BBB, 26 Muharram 1437 = 08 November 2015
(Ahad):
Selepas dari membicarakan tentang `Isra` Dan
Mi`raj` dan mengenai `Bani Isra`il, maka persoalan yang penting yang terdapat
di dalam Surah Al-Isra` ialah mengenai akhlak. Terdapat 17 ayat mengenai akhlak
secara berturut-turut di dalam surah ini, iaitu bermula dari ayat 23 (17.23)
sehingga ayat 39 (17.39). Ayat permulaan (17.23) berkenaan bermaksud:
``Dan Tuhanmu memerintahkan agar kamu tidak
menyembah, melainkan kepadaNya semata-mata. Dan hendaklah engkau berbuat baik
kepada kedua ibu bapa kamu. Jika salah seorang dari keduanya atau kedua-duanya
sekali sampai kepada umur tua dalam
jagaan dan peliharaanmu, maka janganlah engkau berkata secara kasar, walaupun
dengan perkataan ``uhh`. Dan janganlah engkau menengking herdik mereka, tetapi
katakanlah kepada mereka perkataan yang mulia (bersopan santun)``.
Di dalam kandungan ayat di atas terdapat dua
prinsip utama yang membina akhlak
keislaman, iaitu `Menyembah Allah` dan `Berbuat baik kepada kedua ibu bapa`. Menyembah Allah adalah berkait dengan rukun
iman yang enam. Menyembah Allah bererti berkait sama dengan rukun-rukun iman
yang lain yang menghasilkan nilai-nilai akhlak keislaman. Begitu juga `Berbuat
baik dengan kedua ibu bapa` adalah hasil dari pegangan akidah keislaman dan
nilai kepatuhan ibadat yang menghasilkan nilai akhlak – menghormati ibu bapa.
Add caption |
Akhlak keislaman tidak terhasil secara
terasing, tetapi adalah pancaran dari pegangan akidah, amalan syariat yang
menghasilkan nilai budaya keislaman termasuklah `Akhlak`.
Bagi memudahkan perbincangan diperturunkan
rangka yang menghasilkan akhlak keislaman sebagaimana di bawah:
Rajah:
Akhlak Keislaman.
Rajah bertolak dari Islam membawa kepada Al-Qur`an
yang diturunkan kepada Rasulullah s.a.w. yang terpancar darinya `Akhlak
Keislaman`. Akhlak keislaman ialah termanifestasi dari pegangan akidah, amalan
syariat yang menghasilkan budaya keislaman dan nilai yang dapat dilihat di
dalam berbagai-bagai aspek. Di dalam rajah diperturunkan sebanyak lapan aspek
dan boleh ditambah menurut kesesuaian.
Di dalam membicarakan tentang akhlak, banyak
pihak terutama dari kalangan orientalis selalu bertolak dan merujuk pendapat
tentang akhlak keislaman kepada tokoh-tokoh klasik Yunani seperti Socrates,
Plato dan Aristotle dan digalurkan pendapat-pendapat tokoh falsafah Islam
seperti Al-Kindi, Al-Farabi dan sebagainya. Sebenarnya prinsip, dasar dan
sumber akhlak keislaman lebih dari cukup berdasarkan sumber keislaman itu
sendiri, iaitu dari Al-Qur`an, Al-Hadith dan peribadi Rasulullah s.a.w.
Akhlak sebenarnya merupakan manifestasi
`Pandangan Wujud` dan `Nilai` yang terjelma di dalam perlakuan yang
diselaraskan.
Banyak definisi yang berhubung dengan akhlak.
Al-Tabari seorang tokoh pentafsir mendefinisikan:
``Akhlak ialah tata krama yang tinggi, iaitu
tata krama Al-Qur`an yang telah Allah tanamkan di dalam jiwa Rasulnya. Tata
krama ini tercermin melalui Islam dan ajarannya. Makna ini diriwayatkan oleh
Ibn `Abbas yang ketika itu menjabarkan makna dari ayat bermaksud:
``Dan sesungguhnya engkau benar-benar, berbudi
pekerti yang luhur``. (Al-Qalam, 68: 4).
Definisi akhlak juga dapat difahami dari
riwayat, bahawa ketika `Aisyah r.a. ditanya Qatadah mengenai akhlak Nabi
Muhammad s.a.w. ia menjawab:
``Akhlak Rasulullah ialah Al-Qur`an``.
Ada yang mengasaskan definisi akhlak kepada
Hadith yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah r.a. bahawa Rasulullah s.a.w.
bersabda bermaksud:
``Sesungguhnya aku diutuskan untuk
menyempurnakan akhlak mulia``.
(Hadith riwayat Bukhari dan Ahmad).
Menurut Ibn Taimiah, bahawa akhlak berkaitan
erat dengan iman.
(Mahmud al-Mishri, Ensiklopedia Akhlak
Muhammad S.A.W., Pena Pundi Aksara, Jakarta Pusat, 2009: 5-6).
Kembali kepada rajah yang dipaparkan di atas
adalah bermaksud, bahawa akhlak adalah manifestasi nilai bagi penganut yang
perpegang kepada Islam. Di dalam Islam falsafah yang paling utama dan utuh
ialah berpegang pada prinsip tauhid Allah Subhanahu wa Ta`ala yang bersifat
dengan segala sifat kesempurnaan. Dialah puncak piawayan keislaman tertinggi,
sumber segala nilai dan kepadaNyalah neraca nilai tertinggi. Pembalas segala
perbuatan baik dan jahat. Tidak terlepas dariNya segala maklumat apa yang
dilakukan oleh seorang hamba. Dialah Pembalas segala perlakuan baik dari segi
baik dan buruk. Akhlak dan nilai dirujuk kepadaNya.
Al-Qur`an adalah Perlembagaan dan nilai
keisalaman yang di dalamnya terkandung wahyu Allah kepada Nabi Muhammad s.a.w. Di
dalam Al-Qur`an terdapat hukum hakam, contoh tauladan dan nilai yang menjadi
panduan bagi orang Islam. Hukum hakam dan nilai ini diturunkan kepada Nabi
Muhammad s.a.w. yang dipraktikkan oleh Baginda sendiri ditambah dengan
Hadith-Hadith Baginda yang melengkapkan peraturan, nilai-nilai dan akhlak keislaman.
Ayat-ayat Al-Qur`an dan Hadith-Hadith Baginda menjadi rujukan dan panduan bagi
hukum-hukum dan nilai-nilai yang membentuk budaya, nilai dan akhlak keislaman..
Pembinaan budaya, nilai dan akhlak keislaman
diperkukuhkan dengan ilmu-ilmu yang memperkukuhkan keimanan melalui ilmu aqidah
yang mempunyai prinsip dan huraian tentang `Pandangan Wujud` tentang Allah yang
mempunyai sifat kesempurnaan yang kepadaNya segala pergantungan nilai dan
balasan baik dan buruk. Aqidah juga melibatkan `Pandangan Wujud` berhubung dengan
Rasulullah s.a.w. Rasul dan Manusia Sempurna yang menjadi contoh tauladan bagi
umat Islam. Manakala syariat dan ibadat adalah manifestasi kepatuhan hamba
terhadap kewajipan yang dikenakan terhadap hamba. Ianya merupakan peraturan dan
kepatuhan yang melahirkan nilai dan amalan akhlak keislaman. Nilai budaya dan akhlak keislaman dapat
dilihat di dalam berbagai aspek. Di dalam rajah diperturunkan sebanyak 8 aspek
dan dapat ditambah lagi. Setiap satu dapat dihurai dan diolah berdasarkan
sumber-sumber prinsip keislaman berdasarkan ayat-ayat Al-Qur`an dan Al-Hadith
sebagaimana ayat tentang membuat baik kepada dua ibu bapa itu (17.23).
Sekian.
No comments:
Post a Comment