BBB, 18 Muharram 1436 = 11 November 2014 (Selasa):
Kita telah mengikuti penggaluran perkembangan Kanun Jenayah
Syariah di Brunei sejak dari zaman tradisi (600 tahun lepas hingga kini) yang dibentangkan
oleh Yang Berhormat Pehin Datu Seri
Maharaja Dato Paduka Seri Setia Dr. Ustaz Awang Abdul Aziz bin Juned melalui Ucaputama yang disampaikan di dalam
Multaqa Sultan Sharafuddin Idris Shah bertempat di ODT, Dewan Jubli Perak, Shah
Alam. Namun kita tidak dimaklum mengenai perlaksanaannya.. Mengenai perlaksanaan ini dibentang selepas Ucaputama disampaikan oleh Yang Mulia Tuan Haji Mohammad Yusree bin Haji
Junaidi, selaku Penolong Peguamcara Negara, Jabatan Peguam Negara Brunei
Darussalam. Tajuk kertaskerja beliau ialah, ``Kanun Hukuman Jenayah Syariah:
Perlaksanaan Dan Cabaran``. Pembentang adalah berkelulusan undang-undang dari
United Kingdom, di samping mendapat pendidikan agama secara formal, seorang
pengamal undang-undang sivil dan pendakwa kes-kes jenayah di mahkamah sivil dan
penasihat undang-undang selama lebih 23 tahun. Turut menggubal undang-undang
sejak 1995, termasuk undang-undang Islam di Brunei.
Pengumuman perlaksanaan Kanun Jenayah Syariah di Brunei 1913,
tidak bererti `pemisah tajam` antara
Kanun Jenayah Sivil sebelumnya dengan Kanun Jenayah Syariah mulai 2013 dan
selepasnya. Sebaliknya masih bersifat dwi-fungsi yang mengutamakan Kanun
Jenayah Syariah, tetapi
diperuntukkan pendakwaan di bawah Penal Code di Mahkamah Sivil dalam keadaan
tertentu.
Sebagai keterangan, maklumat berikut adalah sebagai
penjelasan bagi praktik perlaksanaan Kanun Jenayah Syariah:
Sistem Keadilan Jenayah
Setelah Penguatkuasaan Kanun Hukuman Jenayah Syariah
``Pada menjunjung hasrat Baginda yang murni tersebut dan berpandukan
titah serta amalan yang digunapakai sekarang bagi kes-kes jenayah termasuk yang
mempunyai pertindihan bidang kuasa Akan
diselesaikan secara khusus seperti berikut, iaitu melalui procedure
penyiasatan, penilaian keterangan dan jika setelah penelitian bukti yang
mencukupi bagi pendakwaan, maka pendakwaan akan dibuat oleh Pendakwa Syarie
dengan dibantu oleh Timbalan Pendakwaraya jika perlu.
Kes jenayah tersebut
akan didengar di hadapan Mahkamah Syariah atau Mahkamah Tinggi Syariah tertakluk
kepada bidang kuasa masing-masing.
Bagi kesalahan-kesalahan yang bertindih (Kesalahan di bawah
bidang kuasa kedua-dua Mahkamah Syariah dan Mahkamah Sivil).
Penyiasatan kes-kes yang melibatkan kesalahan-kesalahan yang
di bawah bidang kuasa Mahkamah Syariah dan Mahkamah Sivil seperti curi, rompak,
bunuh, melakukan kecederaan dan rogol, akan seperti pada masa sekarang,
dilaporkan kepada dan disiasat oleh Pasukan Polis Diraja Brunei dengan dibantu
oleh Unit Penguatkuasa Agama dan agensi-agensi Penguatkuasaan Undang-Undang
lain, jika berkenaan.
Setelah penyiasatan selesai dijalankan, kertas siasatan akan
dihadapkan bagi penelitian kepada
Pendakwa Raya dengan dibantu oleh Ketua Pendakwa Syarie jika perlu.
Penilaian akan dibuat samaada terdapat keterangan yang mencukupi bagi
pembuktian kesalahan-kesalahan di bawah Perintah Kanun Hukuman Jenayah Syariah
atau jika suspek ingin membuat pengakuan salah secara iqrar menurut Perintah
Keterangan Mahkamah Syariah dan Perintah Kanun Peraturan Jenayah Syariah.
Dalam hal yang sedemikian, maka kes tersebut akan
dipindahkan ke Mahkamah Syariah dengan pendakwaan dibuat oleh Pendakwa Syarie
dengan dibantu oleh Timbalan Pendakwa Raya jika perlu. Jika sebaliknya, maka
pendakwaan akan diteruskan di bawah
Penal Code di Mahkamah Sivil.``
(Rumusan dari kertaskerja, hlm.
11-12).
Dari keterangan di atas menunjukkan bahawa Kanun Jenayah
Syariah diberi keutamaan, manakala Undang-Undang Sivil masih digunakan jika
diperlukan. Contoh keperluan Pembentang kertaskerja membawa contoh (andaian):
``Seorang pencuri
mencuri di sebuah rumah, tuan
rumah cuba menghalang, tuan rumah dibunuh oleh perompak dan merogol anaknya
sebelum melarikan diri dengan barang curian.
Culpable homicide
amounting to murder di bawah bab 302 Penal Code. Kesalahan rogol adalah
zina-bil-jabar di bawah Perintah Kanun Hukuman Jenayah Syariah dan rape di
bawah penal code.
Dengan kes yang direpot kepada polis itu. Pendakwa Raya atau
pendakwa Syar`1e akan kendali, Mahkamah Sivil atau Mahkamah Syariah ?
Sebagai menjawabnya Pembentang Kertaskerja memetik Titah
KDYMM Sultan Brunei sebagai panduan perlaksanaan yang juga membuktikan kedua
bidang perundangan Syariah dan Civil berjalan:
``Pada hemat Beta Akta Jenayah Syarak tidak ada masalah jika
kita memilikinya di samping terus mengekalkan apa yang ada.
Dalam masa jika Brunei memiliki Undang-Undang Jenayah
Syariah nya, ia juga boleh terus mengekalkan undang-undang yang sedia, mengapa
? Kerana kea rah perlaksanaan Undang-Undang Jenayah itu bukanlah satu perkara
yang mudah tetapi amat sukar, mengapa ianya sukar, kerana syarat-syaratnya terlampau ketat.
Walaupun ia tidak mudah dilaksanakan atau seperti mustahil
untuk dapat dilaksanakan namun ia tetap dituntut untuk kita mempunyainya Akta
Jenayah Syarak itu. Jika tidak pun dapat dilaksanakan dalam keadaan biasa
tetapi mungkin dalam keadaan luar biasa yang tidak diduga seperti misalnya
seorang mengaku berzina dan minta diadili dengan Undang-Undang Syarak, maka
ketika itulah akta ini sudah tentu diperlukan tetapi bayangkan jika kita tidak mempunyai dengan apakah kita dapat
menyelesaikan masalah ini ? Mengingat sukarnya Undang-Undang Jenayah Syarak itu
untuk dilaksanakan tidakkah pula masih releven jadinya Undang-Undang yang sedia
ada sekarang dikekalkan juga. Mana-mana kes Jenayah Syarak atau dinilai
terlebih dahulu samaada boleh sesuai, mencukupi syarat syarak untuk ditangani
dengan Akta Jenayah atau tidak. Kalau tidak maka ia akan ditangani dengan
undang-undang biasa yang ada sahaja tetapi setelah ia dirujuk kepada
Undang-Undang Syarak terlebih dahulu.
Pada hemat Beta untuk menangani Jenayah Syarak itu kita
wajar mempunyai akta kita sendiri yang benar-benar merujuk kepada Hukum Syarak
sementara akta yang ada sekarang juga dikekalkan
untuk menangani sekiranya kes itu tidak sesuai atau tidak mencukupi syarat
untuk ditangani oleh Akta Syarak.
Maka oleh itu Beta berpendapat akta yang ada pada masa ini
pun masih releven untuk dikekalkan disamping kita perlu juga Akta Jenayah Syarak
sebaga i `reserve` bagi masa-masa
tertentu, ia boleh dipakai.``
(Kertaskerja, Hlm. 9 -10).
Dari perbincangan,
huraian, contoh dan rujukan dibuat dapatlah difahami tentang
Perlaksanaan Kanun Jenayat Syariah Di Brunei, namun sudah tentulah banyak soalan
yang dapat ditimbulkan. Walau apapun jelas bahawa Kerajaan Brunei melaksanakan azam menjalankan Kanun Jenayah Syariah Di Brunei yang kita
harus puji dan hormati.
Sekian.
No comments:
Post a Comment