November 25, 2014

Masjid Al-Umm Terima Sumbangan Sempena Bank Rakyat Lancar Pembukaan Rakyat Excess Dan Ar-Rahnu Exchange Di Cawangan UKM Bangi


Kampus UKM,  01 Safar 1436 = 24 November 2014 (Isnin):
Dalam majlis sederhana Bank Rakyat Bangi  pagi ini melancarkan  Pembukaan Rakyat Excess  dan Ar-Rahnu  Exchange di Cawangan UKM pagi ini. Pelancaran dan perasmian dilakukan oleh En. Fauzi Mamat Naib Presiden Bank Rakyat Malaysia. Turut hadir ialah En. Azman Ali Othman, Vice President Region 1 (Selangor), En. Husin bin Mahadi Pengurus Cawangan Bank Rakyat Bangi, Puan Rosilina bt. Haji Abdul Rahman Pengurus Cawangan Serdang Raya,. En. Nasron Timbalan Pengarah Cawangan. Jemputan dari Masjid Al-Umm Dr. Haji Shafie Abu Bakar (Pengerusi Induk) Tuan Haji Ishak bin Arshad (Pengerusi Teknikal), Tuan Haji Suib Maulud (Setiausaha) dan Haji Mohd.  Ghazali Abbas (AJK). Turut sama hadir ialah Cikkgu Muzammil dari Sekolah Kebangsaan Sungai Merab Luar. Jemputan yang hadir juga ialah En.Azman Kamaruddin Ketua Balai Polis Bandar Baru Bangi, pegawai-pegawai jabatan Ibu Pejabat dan Cawangan-Cawangan, pelanggan-pelanggan  dan bakal-bakal pelanggan.


Sebelum perasmian majlis Penulis bercakap dengan En. Fauzi Mamat Naib Presiden, menurutnya,  kini Bank Rakyat mempunyai 145 cawangan di seluruh Malaysia dengan Pengerusinya ialah Dato` Dr. Mat Nor Nawi.  Di Bangi menurutnya, ``Cawangan utamanya ialah di Seksyen 8, Bandar Baru Bangi – Berseberang Jalan dengan Bangunan PKNS, Seksyen 9 Bandar Baru Bangi. Cawangan di Bangunan Koperasi di UKM ini sungguhpun lebih awal dibuka adalah menjadi mini cawangan  bagi Cawangan di Bandar Baru Bangi dengan tenaga kerja di sini adalah seramai 7 orang yang mengurus bagi Rakyat Excess dan Ar-Rahnu Exchaange Bangi. Kini En. Husin bin Mahadi adalah Pengurus Cawangan Bandar Baru Bangi dan beliau juga mengetuai cawangan bagi Mini Cawangan di Bangunan Koperasi UKM di sini. En. Nasrun Timbalan Pengurus Cawangan berharap pihak Masjid Al-Umm menggalakkan para jamaah masjid membuka akaun di mana-mana cawangan di Bandar Baru Bangi. Mereka boleh berurusan  untuk ar-Rahnu dan urusan perbankan biasa.
Menurut En. Azman Ali bin Othman Bank Rakyat menjalankan operasinya secara koperasi. Tapi menurutnya,


``Keahlian secara koperasi telah ditutup kerana sahamnya telah penuh, tetapi tidak ada halangan untuk berurus sebagai bank biasa yang sepenuhnya menurut Islamic  system.
Penulis juga turut menyatakan minat untuk menubuhkan Koperasi Masjid sebagaimana dilakukan oleh Masjid Al-Hasanah, walau bagaimana keputusan akan diambil setelah  menilai berbagai sudut dan kesesuaian dari segi pembangunan masjid. Jika ada persetujuan mungkin kami akan rungdingkan melalui Bank Rakyat di sini.
Selepas bercakap secara tidak formal dengan Encik Fauzi Mamat Naib Presiden Bank Rakyat, En. Azman Ali bin Othman Ketua Wilayah 1 (Selangor), En. Husin bin Mahadi Pengurus Cawangan Bangi dan En. Nasrun Timbalan Pengurus Cawangan, majlis rasmi dan secara ringkas bertempat di bawah khemah, tempat parkir, tepi Bangunan Koperasi UKM itu bermula dengan saudara Pengerusi Majlis menjemput Ustaz Mohd. Saghir Haji Sufian daripada Ibu Pejabat Bank Rakyat Kuala Lumpur membaca doa. Kemudian  En. Fauzi bin Mamat  Naib Presiden dijemput ke hadapan diiringi Pegawai-Pegawai Kanan untuk menyampaikan sumbangan – Tanpa sebarang ucapan terlebih dahulu.
Penulis selaku Pengerusi Pembinaan Dan Pengimarahan Masjid Al-Umm dijemput ke hadapan untuk menerima sumbangan cek yang telah dikreditkan ke Bank bernilai RM10,000/= secara akad dan penerimaan, kerana penerimaan adalah merupakan sebahagian daripada Zakat Tahunan yang dikeluarkan oleh Bank Rakyat.


Berikut dari penerimaan oleh Penulis Pengerusi menjemput Cikgu Muzammil dari Sekolah Kebangsaan Sungai Merab Luar menerima satu set computer sumbangan Bank Rakyat terhadap sekolah berkenaan.


Selepas menerima sumbangan Penulis bersama En. Fauzi Mamat dan pegawai-pegawai Bank dan jemputan bergerak ke Cawangan Mini Bank Rakyat di bawah – kanan bagi Bangunan Koperasi UNIKEB. Upacara ialah dengan memotong reben di pintu masuk ke Bank tersebut oleh En. Fauzi Mamat.


Bank Rakyat Cawangan Bangi ini (kini Mini) tidaklah terasing dari Penulis, kerana sekali sekala Penulis datang membuat urusan di sini, tapi mutakhir agak lama tidak datang dan menyedari Bank berkenaan membuka cawangannya di Seksyen 8, Bandar Baru Bangi dan di sini menjadi mini cawangan beberapa minggu lepas. Ada perubahan ketara susunhias dalaman Cawangan Mini di UKM ini.


Menurut En. Husin bin Mahadi Pengurus Cawangan Bangi, ``Dulu kami guna dua tingkat, sekarang hanya satu tingkat Lot 1.01 bawah sebelah bagi urusan Ar.Rahnu dan sebelah lagi untuk Rakyat Excess dengan tenaga serama 7 orang – termasuk urusan Islamic Bank biasa.``. Apabila ditanya mengapa dua tempat berurusan di Bangi tidak seperti Bank Muamalat yang memindahkan sepenuhnya urusan Perbankan Muamalat dari sini ke Seksyen 9 Bandar Baru Bangi ?. Beliau menjawab, ``Pelanggan di UKM berjumlah 10,000 tidak boleh kita abaikan, sebab itu kami kekalkan perkhidmatan di sini dengan skala kecil dan Cawangan Baru di Seksyen 8 Bandar Baru Bangi sebagai Ibu Pejabat di Bangi.
Kami yang menyertai upacara Pelancaran dan Perasmian diperkenalkan kepada kakitangan di Cawangan Bank Rakyat Mini dan memahami dari penerangan yang diberi tentang operasi yang berjalan di Cawangan tersebut.
Selepas menyertai Majlis Perasmian dan Pelancaran pegawai-pegawai dan tetamu jemputan kembali ke khemah menikmati jamuan dan meneruskan percakapan hingga hampir jam 10.00 bila masing-masing memohon diri.

Sekian.

No comments:

Post a Comment