
sebagai bidang yang luas banyak perkara yang dapat dibincang dan diambil
rumusan sebagai nilai-nilai (positif) masyarakat di Selangor yang sebenarnya
boleh diaplikasikan kepada masyarakat di Malaysia. Nilai-nilai positif ini
dapat digunakan kepada semua masyarakat yang menjadi nilai Selangor dan Malaysia.
Kemajuan Negara begitu pesat dan berubah. Turut berlaku
perubahan terhadap demografi, mobility sosial dan nilai masyarakat yang misalnya berasal dari estate
berpindah tinggal di pinggir Bandar yang menghilangkan identiti budaya
mereka. Usaha mesti dilakukan merakam identiti etnik kaum-kaum yang berada di Selangor agar
identiti awal mereka tidak kehilangan, sebaliknya dirakam dan menjadi sejarah dan kenangan. Seminar mungkin juga
dapat diadakan mengenai `Identiti Masyarakat Berbagai Kaum di
Selangor: Identiti Selangor !`
Seminar tentang
identiti awal bagi semua etnik di Selangor dari Orang Asal,
jawa, Banjar, Cina, India, Sikh, Bugis dengan menampilkan imej misalnya petani kepada
orang Melayu, pekerja lombong bagi masyarakat Cina, pekerja estet bagi kaum
India. Imej mereka dapat dirakam dan diabadikan sebagai kenangan bagi anak cucu
dan generasi akan datang. Perkara ini jika tidak diseminar dan mengekalkan
identiti semua sebagai identiti Selangor dan Malaysia akan hilang begitu
sahaja.
Jika kita melihat pembentangan-pembentangan yang dilakukan
ialah setakat memperkenalkan pantang larang bagi etnik dan melihatnya sebagai
aspek nilai budaya masyarakat berkenaan dan tidak ada sebarang cadangan apa
yang patut dilakukan bagi penilaian, pengekalan dan cadangan, kecuali kertas
yang membicarakan pantang larang dan petua dari perspektif Islam. Kertas pantang
larang dari perspektif Islam dilihat
dari segi perundangan dan hukum, bahkan adat dapat diterima dan dinilai bagi
perundangan Islam. Berpandu kepada aspek ini, maka wajar dikaji misalnya
undang-undang adat dan dan nilai etika sebagai sumbangan kepada perundangan
Malaysia. Kita juga mendengar tentang ungkapan `kontrek social` yang tidak tertulis dalam masyarakat
Malaysia. Sejauhmanakah validnya apa yang dikatakan kontrek social Ini, juga boleh dijadikan bidang kajian yang
bersifat ilmiah yang boleh dikaji oleh pusat-pusat pengajian tinggi di Negara
ini sama ada oleh pihak yang mengkaji adat dan budaya atau perundangan. Pihak PADAT atau muzium boleh
meluaskan seminar pada peringkat yang lebih tinggi yang melibatkan kerjasama
dengan pengajian-pengajian tinggi dan pihak yang mendukung satu-satu budaya
berkenaan. Dengan itu aspek-aspek berkenaan dilihat lebih ilmiah dan tidak
semata-mata khurafat, tahyul dan sebagainya.
Sebagaimana seminar tentang pantang larang masyarakat di
Selangor seharusnya diambil kesempatan menghimpun koleksi tentang pantang
larang, demikian juga dengan adanya seminar mengenai budaya dan identiti kaum-kaum dan etnik di Selangor, maka bukan
sahaja bahan-bahan tulisan berkenaan dapat dihasilkan, tetapi melalui
pameran-pameran dapat dihimpun maklumat dan koleksi berhubung dengan budaya dan
identi kaum dan etnik bagi masyarakat di Selangor yang daripadanya dapat
diambil rumusan dan ciri identiti negeri Selangor, bahkan di Malaysia.
Pada akhirnya kertas-kertas yang dihasilkan dalam seminar
Pantang Larang Masyarakat di Selangor ini wajar diterbit dan dibukukan dan
mana-mana yang kurang dapat diperbaiki, agar penerbitan menjadi dokumen penting
sebagai maklumat dan panduan bagi generasi akan datang.
Sekian.
No comments:
Post a Comment