BBB, 25 Safar 1436 =
18 Disember 2014 (Khamis):
Pembicaraan masih di bawah topik besar, iaitu tentang
pengkarya dengan bidang-bidang kreatif. Soalan boleh ditimbulkan,
Mengapa berkreatif ?
Jawapan mudah boleh saja dijawab ``Melahirkan bakat sebagai
hasil kreatif melalui medium seni yang
dilibati (seharusnya ke puncak Takmilah) untuk sama dihayati dan dimanfaat oleh
khalayak.``
Tetapi menjawab secara melibatkan `Falsafah Takmilah` dari
pandangan wujud alam dari wujud tabi`I dan naluri kepada kedudukan insan
sebagai `khalifah` dan peranan insan sebagai pentadbir alam yang menggunakan
mekanisme akal dan hati - dalam
membangunkan kemajuan fizikal dan nilai yang mengangkatkan martabat insan
melalui kemajuan tampak (fizikal) dan rohani (seni) yang diistilah sebagai
tamadun dan peradaban. Takmilah adalah rangka pendekatan kreativiti insan dalam
menuju puncak nilai (Takmilah) itu sendiri. Jadi fokus utama ialah insan bertujuan
meningkatkannya ke martabat nilai yang tinggi.
Andaian alam tanpa insan alam dalam tabi`I dan naluri asli
Alam yang wujud yang usianya setua hakikatnya adalah
penerusan tabi`I wujudnya yang terdiri dari segi bumi yang buminya ditumbuhi tumbuh-tumbuhan pada
permukaan atau laut dan tanah kering
kontang. Tabi` di muka bumi ini adalah sebahagian dari proses alam yang bahagian yang lain ialah planet-planet
dan bintang-bintang yang turut sama mempengaruhi iklim bumi, misalnya melalui
peredaran bumi mengalami siang dan malam, turut dipengaruhi pergerakan angin
dan awan dan mengalami kemarau dan hujan panas dan sejuk yang muka bumi
ditumbuh tumbuhan yang berbagai jenis yang mengeluarkan bunga dan buah-buahan
yang menyebarluaskan tumbuh-tumbuhan berkenaan. Sesungguhnya pandangan fizikal
dan hiasan-hiasan dari pergerakan awan, hembusan angin, deburan ombak,turunnya
hujan, mengalirnya sungai dan menumbuhkan tanam-tanaman mencerminkan hakikat
tabi`I bahawa alam fizikal dan tumbuh-tumbuhan adalah pandangan indah.
Pandangan alam dengan ciri estetika dalam keadaan tabi`i.
Perubahan diandaikan belum ada insan berlaku terhadap ciri
tabi`I, tetapi masih lagi bersifat tabi`I dengan terciptanya haiwan yang
dibekalkan dengan aspek penting iaitu `naluri` mulai dari dinasour yang
dipercayai antara binatang tertua hinggalah hidupan-hidupan yang lain di
permukaan bumi, di dalam laut dan terbang diudara. Keindahan tabi`I bertambah
dengan binatang-binatang bergerak secara naluri dipermukaan bumi menjarah mencari makanan,
terutama dari tumbuh-tumbuhan, di laut terdiri dari hidupan-hidupan, maka di udara
direntasi segala jenis burung yang dari pagi secara naluri keluar mencari
makanan dan pulang waktu petang dengan kekenyangan. Kejadian secara tabi` dan
naluri bagi haiwan, tetapi masih di dalam tahap tabi`I adalah berterusan.
Fasa-fasa yang diperkatakan belum melibatkan insan dan belum termasuk di bawah
rangka Takmilah yang seharusnya melibatkan insan dan nilai-nilai yang dikaitkan dengannya. Apa
yang wujud dari kejadian dan fenomena alam adalah persediaan bagi insan yang
disifatkan sebagai khalifah yang memakmurkan alam dan nilai-nilai dinisbahkan
kepada insan.
Fasa penting dari segi perubahan dan kemajuan alam dan muka bumi ialah dengan pengiriman
manusia (tercipta) – Adam dan Hawa yang memulakan turunan generasi manusia yang memakmurkan
bumi ini. Rujuk ayat Al-Qur`an mengenai
peristiwa berhubung dengan Adam dan Hawa` (Al-Baqarah: 22 & 30).
Episod kejadian manusia di muka bumi dan kelahiran
generasinya di muka bumi adalah fasa penting bagi muka bumi dan alam ini
sendiri. Sebelum dari adanya insan di muka bumi ini, walapun betapa tua sudah,
tetapi ianya belum disentuh oleh insan. Kepentingan pada insan ialah dengan
adanya akal dan hat-jiwa pada insan itu sendiri. Dari segi falsafah Takmilah
adalah bermula dari wujudnya sentuhan akal sekaligun dengan hati-jiwa yang
terjelma darinya elemen estetika.
Mulai Adam-Hawa di muka bumi
adanya episode kasih sayang antara Adam-Hawa dan anak-anak mereka sepert
Habil, Aklima, Qabil dan Arifah dan lain-lain.
Pada zaman mereka juga berlaku konflik keluarga, iaitu Qabil enggan
mengahwini Arifah, tetapi mahukan kembar perempuannya Aklima (lebih cantik dari Arifah, tetapi
tidak harus kahwin dengannya) yang Adam-Hawa mau menjuduhkannya. Pada masa itu
juga berlaku konflik dan pembunuhan oleh Qabil terhadap Habil yang tidak puashati adik perempuan kembarnya (Aklima dikahwinkan juga dengan Habil). Selain dari nilai kasih sayang terdapat nilai
hasad dengki yang puncaknya membawa kepada pembunuhan Qabil terhadap Habil.
Sifat ini terus diwarisi oleh keturunan Adam-Hawa dan insan teruji di tengah
tuntutan buat baik, tetapi terus ada kejahatan, juga tuntutan kepada manusia
agar bertaubat dan kembali kepada Allah dengan amalan yang baik. Takmilah
kaedah menggerakkan nilai kepada yang lebih baik dan menolak yang tidak baik,
melalui mekanisme akal (ilmu) dan nilai estetika melalui medium seni yang
dipilih.
Apa yang diperturunkan di atas mengenai anak-anak Nabi Adam
dan Hawa adalah melalui sastera berhubung
dengan cerita yang ada watak baik dan jahat, tuntutan jangan mengambil jalan
jahat dan kembali kepada kebaikan. Adam sebagai Khalifah tidak terlepas dari
masalah sejak dari di syurga dan juga bila turun di dunia terus menghadapi
masalah dari karinah anak-anak. Walau bagaimana usha terus dilakukan oleh Adam
membaiki turunannya meneruskan kehidupan
dan memakmurkan bumi. Konflik sedemikian terus dihadapi generasi anak-anak Adam
dan tarapi dilakukan sepanjang zaman, bukan setakat memperbaiki minda dan jiwa
mereka, tetapi melalui peningkatan minda
insan membina tamadun dan melalui peningkatan hati-rohani mereka membina
peradaban.
Kesimpulan, bahawa konsep Takmilah ialah berkait dengan
wujudnya watak manusia di permukaan bumi yang disediakan sebagai medan kegiatan
mereka dan manusia tidak terlepas dari konflik dan berdepan dengan nilai baik
dan jahat, elok dan buruk, ikhlas dan hasad. Perjalanan kualiti di dalam
takmilah ialah usaha pengkarya menentang
secara keras atau diplomasi sebagai
dakwah melalui bidang seni dan estetik bagi
mengembalikan penyelewengan ke jalan
yang betul dan bergerak secara kualiti maqam demi maqam ke peringkat takmilah
di dalam masyarakat yang bertamadun dan berperadaban.
Sekian.
No comments:
Post a Comment