BBB, 28 Muharram 1435
= 21 November 2014 (Jumaat):
Takmilah adalah toeri bagi karya dan penilaian menurut piawaian Idealis Islam seperti peringkat Kamal yang merujuk kepada sifat Allah
dan Kamil sifat Rasulullah yang
seharusnya pengkarya dengan karyanya bergerak
ke arah nilai tertinggi seperti
menanggapi sifat Rahman dan Rahim Allah membentuk jiwa mesra hamba menerima Rahmat Dan Rahim dariNya, juga
seperti beruswah kepada Rasulullah dalam segala tindak dan perbuatan. Menanggapi
Jamal Sifat Allah dan Ahsan merujuk
kepada Rasulullah juga Al-Qur`an berciri Seni Kudus sebagai rujukan nilai
estetika dan keilmuan bagi karya menjadi
contoh, walaupun tidak mungkin tercapa ke tahap-tahap tertinggi tersebut. Di
bawah daripada prinsip-prinsip ini begitu luas skop dan ruanglingkup untuk
dihayati yang menjadi bahan maklumat dan dapat diperturunkan sebagai bahan yang
dihayati dan dicatat. Memahami sifat Kamal Allah menanggapi tentang
ketunggalanNya dan kedalaman falsafah tauhid dan keabadian sifat-sifat yang
lain. Memahami tentang kekuasaanNya dapat menanggapi tentang ciptaanNya yang bersifat
ghaib dan syahadah. Segalanya dapat
dibaca dengan mata lahir dan mata akal. SuruhanNya agar kita membaca membuka
ruang yang luas untuk memahami segala kejadian hingga kepada diri di tengah
makhluk ini. Juga memahami kehidupan dan perjuangan serta pergulatan. Ke mana
manusia dibawa arus kehidupan dan ke mana seharusnya mereka mendapat bimbingan
dan bagaimana menghadapi masa depan yang mendepani berbagai ujian hidup.
Memahami tabiat dan watak manusia sebagai pelakun hidup yang seharusnya
bermatlamat. Seharusnya pandangan kesegalaan berasaskan prinsip dan panduan. Pendeknya
begitu banyak perkara untuk diperkata. Tetapi semuanya tidak terseleweng jika
berdasarkan prinsip dan pegangan panduan. Kesan positif dari segi keilmuan dan
estetika seharusnya dapat memberi impak positif pada khalayak secara berprinsip
dan terbimbing agar semuanya terselaras dan terarah kepada yang diredai.
Takmilah adalah merupakan perjalanan kualiti dilalui oleh
pengkarya yang melalui ciri estetika dapat mencapai nilai estetika tertinggi.
Satu aspek yang menjadi kombinasi penting bagi Takmilah yang biasanya meningkat
secara serentak ialah elemen akli atau ilmu yang harus dimiliki oleh pengkarya dan penghasil
yang dapat mencerap kewujudan sebagaimana diperkatakan di atas dan dari segi perjalanan kualitinya meningkatkan
daya seni serentak dan kombinasi dengan daya ilmu bagi menghasilkan karya yang tinggi mutunya. Maksud keilmuan di sini
juga ialah keilmuan bantu kepada aspek
kreatif. Ilmu sedemikian adalah luas dan berbagai-bagai. Misalnya penguasaan
ilmu-ilmu agama, katakan seperti tafsir, Hadith, syariah dan akidah tentulah
membantu pengkarya memahami Islam lebih mendalam, keilmuan-keilmuan alamiah
pula memberi kesan maklumat kepada karyanya. Keilmuan juga
dimaksudkan kepada keilmuan yang berhubung dengan bidang kreatif. Katakan jika
dia menulis puisi. dia mesti menguasai kaedah-kaedah berpuisi secara mendalam
dan cara mengungkapkannya. Begitu juga dengan kaedah-kaedah penulisan prosa
kreatif. Demikianlah dengan seni arkitek, tentu tidak dapat dihasilkan
hasil arkitektur tanpa pengajian dan jiwa seni arkitek berkenaan. Demikianlah
dengan bidang-bidang seni yang lain.
Semua saluran
peningkatan adalah bersifat perjalanan kualiti. Misalnya melalui jalan estetika
yang jalan harus dilalui dalam peningkatan ialah sifat estetik yang bersifat
alami kepada estetika rohani , menyentuh rasa ihsan, ahsan hingga menyentuh
wilayah Jamal, manakala bagi pengkarya dia seharusnya miningkatkan diri kepada
pandangan yang melihat tentang takamul, akmal, Kamil dan Kamal, manakala dari
aspek minda seharusnya meningkatkan keilmuan dalam Islam yang diterima dari
Junjungan Rasulullah s.a.w. yang diterima dari Allah antaranya melalui
Al-Qur`an.
Objek yang penting dari karya dan penghasilan ialah
`Khalayak`. Khalayak melalui karya dan penghasilan diajak sama meniti
perjalanan kualiti yang dapat meningkatkan diri kepada nilai-nilai tinggi yang
terhimpun secara ideal pada karya bersifat Takmilah.
Dalam peningkatan bagi individu dan karya mendidik khalayak yang secara tidak langsung
membantu masyarakat dan Negara dalam
membangunkan tamadun Negara dan
peradabannya. Pendekatan yang menekankan
peradaban dan tamadun adalah merupakah wadah bagi membina Negara yang
disifatkan di dalam Al-Qur`n:
Al-Balad Al-Amin (Al-tin: 3)
yang diperluaskan lagi dengan gambaran Baldah Tayyibah wa Rabbun Ghafur
(Saba`: 15).
Takmilah sebenarnya boleh diaplikasi bagi penilaian terhadap
segala karya dan hasil yang bersifat
kreatif dan mempunyai nilai ilmu dan
seni. Contoh:
1)
Penulisan kreatif seperti puisi , cerpen, novel,
hikayat dan cetera.
2)
Seni bina seperti rumah dan masjid
3)
Tulisan
seperti khat dan kaligrafi Cina
4)
Penghasilan bersifat persuratan. Contoh perlembagaan dan histriografi
5)
Hasil kerja tangan yang bersifat kraft, tenunan
dan anyaman
6)
Seni suara seperti tilawah Al-Qur`an, salawat
al-Rasul, nasyid, marhaban dan sebagainya.
7)
Sesuatu yang bernilai purba dan berdaya estetik
dan permuziuman
8)
Seni lukis dan animasi
9)
Senilakun, filem dan drama
10)
Seni taman dan hias.
Bagi setiap bidang mempunyai kaedah keilmuan dan pendekatan
dari segi kreatif dan penilaian.
Takmilah adalah mekanisme yang menyalur pengkarya ke nilai Islam, iaitu
melalui ilmu-amal dapat meningkatkan diri kepada menghayati estetika yang bersifat Islam hingga minda dan
jiwanya tepu dengan nilai dan seni keislaman.
Dengan ketinggian ilmu dan kehalusan seni dapat membentuk jiwa berkesedaran tinggi
dari segi tamadun dan peradaban. Para seniman muslim secara tidak langsung sama
membina tamadun, peradaban dan kemanusiaan.
Sekian.
No comments:
Post a Comment