Tonggak Takmilah
BBB, 21 Safar 1436 =
14 Disember 2014 (Sabtu):
Tonggak dapat diertikan `Puncak Unggul`, `Piawaian
Tertinggi` dan `Penujuan maksimum` bagi
bidang diperkatakan iaitu `Takmilah`. Antara ciri yang penting di dalam
Takmilah ialah `perjalanan dan jarak yang dilalui dan diterokai Takmilah yang
lebih bersifat kualiti dari kuantiti. Puncak kualiti bagi Takmilah ini
dimaksudkan tonggak yang seharuslah menjadi destinasi perjalanan kualiti
Takmilah. Namun jarak ini begirt jauh
dan panjang harus dilalui dan banyak maqam yang ditempuhi dan diatasi.
Perjalanan adalah bersama beban, bukan saja diri, tetapi karya yang mau
diungguli dan khayak yang diajak menyertai.
Tonggak Takmilah ada yang lengkap sempurna dan menjadi piawaian yang
nyata, tetapi tidak bererti dapat sampai kepadanya, tetapi ada tonggak yang
bersifat `subjektif` dan penyampaian kepadanya begitu relatif ! Bagi tonggak
lengkap sempurna adalah seperti Al-Qur`an yang misalnya mau dicontohi dari segi
keilmuan dan estetika kandungan, maka kedua-dua elemen wujud, tetapi perjalanan
kualiti ke sini, kemampuan meneroka, menggali, menafsir dan
menghasilan keilmuan berkenaan, begitu juga aspek estetika bergantung kepada
persediaan kemampuan penghayatan,
penerokaan dan penghayatan elemen estetika berkenaan. Bagi kedua-dua
bidang berkenaan tidak ada had dan limit dan tidak ada kesampaian ke sempadan terakhir. Tonggak kesampaian yang
lengkap sempurna juga yang diibaratkan bagi insan sebagai insan Khalifah,Rabbani lagi Kamil adalah Tonggak Takmilah keinsanan
dari aspek ini iaitu Rasulullah s.a.w. Maka di dalam pembicaraan katakanlah
dari segi mengunggulkan aspek insan Khalifah, Rabbani, Kamil, maka baginda
Rasulullah s.a.w. model bagi semua jenis keinsanan berkenaan. Dalam kreativiti
dan panduan contoh tauladan yang dibina dalam perjalanan kualiti keinsanan
sebagai watak unggul yang mau dibina dan
ditampil, maka tidak mungkin sampai kepada dentinasi perjalanan kepada tonggak
insan Khalifah, Rabbani dan Kamil itu. `Kesempurnaan` perjalanan bagi semua
aspek yang diperkatakan di atas adalah pada `Ketidaksempurnaan`.
Adapun Takmilah yang lain
dari di atas adal;ah `Kualiti
yang bersifat subjektif`. Perjalanan
kepada ke arahnya bertahap. Tahap awal
dan biasa ialah dengan mempelajari dan mengikuti apa yang sedia ada di dalam
mesayarakat. Contoh mampu menggubah sebuah pantun misalnya berdasarkan kepada kaedah yang sedia ada pada masyarakat, mampu
membina sebuah rumah mengikut pola biasa binaan yang dilakukan oleh generasi
sebelumnya, bahkan mampu menghasilkan peralatan dari tanah liat bagi kegunaan
harian katakana tempayan dan pasu, lantaran sudah ada pola dan bentuk yang
sedia ada. Pola yang sedia ada ini dapat dikatakan sebagai `Tonggak Sedia Ada`
sebagai model dan piawaian yang diikuti.
Pada peringkat ini sebenarnya belum melibatkan kreativiti pengkarya .
Ianya seharusnya ada tonggak ideal yang yang mau dicipta dan dihasilkan oleh
pengkarya. Di dalam konteks ini semua bidang yang melibatkan seni yang bukan
utama adalah dalam keadaan `Terbuka untuk Diteroka` , walau macam ianya tidak
keluar dari suasana alam budaya yang dia berada, keilmuan, bakat dan daya
kretiviti yang ada pada pengkarya. Tonggak yang bersifat kreatif dapat
dikatakan bersama proses penghasilan yang mungkin berada di dalam imaginasi dan
kreativiti pengkarya. Jika dikatakan sudah ada contoh yang sudah siap, maka
bukan hasil dari kreativitinya, dan ia bersifat tiruan dan bukan bersifat
asli..
Tonggak bagi kreativiti dapat dikatakan bersifat terbuka.
Walau bagaimana ianya tidak keluar dari lingkungan, pengaruh nilai yang
dipegang, budaya lingkungan dan tidak
jarang tonggak kemampuan yang dicapai sekadar mengadakan perubahan dan
tambahan. Pencapaian kepada tonggak yang `Bakal Jelas` mengambil masa yang panjang. Kreativiti,
perubahan, bahkan penyimpangan mengambil masa yang panjang ini hingga
kadang-kadang tidak kelihatan peranan individu yang mungkin kecil peranannya dan
kelihatan ianya adalah hasil dan kreativiti masyarakat.
Sebagai contoh `Penghasilan Puisi Bebas dan Moden ` yang boleh
dikatakan tonggak perpuisian kini mengambil masa lama dari peringkat penghasilan pantun mudah
(dua kerat) kepada teriikat kepada banyak kerat, kepada pengucapan bebas ke
peringkat ini hampir tidak dikenali dari segi penggubah dan pengkarya, bahkan
di dalam puisi moden walaupun diperkenalkan pengkarya dengan menyertai nama pencipta, tapi tidak mudah untuk
meletakkan hasil karya sebagai tonggak yang diterima benar-benar lengkap dan
bermutu.
Keadaan yang sama berlaku di dalam seni bina umpamnya,
genius perseorangan agak sukar kelihatan. Perkembangan bentuk senibina rumah dari peringkat pondok ke rumah yang
berbagai bentuk dan berbagai jenama yang diberi, kelihatan sebagai perkembangan
dari apa yang sedia ada dengan berlaku tambahan sesuai dengan keberadaan di
sesuatu tempat, sesuai dengan iklim, cuaca dan suasana. Perubahan dan pergerakan
begitu lambat dan bergantung kepada kesesuaian setempat. Apa yang dapat
disimpulkan bahawa `Tonggak` sebagai
kretiviti yang kita katakan sebagai hasil Seni lebih merupakan perubahan
perjalanan kualiti bersifat evolusi dan
melibatkan masa yang panjang. Di dalamnya ada yang membawa kelainan dan
penmyimpangan kecil yang dikenali, tetapi lebih banyak tidak dikenali. Ianya
lebih dikenali sebagai hasil budaya dan kretiviti masyarakat berkenaan contoh
bagi sastera seperti hasil pantun dan puisi bebas yang jelas (terutama pantun)
ialah hasil masyarakat Melayu, begitu juga rumah katakan `rumah peles` atau `rumah limas bungkus` dikenali hasil seni bina Melayu.
Demikian tonggak seni dan Takmilah begitu sukar dicapai dan memerlukan masa
yang panjang. Namun kelainan-kelainan kecil yang berlaku dalam masyarakat
sebagai hasil kreativiti adalah besar bagi individu yang menjadi tonggak dan
idealism awalnya yang kelak menjadi identitinya. Ini bererti begitu sukar
melahirkan seseorang pengkarya yang genius yang mempunyai atau hasilnya menjadi
tonggak baginya dan menjadi piawawan bagi dirinya dan juga bagi orang lain.
Masyarakat dan Negara perlukan pengkarya di dalam apa jua
bidang kreativiti dan seni yang mempunyai tonggak kreativiti yang kita sifatkan
sebagai Takmilah yang menjadi identiti baginya dan bagi masyarakat dan Negara.
Sekian.
No comments:
Post a Comment