November 14, 2014

Forum Kanun Jenayah Syariah Dari Perspektif Perlembagaan & Masyarakat Malaysia


BBB, 20 Muharram 1436 = 13 November 2014 (Khamis):
Forum di atas sebagai puncak Dari Majlis Multaqa Sultan Sharafuddin Idris Shah Dan Seminar Kanun Jenayah Syariah berlangsung di ODT Dewan Jubli Perak, Bangunan Sultan Abdul Aziz, Shah Alam pada 6 November 2014 = 13 Muharram 1436 (Khamis). Sesungguhnya  selepas mendengar bahawa Kanun Jenayah Syariah dilaksanakan di Negara Brunei  Darussalam, sememangnya mencetuskan naluri ingin tahu hadirin, bagaimana pula jika ianya mau diaplikasikan di Malaysia ?
Demikianlah pihak Penganjur Jabatan Mufti Negeri Selangor sengaja menyusun agenda  Multaqa  dengan forum bertajuk di atas. Forum yang berlangsung pada sebelah petang jam 2.30 itu pada asalnya terdiri dari tiga orang panel iaitu, Y.Bhg.  Dato` Faiza bin Tamby Chik Ahli Lembaga Pengarah Institut Kefahaman Islam (IKIM) seorang Pengamal Undang-Undang, Y.Bhg. Prof. Madya Dr. Sham Rahayu binti Ab. Aziz Felo Undang-Undang IKIM dan Y.Bhg. Prof. Emeritus Dato Dr. Mahmood Zuhdi bin Hj. Ab. Majid Dekan ISTAC, Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM). Namun Y.Bhg. Dato` Faiza tidak dapat menghadirkan diri. Jadi kedua-dua panel yang ada lebih merupakan tenaga akademik yang Prof. Madya Sham Rahayu adalah Pakar Undang-Undang bagi Perlembagaan Malaysia, sedangkan  Prof. Emeritus Dato Dr. Mahmood Pakar di dalam bidang Syariah.


Memulakan forum , Pengerusi Hj. Mohd. Zamri bin Mohd. Shafik menyentuh peruntukan Perlembagaan Malaysia , ``Article 3 (1) proclaim ``Islam is the releigion  of the Federation, but othet religions may be practiced in peace and harmony in any part of the Federation.``
Menurut Pengerusi dulu dianggap peruntukan dalam perlembagaan menghalang dari  menjalankan Kanun Jenayah Syariah  di Malaysia, kini ditafsir dan dianggap terbuka  bagi perlaksanaan Undang-Undang Jenayah Syariah Di Malaysia.
Profesor Emeritus Dr. Mahmood Zuhdi yang memulakan forum berpendapat bahawa beliau bersetuju dengan perlaksanaan  Kanun Jenayah Syariah, tetapi  pertanyaan beliau,
Apakah persediaan bagi perlaksanaan benar-benar sempurna dan adakah Kanun Jenayah Syariah itu menjadi cita-cita masyakat Malaysia yang berbilang kaum atau tidak. Tambah beliau,
``Kalau sudah jadi cita-cita apakah masyarakat  sudah cukup berdisiplin bagi penerimaan?``
Beliau melahirkan kebimbangan , bahawa jika dilaksanakan tanpa persediaan, maka ianya akan menemui kegagalan sebagaimana berlaku di Sudan yang akhirnya yang mau menegakkan Kanun Jenayah Syariah itu juga yang menentang !
Beliau menyebut perlaksanaan di Brunei sebagai  perlaksanaan kali pertama, tanpa huraian lanjut. Tapi katanya, ``Jangan jadi cita-cita sebagai angan-angan Mat Jenin dan Pak Pandir moden !``
Menyentuh tentang Kelantan, katanya, ``Sudah lama  nak buat, tapi tak buat``, tambahnya,
``Saya tidak dipengaruhi oleh pejuang-pejuang hak asasi manusia, saya sokong  sama untuk melaksanakannya,tapi  soalnya,  bagaimana ?``
Beliau menceritakan tentang proses perlaksanaan di Brunei diusahakan pada peringkat awal antaranya oleh Al-Marhum Dr. Saedon Mahmud Pensyarah di  UIAM  dengan kerjasama Al-Marhum Profesor Ahmad Ibrahim, Dekan Fakulti Undang-Undang UIAM dan juga keterlibatan dengan Terengganu, termasuk isterinya, tapi katanya (apa maksudnya), selagi tidak diperbaiki dalam politik, orang akademik tak boleh campur. Tambahnya, ``Orang akademik masuk dalam politik tak jadi.``
Menurut  Prof. Emeritus Dr. Mahmood Zuhdi lagi, ``Cadangan muafakat antara Pas dan Kerajaan Pusat untuk menggubalkan undang-undang Islam – termasuk Kanun Jenayah Syariah belum tentu Berjaya,`` sebaliknya masing-masing mempunyai agenda politik masing-masing. Beliau menyebut, kegagalan di Terengganu cukup makruf. Beliau menyatakan, ``Jika pakatan Pas dan Umno berasaskan draft Perundangan Islam di Kelantan dan Terengganu, Insya Allah gagal,`` katanya.``Akan timbul pertelagahan,`` tambahnya.
Menurut beliau Brunei telah mulai laksanakan dari, 1,2,3 dan 4, tapi persoalan rumit perlu tangguh dahulu. Beliau tidak bersetuju persoalan hanya dilihat pada kitab fiqh lampau, perlu didekati dengan fiqh baharu. Profesor Emeritus mencadangkan agar perlaksanaan dilakukan dengan bertahap. Katanya


``Di Selangor mulakan dari satu ke satu,  jangan gelojoh !`` Katanya, ``Jangan terus perkenalkan aspek-aspek yang berat. Beliau memperkatakan tentang diat, qisas dan sebagainya yang boleh disabotaj dari segi perlaksanaannya.
Beliau menekankan,  perlaksanaan perlu bertahap. Menurutnya Al-Qur`an tidak diturun sekaligus. Tonjolkan aspek-aspek Jenayah rasuah, halal dan haram, takaful dan ekonomi Islam. Pada akhirnya beliau menyatakan, ``Itulah cadangan saya``.
 Manakala Profesor Madya Dr. Sham Rahayu bt. Ab. Aziz menyatakan Perlembagaan adalah undang-undang tertinggi, ia juga merupakan tatacara mentadbir Negara. Malaysia menurutnya ada ciri-ciri masyarakat Madinah yang diasas Rasulullah. Perlu ada perlembagaan, sebagaimana Madinah juga ada Perlembagaan Madinah diasas Rasulullah. Perlembagaan Malaysia  memberi  peruntukan agama Islam adalah Agama Persekutuan (perkara 3). Satu ciri masyarakat Malaysia adalah berbilang kaum dan budaya di samping kebebasan beragama bagi kaum-kaum berkenaan.
Menurutnya, ``Apa yang ada di dalam Mahkamah Sivil tidak semuanya sekular. Contoh persoalan rasuah sudah ada di dalam peruntukan undang-undang sivil dan Islam, yang menjadi stigma dan masalah ialah pelabelan. Perlembagaan menurutnya, ``Tak kurang dari membawa prinsip Islam.`` Yang penting menurutnya ialah Keadilan``.
Menurut Sham, ``Ada ruang yang luas untuk laksanakan undang-undang Syariah di Selangor dan Persekutuan menurut peruntukan perkara 3.
Cabarannya bagaimana hendak menterjemah dan mempraktikkan. Walau bagaimana sudah ada model produk yang ternyata bukan bercanggah dengan kemahuan rakyat berbagai kaum dan berbilang budaya, tetapi menarik minat mereka, bahkan sebahagian dari mereka terlibat sebagai pengguna,  misalnya sebagai produk social sebagaimana yang telah dilakukan melalui zakat, takaful, baitul mal, Ibnus  Sabil,  waqaf. Bank dan ekonomi  Islam.


``Dengan produk ini  maka Islam dipandang Indah,`` katanya. Lantaran itu perlu diperluas dan diperkembangkan aspek-aspek seumpama ini.
Kedua pembentang membawa dimensi yang berlainan, Profesor Emeritus Dr. Mahmood Zuhdi dari perspektif Kanun Jenayah Syariah yang agak berat, manakala Prof. Madya Dr Sham Rahayu lebih dari aspek sosial dalm konteks Perlembagaan Malaysia. Dalam perbincangan terutama oleh Prof. Emeritus nampaknya tidak serasi dengan orang politik. Kita berpendapat adalah lebih adil jika di dalam forum ini disertakan sama seorang panel dalam bidang politik agar lebih berimbang dari segi pembicaraan.

Sekian.

No comments:

Post a Comment