BBB, 02 Jamadil Awal 1436 = 24 Disember 2014 (Rabu):
Tentang Negara tidak ada di dalam Al-Qur`an istilah yang
menyebut secara direct Negara Islam (Baldah Islamiyyah). Ayat yang mengungkap
tentang Negara ialah:
Baldatun Tayyibatun wa Rabbun Ghafur (Saba`: 15)
Bermaksud: Negara makmur mendapat keampunan Tuhan
Al-Balad al-Amin (Al-Tin: 3). Bermaksud: Negara Yang Aman
Al-Balad al-Tayyib (Al-`A`araf: 58). Bermaksud: Negara yang
Elok (Maju).
Al-Balada Aamina (Ibrahim: 35). Bermaksud: Negara Aman
Baladan Aamina (Al-Baqarah: 126). Bermaksud: Negara Yang
Aman
Manakala Negara Islam yang jelas aplikasi Rasulullah s.a.w.
ialah Negara Madinah.
Tentang Negara Madinah diasas oleh Rasulullah s.a.w. sejarah
menyebutkan bahawa masyarakat di Madinah bukan bersifat homogenous, tetapi
adalah terdiri dari:
1)
Masyarakat
Islam yang disatukan oleh Rasulullah s.a.w, antara golongan Muhajirin dan Ansar
(Aus dan Khazraj)
2)
Kaum Yahudi
3)
Kaum Nasara
4)
Penyembah Berhala
5)
Pendatang dari luar tertarik dengan Islam dan
datang menganut Islam dan menetap di Madinah
Jelas masyarakat di Madinah pada peringkat permulaan diasas
oleh Rasulullah adalah Masyarakat Majmuk. Rasulullah memberi kebebasan bagi semua masyarakat di
Madinah mengamalkan agama masing-masing.
Ini bererti dengan pengasasan Negara
Madinah, maka umat Islam mempunyai Negara Islam yang di dalamnya dapat
dijalanakan pemerintahan Islam dan mengamalkan ajaran-ajaran Islam.
Ciri Negara Islam Madinah ini seolah-olah ada persamaan
dengan masyarakat majmuk di Malaysia yang dari segi kaumnya terdiri dari
Melayu, Cina, India, Kadazan, Iban, Dusun, Murut dan kaum-kaum yang lain.
Malaysia juga, walaupun perlembagaan Malaysia mencatat bahawa agama Persekutuan
ialah Islam, tetapi agama-agama lain bebas diamalkan di Malaysia oleh penganut
agama masing-masing.
Bagi menjamin kekukuhan Madinah sebuah Negara yang disifatkan seharusnya sebagai `Negara makmur, aman dan maju sudah
tentulah berbagai pendekatan dan tindakan
diambil Rasulullah s.a.w. antaranya merubah Negara yang asalnya bernama Yathrib
itu kepada nama Madinah. Pendekatan ini
dilakukan dengan penuh sedar iaitu
bertujuan bagi meningkatkan Madinah menjadi sebuah `Negara Madani` (Sivil
society) yang bakal bangkit dan maju dengan ciri tamadun. Bagi tujuan pertamadunan
ini Madinah menyerlahkan potensinya, iaitu:
1)
Madinah
menyusun pentadbiran sebagai sebuah Negara yang diketuai Rasulullah s.a.w.
2)
Melengkapkan pertahanan Negara yang menghadapi
ancaman musuh, terutama dari kuffar Makkah
3)
Menjadikan Madinah Pusat Perniagaan yang
menghubungkan Semenanjung Arab dengan
Makkah, Sham, Mesir , Parsi, Rum dan lain-lain
4)
Menjadikan Madinah Negara Aman dihuni oleh
mana-mana pihak
5)
Mengenakan cukai dan zakat kepada mereka yang
layak bagi kepentingan pentadbiran
6)
Mengadakan perjanjian dengan pihak-pihak
berkenaan bagi kepentingan Negara Madinah
7)
Mengadakan hubungan diplomatic dengan dengan
Negara-negara luar.
Bersama menjadikan Madinah sebagai Negara Madani yang
bertamadun, serentak dengan itu juga Madinah yang dipimpin oleh Rasulullah
s.a.w. membangunkan dari segi peradaban. Konsep peradaban ini sebenarnya
bermula dari Rasulullah s.a.w. yang sejak dari awal lagi mempunyai adab dan
akhlak yang mulia. Ini merupakan asas peradaban. Apabila Baginda dibangkitkan,
maka peribadi baginda sendiri adalah menjadi asas peradaban. Firman Allah
bermaksud:
``Sesungguhnya pada diri Rasulullah s.a.w. itu adalah uswah
yang elok`` (Al-Ahzab: 21).
Persoalan bagi membina adab dan peradaban ini ditekankan
oleh Rasulullah s.a.w dengan tindakan
seperti berikut.
1)
Mewajibkan jenis-jenis ibadat dan mendirikan masjid sebagai pusat ibadat
dan kemasyarakatan
2)
Memperluaskan pengajaran Al-Qur`an dan pengajaran
dari diri Baginda yang kemudian menjadi satu konsep ilmu yang dikenali dengan
Hadith
3)
Menyebarluaskan ilmu pengetahuan melalui
institusi masjid dan tempat-tempat bersesuaian
4)
Memberi penekanan terhadap dakwah sama ada dalam
Negara atau ke luar Negara
5)
Menugas dan menghantar guru-guru terkenal mengajar hingga ke luar contoh sampai ke
Yaman
6)
Menghantar perutusan dakwah kepada pemerintah-pemerintah
luar menawarkan agama Islam
7)
Menjaga kebajikan masyarakat, terutama anak
yatim, faqir-miskin dan mereka yang mendepani kesusahan.
Takmilah di dalam pendekatannya mengambil kedua-dua konsep,
iaiitu Tamadun dan Peradaban dalam meningkatkan
masyarakat ke puncak Takmilah. Takmilah melihat di dalam memajukan masyarakat
pihak bertanggungjawab atau dalam rangka penulisan, pengkarya hendaklah
mempertingkatkan dirinya dengan ilmu pengetahuan dan mendidik juga dengan aspek-aspek nilai peradaban
yang di dalam konteks penulisan nilai-nilai unggul dari ciri estetika, lantaran
itu khalayak dapat dididik dan digerakkan dengan berbagai ilmu dan nilai bagi
membina individu dan masyarakat yang tinggi dengan ilmu pengetahuan dan kaya
dengan nilai-nilai peradaban. Apabila
masyarakat terdiri dari mereka yang berilmu dan tinggi dengan nilai dan
peradaban, maka Negara maju dan menuju kepada masyarakat yang bertamadun dan
berperadaban.
Sekian.
No comments:
Post a Comment