BBB, 12 Safar 1436 = 05 Disember 2014 (Jumaat):
Prof. Madya Dr. Sarjit Singh a/l Darshan Singh dari Jabatan
Sains Kemasyarakatan dan Pembangunan, Fakulti Ekologi Manusia UPM membentangkan
kertaskerja bertajuk: Pelbagai Aspek Pantang Larang Masyarakat SikhDi Selangor
pada 26 November 2014 di PADAT, Shah Alam. Membaca kertaskerja yang dibentang kita bukan saja diberitahu
tentang pantang larang masyarakat Sikh, tetapi diperkenalkan dengan Agama Sikh dari permulaan pengasasannya,
tetapi juga aspek-aspek agama tersebut yang daripadanya dapat kita tanggapi di
sana sini aspek pantang larang.
Selepas pembentangan Penulis bertanya, apakah pendapat Dr.
Sarjit Singh dengan kenyataan yang
mengatakan, terdapat banyak elemen- terutama keislaman, di samping Kristian dan
Hindu dalam agama Sikh, lantaran semasa lahirnya agama Sikh negara India (abad
15-117) sebahagian besar adalah di bawah kekuasaan Islam ?
Beliau mengakui
wujudnya elemen Islam, tetapi tidak begitu jelas dengan elemen Kristian
dan Hindu.Dari segi sejarahnya orang Sikh ke Tanah Melayu sejak pemerintahan British (1870an)
berkhidmat dalam pasukan keselamatan. Jumlah kaum Sikh kini di Malaysia ialah
70 ribu orang, iaitu 0.23 % daripada penduduk Malaysia.
Agama Sikh dipelopori
oleh Guru Nanak (1469-1569). Agama ini berkepercayaan kepada Tuhan yang Esa.
Pencipta Alam Yang Kekal Abadi dan mempunyai segala sifat kesempurnaan. Guru
Nanak dan Sembilan orang penggantinya menurut Dr. Sarjit Singh, ``menolak
secara total system kasta, menyeru pengikut mengamalkan konsep persaudaraan
sesama manusia dan mendukung konsep kemanusiaan. Tidak ada perbezaan antara
manusia.``. Walaubagaimana kata Dr. Sarjit Singh, ``Agama Sikh tidak pernah
menggalakkan sesiapapun untuk menukar atau memeluk agama Sikh sebaliknya
disaran agar sentiasa mematuhi ajaran agama masing-masing dengan baik dan
ikhlas.`` (hlm.2). Agama Sikh diperkukuhkan apabila pada 1699 Guru Gobind Singh
memperkenalkan konsep `Khalsa` (Tulen) dikuti pada (1708), Guru Gobind Singh
mengiktiraf Guru Granth Sahib sebagai
guru Sikh yang abadi dengan Kitab Suci Guru Granth Sahib yang merupakan
inti pengajaran dari 10 guru pendukung bagi Guru Nanak. Kitab ini sebagai Kitab
Agama Sikh yang menjadi sumber ibadat dan amalan.
Bagi orang Sikh mereka mempunyai rumah ibadat dan social
yang dikenali dengan Gurdwara yang bangunan mirip sebagai bangunan ibadat Islam
dan mempunyai kubah. Menuriut Dr. Sarjit Singh:
``Gurdwara bukan sahaja merupakan pusat keagamaan bagi penganut
agama Sikh untuk berkumpul dan menjalankan tugas-tugas agama mereka, tetapi
fungsinya melebihi daripada itu. Antara fungsi Gurdwara adalah untuk memastikan
segala elemen-elemen yang berkaitan dengan agama Sikh terpelihara serta
dipraktikkan sepenuhnya oleh penganut Sikh. Misalnya, penganut Sikh berkumpul
di Gurdwara untuk menjalankan upacara-upacara keagamaan seperti upacara kelahiran, upacara pembaptisan, upacara
perkahwinan dan upacara kematian. Di dalam Gurdwara juga penganut Sikh
memperolehi pengetahuan agama baik melalui kotha (syarahan) agama yang diberikan
atau melalui nyanyian lagu-lagu mazmur,
iaitu kirtan. Selain itu Gurdwara merupakan tempat untuk orang Sikh sembahyang
berjamaah (sangat).`` (hlm. 3-4).
Kitab Suci Guru Granth Sahib adalah induk di Gurdwara dan
kehidupan orang Sikh. Kitab setebal 1,430 hlm. Ini merupakan kumpulan puisi
yang diagungkan yang `ditabal dan
diraikan` pada setiap pagi dan petang. Upacara berlangsung di Gurdwara setiap
hari ialah sembahyang waktu pagi, sembahaynag waktu petang dan juga berdoa.
Seterusnya dalam kertaskerjanya Dr. Sarjit Singh membicarakan 25 artikal
daripada pengajaran agama Sikh berkenaan yang di dalamnya mengandungi pantang
larang. Antaranya:
Umum
·
Tidak ada sebuah buku yang boleh diletak lebeih
tinggi atau seirng dengan kitab Suci Sikh – Guru Granth Sahib.
·
Tidak ada kasta dalam Sikh samaada sesama Sikh
atau bukan Sikh
·
Perlu menutup kepala dalam himpunan.
·
Dilarang menggunakan tembakau atau minuman keras
yang memang dilarang oleh agama Sikh
·
Seorang Sikh mesti bersifat jujur menurut ajaran
agama Sikh dari kecil ke akhir hayat.
·
Pertemuan antara satu sama lain hendaklah
mengucap salam dengan ucapan `Waheguru
ji Ka Khalsa, Waheguru Ji Ka Fateh``.
·
Lelaki hendaklah memakai turban (dastar)
·
Rambut anak lelaki dan perempuan hendaklah
dijaga rapi dan tidak dibenarkan untuk dipotong kerana ia pemberian Tuhan
·
Tidak boleh mengambil ganja dan sebarang perkara
yang memabukkan.
Perkahwinan Dan Kelahiran
·
Perkahwinan tidak mengira batas social.
Perkahwinan hendaklah sesama agama Sikh, jika tidak kena mengikut undang-undang
sivil. Tiada sekatan hari yang sesuai atau tidak terpulang kepada persetujuan
dua pihak. Pertunangan bukan perkara wajib. Digalakkan upacara perkahwinan
secara sederhana. Ada akad dan penerangan tugas dan hak kedua pihak. Isteri yang suaminya meninggal dibolehkan
mencari suami baru, demikian juga bagi pihak suami
·
Selepas kelahiran bila berkemampuan ibu
dikehendaki ke Gurdwara untuk upacara memberi nama oleh Guru Granth Sahib. Bagi anak lelaki berhujung dengan Singh
dan bagi anak perempuan berakhir dengan Kaur.
Kematian dan Pengkebumian
·
Bila kematian dilarang mengalih mayat yang mati
atas katil jangan diturunkan ke lantai. Dilarang menderma lembu betina bagi
majlis memperingati si mati. Jangan meraung, memukul diri sebagai kesedihan
melampau. Ucapan-ucapan agama diulang-ulang dalam upacara kematian. Mayat si
mati akan dibakar, boleh dilakukan samaada siang atau malam. Sebelum daripada
itu mayat dimandi dan dipakaikan dengan pakaian yang bersih. Sepanjang upacara
disertai pembacaan keagamaan. Lampu minyak dinyala selama 360 hari selepas
kematian bagi menerang jalan kepada si mati. Ada upacara agama menurut jumlah
hari selepas mati
Upacara Pembaptisan
·
Dilakukan dihadapan Guru Granth Sahib (Kitab
Suci) melibatkan 6 orang Sikh. Boleh termasuk wanita, syarat bagi semua sihat
dan normal.
Yang hendak dibaptiskan perlu mandi
dan bersih. Ada penerangan tentang agama Sikh. Ada pengakuan untuk berkhidmat
kepada agama Sikh. Ada jampi dari kitab Suci. Acara minum sebanyak lima kali
dengan bacaan-bacaan. Acara baptis ini diberi penerangan begitu detail oleh
pembentang
Terakhir dari Penerangan (artikal
25)
Sebarang kesalahan atau dosa
dilakukan oleh penganut Sikh perlu mengaku melakukan pengakuan silap di hadapan
jamaah. Jamaah lima orang dengan kehadiran Guru Granth Sahib meneliti dan
mengumumkan tentang hukuman. Hukuman dikenakan biasa bukan secara keras, tetapi
lebih bersifat khidmat. Doa Ardas dibaca untuk memperbaiki kesilapan.
Kebanyakan acara berlangsung di
Gurdwara. Ini mencerminkan betapa pentingnya institusi ini bagi orang Sikh.
Dari pembentangan dapat dikesan bahawa ada elemen pengaruh agama Islam, Kristian dan Hindu di dalam agama
Sikh. Namun elemen agama Islam agak ketara.
Sekian.
orang singh mati - lampu minyak tidak dibakar
ReplyDeleteuntuk upcara amrit - baptis - tiada jampi; cuma versi versi keagaaman dilaungkan berkali kali
kepercayaan ritual tiada didalam agama sikh