BBB, 03 Rabiul Awal 1436 = 25 Disember 2014 (Khamis):
Menjelang kehadiran Islam, masyarakat Arab bermegah dengan kemampuan berbahasa –
khususnya berpuisi. Kelahiran penyair di
dalam satu-satu kabilah menjadi kebanggaan dan menjadi juru cakap mereka.
Kemegahan ini bukan setakat di kalangan
kabilah, tetapi kemampun menggubah puisi ini menjadi acara tahunan di
pertandingkan di pasar Ukkaz, di Makkah dan mana-mana puisi yang memenangi
pertandingan diberi penghormatan dipamer dan digantung di Kabah.
Menjelang kehadiran Islam terdapat sejumlah penyair yang
dikenali Penyair Zaman Jahiliyyah (500-622SM.) seperti Al-Shinfari,
al-Muhalhil, Penyair-Penyair al-Mu`allaqat yang diberi penghargaan di Pasar
Ukkaz iaitu seramai tujuh penyair, mereka
Imra`ul-Qays, Tarfah bin al-`Abd, Zuhayr, Labid, Amru Ibn Kalthum,
`Antarah dan Al-Harth ibn Hillizah, Beberapa penyair lain yang berkesempatan
dengan zaman Islam seperti Al-Nabighah (tak sempat), Al-A`shi al-Akbar,
Al-Khansa`, Al-Hati`ah, Manakala penyair dua zaman (Jahiliyah dan Islam) ialah Ka`b bin Zuhayr
dan Hassan bin Thabit al-Ansari,
Puisi-puisi Arab zaman Jahiliyyah ini diwarisi secara
hafalan, lantaran tidak ramai yang menguasai tulisan. Bagi setiap penyair
Jahiliyah ini ada rawi dan penghafalnya dan diterima orang ramai darinya.
Tradisi penulisan syair pada zaman Jahiliyah dan selepas itu hanya berlaku pada
zaman Islam selepas tradisi penulisan berkembang terutama pada zaman Umawiyyah,
namun tidak semua diwarisi secara
sempurna, banyak daripadanya hilang atau tidak disalin oleh pencatat atau
perawinya hilang (meninggal atau tidak dikesan), lagi pula ianya dianggap tidak
begitu penting, kecuali sebagai bukti
dan contoh kebahasaan dan nilai sastera secara perbandingan (Butrus al-Bustani,
Udaba` al-~Arab fi al-Jahiliyyah wa Sadr al-Islam, Dar Nazir `Abud, Beirut,
1989: 37).
Islam datang membawa tradisi penulisan, tradisi menulis ini
walaupun tidak begitu meluas di kalangan pemimpin-pemimpin Arab, tetapi melalui
pertembungan budaya dan interaksi niaga seperti di Pasar Ukaz dan pertemuan-pertemuan perniagaan lain, di
luar Makkah didapati perlunya menguasai tulisan. Ada dua sumber penulisan. Satu
dari Yaman yang agak maju dan mempunyai tulisan dikenali dengan Tulisan Humairi yang hurufnya terpisah-pisah
dan menyerupai tulisah Habashah. Daripadanya berkembang Khat Kufi. Bukti
tulisan Yaman ini terdapat pada tinggalan duit syiling, dan ukiran-ukiran pada
batu sekitar 800 S.M. Satu sumber tulisan ialah dikenali dengan Khat Jazam yang
terkenal di Iraq dan Semenanjung Arab. Tulisan ini menyerupai Tulisan Nabti.
Tulisan ini terkenal di Anbar, Hirah dan kawasan berdekatan dengan kedua tempat
ini. Turut digunakan di Pelastin dan Sham. Khat Jazam ini dipelajari oleh
orang-orang Quraisy di Herah dalam rangka pernioagaan mereka ke sana dan juga
ke Iraq. Mereka membawanya balik ke
Makkah. Tulisan Herah ini digunakan sebelum Islam, juga turut digunakan di
Madinah, terutama di kalangan orang Yahudi. Tradisi penulisan ini tidak meluas
sebelum Islam dan dipelajari oleh pemuka-pemuka Arab. Mereka tidaklah begitu
tekun mempelajarinya dan menggunakannya untuk kepentingan ekonomi sahaja.
(Butrus al-Bustani: 1985: 35).
Menurut Hafiz Ibn
Kathir (700-774H.), ``Mereka yang belajar menulis di negeri Arab adalah sedikit benar, Adapun
orang yang awal mempelajarinya sebagaimana disebut oleh Hisham bin Muhammad bin
al-Sa`ib al-Kalbi dan lainnya, ialah Bashar bin Abdul Malik saudara bagi
Ukaidar Dumah, dia belajar tulisan dari Anbar, kemudian dia datang ke Makkah
dan berkahwin dengan Sahba` binti Harb saudari perempuan bagi Abi Sufyan Sakhr
bin Harb, maka dia mengajarnya kepada Harb
bin Umayyah dan anaknya Sufyan, dan mempelajarinya Umar ibn al-Khattab daripada Harb bin Umayyah, dan turut
mempelajarinya oleh Umayyah dari bapa saudaranya Sufyan bin Harb. Dan dikatakan
yang mulai mempelajarinya dari al-Anbar ialah kaum dari Ta`I daripada kampong di
sana yang dipanggil `Baqqah`, darinya dididik dan dikembangkan di Semenanjung
Arab dengan luas dipelajari.`` (Ibn Kathir al-Hafiz, Kitab Fada`il
al-Qur`an, Dar al-Qublah li al-Thaqafat
al-Islamiyyah, Jeddah – wa Muassasah `Ulum al-Qur`an, Beirut, 1408H./1988M: 43).
Pada zaman permulaan Islam terdapat pemuka-pemuka Islam yang
menguasai penulisan. Antara mereka ialah Zaid bin Thabit, Muawiyah bin Abi
Sufyan, Sayduna Ali yang mencatat wahyu. Dan adalah apabila turunnya wahyu,
Nabi membacanya kepada yang hadir dari kalangan
sahabat-sahabat, setengah mereka menghafal dan antaranya menulis di pelepah
tamar atau pada kulit belulang atau pada tulang yang lebar atau pada batu yang
nipis.
Riwayat Anas r.a. dia berkata: ``Mereka yang menghimpun
Al-Qur`an pada masa Nabi s.a.w. ialah empat orang – Kesemuanya dari kalangan
al-Ansar, iaitu Ubay bin Ka`b, Muadh bin Jabal, Zaid bin Thabit dan Abu Zayd.
Ditanya, Siapa Abu Zayd, katanya, `Tidak dikenali (Mati awal dikatakan dalam
peperangan Badar.`` (Ibn Kathir, Fada`il al_Qur`nan, 1408/1988: 23).
Antara mereka yang menyalin Al-Qur`an berikutnya ialah
Abdullah bin al-Zubair, Sa`id bin al-`As, Abdul Rahman bin al-Harth ibn Hisham, Abdullah
bin Mas`ud dan Ubay bin Ka`b, Kemudian
isemua bersetuju hanya Naskhah`Saydina
`Uthman adalah nakhah rasmi.
Jadi dengan turunnya Al-Qur`an bermulanya tradisi menulis
dan membaca, sesuai dengan arahan ayat Al-Qur`an yang mula-mula diturunkan,
Iqra` (al-`Alaq: 1-5) bermaksud:
Bacalah dengan nama Tuhan engkau yang mencipta
Dia mencipta manusia dari titis baka
Bacalah dengan nama Tuhan engkau Yang Mulia
Dia mengajar kamu menggunakan pena
Dia mengajar manusia apa yang tidak diketahui.
Penurunan
Al-Qur`an antaranya mencabar golongan sasterawan Jahiliyah yang
selama ini bermegah-megah dengan kemampuan mereka berpuisi; Firman Allah
bermaksud:
``Dan kalau kamu ada menaruh syak tentang apa yang kami
turunkan (Al-Qur`an) kepada hamba kami (Muhammad), maka cubalah buat dan
datangkanlah satu surah yang sebanding dengan Al-Qur`an itu, dan panggillah
orang-orang yang kamu percaya boleh menolong kamu selain daripada Allah, jika
betul kamu orang-orang yang benar.`` (Al-Baqarah: 23)’
Al-Qur`an sebagai mu`jizat Rasulullah s.a.w., benar-benar
melemahkan para pemuka penyair. Berkata
Labid seorang penyair sezaman permulaan Islam bermaksud:
``Sesungguhnya
Al-Qur`an itu merdu dan mengkagumkan ! Sesungguhnya Ianya tinggi dan
tidak ada yang lebih tinggi daripadanya.
Sesungguhnya jika sebelum Islam, kalangan pemuka Arab dari
berbagai kabilah bermegah dengan keindahan puisi-puisi dari kalangan
penyair-penyair mereka, maka dengan turunnya Al-Qur`an seolah-olah memadamkan
cahaya (puisi-puisi) yang dimegah mereka. Sebaliknya keistimewaan Al-Qur`an
memalingkan tumpuan kepada keistimewaan Kitab Suci tersebut. Al-Qur`an bukan
sahaja hadir dan menjadi hafalan, tetapi terakam sebagai Persuratan yang di
dalamnya terdapat sebanyak 114 surah yang mengandungi berbagai-bagai pengajaran.
Sekian.
No comments:
Post a Comment