BBB, 8 Rabiul Awwal 1436 = 29 Disember 2014 (Isnin):
Al-Muhalhil ialah gelaran bagi penyair Abu Laili `Adiyy bin
Rabi`ah al-Taghallubiyy dari kalangan penyair peringkat awal diketahui. Beliau dijangka
meninggal (531M.), iaitu sezaman dengan kalangan penyair-penyair gelandangan
(al-Sa`alik), tetapi beliau tidak tergolong dari kalangan penyair berkenaan,
kerana latar dan tema puisinya berlainan dari penyair-penyair gelandangan.
Sebaliknya beliau digolongkan sebagai `Penyair Pahlawan` yang antaranya
melibatkan diri dalam peperangan.
(Fuad Afram al-Bustani, Al-Majani al-Hadithah, Jil. 1,
Al-Matba`at al-Kathulikiyyah, Beirut, tt: 264 -267).
Al-Muhalhil adalah bapa saudara sebelah ibu bagi Imra`ul Qays
dan datuk kepada Amri bin Kalthum di sebelah ibunya. Dididik secara senang di
kalangan keluarga yang tinggal di utara Najd,
utara ke Iraq. Beliau digelar Al-Muhalhil, menurut Ibn Qutaibah, kerana
sifatnya yang teliti, terutama dari segi mengindah dan menghaluskan
puisi-puisinya, maka beliau digelar Al-Muhalhil. Al-Muhalhil adalah seorang
yang berwajah tampan. Kehidupannya yang senang mendorong beliau kepada cara
hidup berpoya-poya, mabuk, suka bergaul dan bermesra dengan perempuan-perempuan
muda hingga digelar oleh saudaranya sebagai `Kaki Perempuan`. Namun kelakuannya
berubah selepas saudaranya Kalib bin Taghallub dan Bakar dibunuh. Dia bangkit menuntut bela hingga
mencetuskan peperangan yang dikenali dengan peperangan al-Basus yang berterusan
selama 40 tahun (494-534M.). Nama Basus nisbah kepada nama perempuan bagi
kabilah yang terlibat di dalam peperangan berkenaan. Al-Muhalhil terkenal sebagai tokoh kepimpinan
perang yang berani mendepani musuh. Puisinya merakamkan peristiwa peperangan yang berlarutan,
tentang kepahlawanan dan peristiwa-peristiwa berkenaan, di samping tema lalai
dan berpoya-poyaan.
Diriwayatkan bahawa Wa`il bin Rabi`ah memimpin Kabilah Ma`ad semuanya pada hari Khazara di
bukit Yaman. Adalah bersama seorang
wanita mulia dari kabilah Kalib dan Bani Murrah yang mempunyai 10 adik beradik
yang termuda lelaki bernama Jassas, turun sama ibu saudaranya bernama Al-Basus binti Munqiz. Bersama juga seorang lelaki dari Jarmi dari keluarga Jassas
bersamanya seekor unta bernama `sarab`, maka
dipelihara bersama unta Jassas, maka untanya bersama unta Kalib bercampur
sebagaimana dia dengan Kalib bermusaharah. Apabila dilihat Kalib dia marah dan
membantah. Berita sampai kepada Al-Muhalhil sedang ia minum, ia mengungkapkan
dendam kesumatnya dengan berkata:
``Hari ini arak di tangan
Esok darahlah minuman !``
Dari isu yang kecil
ini mencetuskan peperangan yang membawa
kepada terbunuhnya Kalib saudara bagi Al-Muhalhil. Al-Muhalhil menangisi
dikubur saudaranya Al-Kalib , kemudian dia bangkit berperang antara Bani Bakar
dan Taghallub yang dikenali dengan nama peperangan Basus yang berterusan selama
40 tahun itu yang berakhir terbunuhnya Jassas dibunuh anak saudara perempuannya bernama Al-Mijris bin Kalib dan
dikatakan bahawa Raja Al-Munzir bapa kepada Amri bin Hindun Raja Iraq yang
mendamaikan antara dua puak selepas matinya Al-Muhalhil.
(Butrus al-Bustani, Aadab al-`Arab fi al-Jahiliyyah wa Sadr
al-Islam, Dar Nazir `Abud, Beirut, 1989: 92).
Puisi Al-Muhalhil banyak bertemakan `rintihan` terhadap
kematian, terutama terhadap Kalib saudaranya. Antaranya berpuisi Al-Muhalhil:
Berjiran banu Bikr, tapi mereka tidak adil
Seseorang telah diketahui jalan tujuan
Turun barang-barang bertujuan cari kesempatan
Bersama kumpulan Jassas membebankan Wasuq
Wahai yang berdosa terhadap kaumnya
Jenayah yang tidak mungkin
diterima
Jenayah yang tidak diketahui sebab jadian
Dosa yang tidak boleh diterima.
(Al-Majani al-Hadithat, Jil. I, tt, 269).
Selepas kematian dan dikebumikan saudaranya Al-Muhalhil
mengungkapkan:
Berguguran air mataku oleh ingatan
Teduh, terus berlinang
bersama kenangan
Jadilah malam merangkumi sekalian
Seolah malam tiada lagi siang.
(Butrus al-Bustani, 1989: 94).
Jelas ungkapan-ungkapan Al-Muhalhil lebih lembut dari
ungkapan-ungkapan penyair-penyair gelandangan, walau bagaimana cirri-ciri
jahiliyaah yang bersifat dendam kesumat, dendam antara kafilah dan peperangan
berterusan.
Sekian.
No comments:
Post a Comment